مقالات آموزشی

شاخص های تعیین هیئت مدیره و مدیر عامل در شرکت های بورسی

شما تصور کنید یک مالک باشگاه برای انتخاب مربی، تنها به اینکه مربی در چند باشگاه سابقه کار کردن دارد، اکتفا کند ولی به میزان جام های کسب شده قبلی مربی و میزان سوداوری مربی برای باشگاه توجهی نداشته باشد..

در کشورهای غربی بطور مثال امریکا معیارهای مختلفی برای تعیین یک مدیر عامل تعیین شده است و نوع تغییراتی که یک مدیر عامل در زمان خود در شرکت ها انجام داده است در یک پایگاه داده مدیران ثبت می شود به نحوی که شرکتها با مراجعه به آن پایگاه داده می توانند رزومه کیفی مدیران را مشاهده کنند.

معیارهایی که برای ارزشگذاری مدیران عامل وجود دارد به شرح زیر است :

1-میزان تغییرات قیمت سهام در زمان مدیریت
2- میزان سود در زمان مدیریت
3-میزان تغییرات فروش در زمان مدیریت
4- میزان سود و فروش و قیمت سهام نسبت به کل صنعت

در واقع با توجه به معیارهای بالا لیاقت و شایستگی یک مدیر عامل را می سنجند و بر اساس این سابقه های قبلی شرکتها می توانند مدیران شایسته انتخاب کنند ..حتی بر اساس این عوامل میزان حقوق یک مدیر عامل را تعیین می کنند و حقوق و دستمزد یک مدیر عامل مشخص است؛ مثلا می گویند دارا خسروشاهی مدیر عامل اوبر، مدیر 300 میلیون دلاری است و غیره.

درباره حقوق و دستمزد مدیرعامل نیز در ذیل به موضوعاتی می پردازیم:

در این درجه‌بندی سه معیار در نظر گرفته شده است :
1- وضعیت سهام شرکت نسبت به وضعیت صنعت مربوطه در دوران مدیریت
2- سود حاصل از شرکت‌ها در مقیاس سالانه طی دوران مدیریت مدیر مورد نظر
3- وضعیت سهام شرکت
بطور مثال حقوق یک مدیر عاملی که 50 میلیارد دلار در دوران مدیریتش افزایش قیمت سهام داشته است یک درصد این افزایش قیمت سهام یعنی 500 میلیون دلار است.

نحوه تعیین هیت مدیره در انگلستان و امریکا
در برخی کشورها سایت هایی هستند که با توجه به مهارت و توانایی افراد را برای عضویت در هیئت مدیره سازمان های مختلف پیشنهاد می دهند .
برای مثال سایت Boardnetusa.org در کشور آمریکا این کار را انجام می دهد .وبسایت NEDonboard.com هم در کشور انگلستان چنین خدماتی را ارائه می دهد./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *