مقالات آموزشی

تحلیل رفتار شناسی در بورس

این که چه نوع رفتارهایی در بازار بورس شکل می‌پذیرد می‌بیستی به خوبی بررسی شود و شما نیز بایستی تلاش نمایید بفهمید که چه انگیزه‌هایی در پس رفتارهای گوناگون سهامداران است. ما در این جا سعی داریم تا به بررسی علت این رفتارها در بورس بپردازیم.

1. حرص و طمع:
یکی از اصلی‌ترین دلایل سرمایه گذاری در بازار بورس، حرص است. احتمالاً برایتان جالب باشد که بدانید خیلی از اقتصاددانان حرص(Greed) را یکی از مهمترین دلایل رشد اقتصادی کشورها می‌دانند. اگر بتوانید طمعتان را برای خریداری چیزی برانگیزید، بدون شک سود خوبی می‌کنید.

با فهمیدن طمع بتوانید درک کنید که چرا اشخاص ناگهان به سوی یک سهم حمله می‌برند و تلاش در خریدن آن دارند.

2. ترس :
یکی دیگر از مواردی که در تحلیل رفتارشناسی در بازار بورس و اوراق بهادار اهمیت بسیاری دارد، تحلیل ترس است. ترس دلیل بسیاری از رفتارهای ماست و بسیاری از رفتارهای مالیمان است. به نظرتان چرا به یکباره عده زیادی از مردم به سوی بازار بورس رفتند؟ آیا اضافه بر سود نمودن، ترس از بی ارزش بودن سرمایه خود را هم نداشتند؟ بسیاری با مشاهده وضعیت تورمی از بی‌ارزش شدن دارایی خود ترسیدند و پولشان را وارد بازار بورس کردند.

اگر بشود ترس را در رفتار شناسی بازار بورس به خوبی فهمید، می‌شود خیلی از رفتارها را به شکل درستی تحلیل نمایید. شما با درک مسئله ترس به راحتی این توانایی را دارید تا به درستی متوجه شوید که چرا اشخاص به صف‌های فروش هجوم می‌برند یا حتی وارد یک صف خرید بسیار سنگین می‌شوند.

3. صبر :
یکی از رفتارهای بسیار مهم در بازارهای مالی صبر می باشد. صبر کردن یکی از رفتارهایی است که باید به خوبی در بازار بورس تحلیل شود. صبر را باید به عنوان یکی از عوامل مهم در این بازار تحلیل کنید و ببینید که میزان صبر و تحمل سهامداران برای گذر از شرایط دشوار و منفی چقدر است.

خیلی ها بدبختانه در بازار بورس تحمل و صبر کافی ندارند و به همین خاطر هم نمی‌توانند رفتارهای هیجانیشان را کنترل نمایند. به همین خاطر است که با رفتارهای احساسیشان به بازار لطمه وارد می‌کنند. رفتارهای احساسی این توانایی را دارند تا جو بازار را به میزان زیادی بهم بریزد. جوهای روانی هم متقابلاً باعث منفی شدن شدیدتر بازار می‌گردند. (این روزها خود شما شاهد جو منفی حاکم بر بازار کنونی بورس هستید که البته نمی‌شود سهامداران خرد را مقصر این وضع دانست).

 

رفتارشناسی بازار سهام

 

4. ظاهر بینی :
یکی دیگر از رفتارهایی که در بازار بورس هست،  ظاهر بینی افراد است. حتما شما نیز در بازار بورس مشاهده کرید که برخی از سهم‌ها نام شهیرتری دارند و به همین خاطر مشتریان زیادتری هم دارند. رفتار ظاهربینانه داشتن منجر می‌گردد تا اشخاص بدون تحقیق کافی و تنها بر طبق شنیده‌ها و همین طور داشتن حس خوب نسبت به یک سهم، آن را خریداری کنند یا این که سهمی را به فروش رسانند.

این رفتار در میان سهامدارن خرد، متاسفانه بسیار شایع است و برای همین است که تاکید با تشدید می شود اشخاص بایستی برای یادگیری مسائل مربوط به بازار بورس وقت کافی بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *