مقالات آموزشی

آشنایی با واگرایی زمانی

در تکمیل تعریف واگرایی‌ و انواع آن، به سراغ تعریف یکی دیگر از انواع واگرایی‌ها یعنی واگرایی زمانی می‌رویم. بر خلاف واگرایی معمولی و واگرایی مخفی که با توجه به تضاد رفتاری بین نمودار قیمتی و اندیکاتور ایجاد می‌شد، واگرایی‌ زمانی‌ فارغ از اندیکاتورها است و توجه آن به تراز زمانی و تعداد کندل‌ها است. با فراگیری دانش واگرایی‌ زمانی‌، می‌توانید پیش‌بینی دقیق‌تری برای بعد از هر روند با توجه به زمان داشته‌ باشید.

واگرایی زمانی (Time Divergence) چیست؟

در واگرایی زمانی‌ (TD)، تضاد رفتاری بین قیمت و زمان‌ مورد توجه قرار می‌گیرد. واگرایی زمانی در واقع ضعف قیمت در حرکت اصلاحی نسبت به حرکت قبلی خود را نشان می‌دهد. واگرایی زمانی‌ با توجه به مقایسه زمان در هر روند مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به همه این موارد دو نوع واگرایی زمانی‌ وجود دارد که به تفضیل و با مثال آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

واگرایی‌‌ ‌زمانی‌ معمولی (RTD) 

زمانی‌ که تعداد کندل‌های فاز اصلاح از تعداد کندل‌های روند قبلی بیشتر باشد، واگرایی زمانی معمولی رخ داده‌است. در این حالت میل به چرخش در بازار وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود که حرکت قبلی ادامه پیدا کند. به نحوی می‌توان گفت که واگرایی زمانی معمولی مانند الگوهای ادامه‌دهنده رفتار می‌کنند. بهترین واکنش در مقابل مشاهده واگرایی زمانی‌ معمولی، پیدا کردن قیمت و الگوی مناسب در نمودار قیمتی برای ورود به معامله است.

واگرایی‌‌ ‌زمانی‌ معمولی (RTD)

تا زمانی که پایین‌ترین نقطه اصلاح روند صعودی از پایین‌ترین نقطه روند اصلی بالاتر باشد، می‌توان به آن اصلاح روند قبلی گفت. در روند نزولی نیز بایستی بالاترین نقطه اصلاح از بالاترین نقطه روند اصلی پایین‌تر باشد و در غیر این‌صورت، شاهد تغییر روند هستیم و اصلاح تمام شده‌است.

واگرایی زمانی هوشمند (STD)

برخلاف واگرایی‌ زمانی‌ معمولی، در واگرایی‌ زمانی هوشمند، تعداد کندل‌های اصلاح کمتر از تعداد کندل‌های روند قبل از خود است، اما درصد اصلاح زمانی بیشتر از درصد اصلاح قیمتی می‌باشد. در این شرایط، قدرت بازار در حرکت اصلاحی کمتر از قدرت معامله‌گران در روند اصلی بازار می‌باشد. در اینجا نیز انتظار داریم که روند اصلی قبل ادامه پیدا کند.

به بیان ساده‌تر در واگرایی هوشمند و در اصلاح قیمتی، معامله‌گران در مدت زمان بیشتری، مسافت کمتری را نسبت به حرکت قبلی می‌پیمایند.

واگرایی زمانی هوشمند (STD)

نکاتی که بهتر است مرور کنیم

هر چه میزان دانش خود را در تحلیل تکنیکال افزایش دهید، میزان سودآوری شما با توجه به ریسک‌پذیری‌تان در بازار سرمایه افزایش قابل توجهی خواهد کرد. مبحث واگرایی از مباحثی بود که می‌بایست در کنار تحلیل‌های دیگر تکنیکال، به آن توجه ویژه‌ای شود. البته پیشنهاد ما بر این است که هرگز با یک روش تحلیل، تصمیم به خرید و فروش نگیرید، بلکه چندین روش را در کنار هم انجام دهید و در صورت هم‌پوشانی نتایج به‌دست آمده، تصمیم نهایی خود را بگیرید.

سوالات متداول

واگرایی زمانی چیست؟

در واگرایی زمانی‌ (TD)، تضاد رفتاری بین قیمت و زمان‌ مورد توجه قرار می‌گیرد. واگرایی زمانی در واقع ضعف قیمت در حرکت اصلاحی نسبت به حرکت قبلی خود را نشان می‌دهد.

در واگرایی‌ زمانی معمولی رفتار نمودار قیمت چگونه خواهد بود؟

در این حالت میل به چرخش در بازار وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود که حرکت قبلی ادامه پیدا کند.

واگرایی‌ زمانی هوشمند را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

در این حالت تعداد کندل‌های اصلاح کمتر از تعداد کندل‌های روند قبل از خود است. در این نوع واگرایی درصد اصلاح زمانی بیشتر از درصد اصلاح قیمتی می‌باشد.

در واگرایی‌ زمانی هوشمند قدرت بازار چگونه ارزیابی می‌شود؟

در این شرایط، قدرت بازار در حرکت اصلاحی کمتر از قدرت معامله‌گران در روند اصلی بازار می‌باشد. در اینجا انتظار داریم که روند اصلی قبل ادامه پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *