مقالات آموزشی

بهترین اندیکاتور برای تحلیل بورس ایران و خارج

https://t.me/bazaryabi24

بهترین اندیکاتور برای بورس ایران

اندیکاتور ها یکی از بهترین ابزارهای مورد استفاده و کاربردی برای انجام تحلیل فنی در بازارهای مالی از جمله بازار بورس ایران می باشد. به خصوص برای معامله ‌گران تازه کار که هنوز آن طور که باید توانایی تجزیه و تحلیل بازار را ندارند از این اندیکاتور ها به دلیل سهولت استفاده و کاربردی بودن آن بهره می‌ برند. کار اندیکاتورها در واقع این است که اطلاعات لازم را از نمودارها جمع ‌آوری می ‌کنند و سپس با استفاده از فرمول های مختلف اطلاعات زیادی را برای معامله ‌گران ارائه می‌ دهند و به این صورت کار تحلیل و ارزیابی بازار را برای معامله ‌گران آسان می ‌کنند.

اندیکاتورها بسیار متنوع و گسترده می باشد که دسته بندی های متنوعی هم دارند از جمله اندیکاتورهای حجمی، اسیلاتورها، روندی و تعداد دیگر اندیکاتورها اما همه آن ها برای بازار بورس ایران کاربردی نبوده و مناسب آن نیستند. بنابراین باید اندیکاتوری انتخاب شود که بیشترین سودآوری را داشته باشد و با سیستم معاملاتی شما همخوانی داشته باشد. همان طور که در مقاله های قبل خدمت شما عرض کردیم اندیکاتور های زیادی در بازار های مالی جهانی وجود دارد که بعضی از آن ها از کاربرد بالایی برخوردار می باشند این در صورتی است که بعضی از بهترین اندیکاتور ها هیچ تاثیر و عملکردی در بازار بورس تهران ندارد، در ادامه به دلایل این موضوع می پردازیم:

 بازار با تاثیر زیادی از طرف دولت

بازار با تاثیر زیادی از طرف دولت

نمی خواهیم بگوییم که این موضوع در بازار های دیگر بی تاثیر است بلکه می خواهیم بگوییم که در بازار ایران این دولت است که تعین کننده و جهت دهنده به سرمایه های مردم در جهتی است که می خواهند می باشد که اگر شما به بازار ایران در طول سال های مختلف توجه کنید متوجه خواهید شد که دولت به بازار سرمایه جهت داده است حال کار نداریم که این جهت دهی درست بوده است یا غلط، البته این را باید بگوییم که دولت هیچگاه به طور مستقیم افراد را به بازار های مورد نظر خود سوق نمی دهد بلکه همان طور که شما در سال های گذشته دیدید.

با ایجاد رونق در بازار مد نظر خود به طور غیر مستقیم باعث این موضوع شده اند به طور مثال با ایجاد شدن شیب تند قیمت خودرو ما شاهد آن بودیم که افراد زیادی وارد دلالی در این بازار شدند و امسال در سال 1399 می بینیم که خودرو ها به صورت قرعه کسی و شرایط خاص در حال واگذاری به مردم می باشند. نمی خواهیم بیشتر از این در موضوع خودرو ورود کنیم ولی باید گفت دولت بی تاثیر در این قیمت ها نبود از این سری مثال ها به وفور می توان گفت مثلا قیمت دلار، مسکن و …

قدمت پایین بورس تهران

اگر شما در چارت تکنیکال خود شاهد انواع اندیکاتور ها هستید ملاک بر این نمی شود که شما بتوانید از همه آن اندیکاتور ها در تحلیل های خود استفاده کنید، مثلا بهترین اندیکاتور برای فارکس می تواند گستره بسیار زیادی نسبت به بورس تهران داشته باشد، چرا که قدمت این بازار ها بالا بوده و کلیت بازار بر اساس یک نظم و تحلیل کلی جلو می رود.

بر خلاف بورس ایران که نمی توان به طور دقیق گفت ولی می توان در کلیات بازار دید که بازار ایران بر اساس تحلیل خاصی جلو نمی رود، و افراد قدیمی در این بازار بیشتر بر اساس تجربه معاملات خود را انجام می دهند. در ادامه می خواهیم برای شما بهترین اندیکاتور ها در بورس ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

بهترین اندیکاتور برای چه نوع معامله

کلمه بالا شاید برای شما کمی نامفهوم باشد ولی باید خدمت شما عرض کنیم که در دنیای بازار های مالی در کل دنیا معامله گران هر کسی با توجه به دید معاملاتی خود از اندیکاتور های متفاوتی استفاده می کند، دید های معاملاتی به 3 دسته تقسیم می شوند:

کوتاه مدتی

به این دسته از معامله گران نوسان گیر نیز گفته می شود که این معامله گران معمولا سرمایه خود را بیشتر از 10 روز در یک سهم و یا بازار قرار نمی دهند و حداکثر این زمان یک ماه می باشد. دسته نوسان گیر ها را می توان جز فرصت طلبان بازار دانست این دسته افراد به علاوه استفاده از اندیکاتور ها از روانشناسی بسیار خوبی نسبت بازار برخوردار می باشند و سودی که نسبت به سرمایه خود ایجاد می کنند به صورت ساعتی و حتی لحظه ای می باشد.

این طور که به قول خودشان اول سهام دارای نوسانات بالا را انتخاب کرده و زمانی که سهم در کف قیمتی است خرید کرده و در سقف قیمتی آن سهم را به فروش می رسانند و به گفته ای درآمدشان به صورت روزانه است. ناگفته نماند این کار بسیار تخصصی بوده و به افراد تازه کار به هیچ عنوان این نوع معامله پیشنهاد نمی شود در ادامه به بررسی بهترین اندیکاتور برای نوسان گیری می پردازیم.

بهترین اندیکاتور استوکاستیک (stochastic)

بهترین اندیکاتور استوکاستیک (stochastic)

استوکاستیک در واقع یک اندیکاتور مومنتوم می باشد به این معنا که آخرین وضعیت قیمت در یک نمودار یا شاخص را نسبت به بالا یا پایین بودن قیمت نشان می ‌دهد. این اندیکاتور که به عنوان نوسان گیر قیمت هم معروف است یکی از معروف ‌ترین شاخص‌ های مومنتوم در تحلیل تکنیکال می باشد در این اندیکاتور به هیچ عنوان از قیمت سهم و حجم معاملات تبعیت نمی شود بلکه نوسانات آن بر اساس سرعت حرکت قیمت و همچنین جهت حرکتی آن محاسبه می شود. با توجه به تعریف و کارایی اندیکاتور استوکاستیک که در دسته اسیلاتورها یا نوسان گیر می باشد ولی جزء اندیکاتورهای پیشرو است و یکی از بهترین اندیکاتور ها برای تشخیص انتهای روند می باشد که قبل از بازگشت قوی قیمت سیگنال برگشتی را صادر می کند.

یکی از کاربردهای بسیار مهم این اندیکاتور این است که قابلیت بررسی ضعف در روند که به اصطلاح به آن واگرایی گفته می شود را دارد معمولا در اندیکاتور استوکاستیک واگرایی به ندرت اتفاق می‌ افتد اما اگر هم رخ دهد از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و چنین حالتی یک خبر خوب برای معامله گران می باشد چرا که در صورت مشاهده واگرایی در استوکاستیک احتمال تغییر روند افزایش می ‌یابد و این در تصمیم ‌گیری معامله‌ گران بسیار تاثیر گذار است. به طور کلی استوکاستیک ها به سه دسته اصلی ۱.استوکاستیک سریع ۲. استوکاستیک کند و۳. استوکاستیک کامل تقسیم می شود و معامله گران با توجه به این سه مورد استراتژی خود را انتخاب می کنند.

اندیکاتور استوکاستیک جز برترین اندیکاتور های نوسان گیر به حساب می آید که حتی می توان گفت بهترین اندیکاتور فارکس نیز هست، ما در این سایت مقاله ای را پیرامون اندیکاتور استوکاستیک قرار داده ایم که می توانید از مطالب آن استفاده کنید. در آن مقاله ما به توضیحات کاملی در رابطه با این اندیکاتور قرار داده ایم و نیز آموزش طریقه استفاده از اندیکاتور استوکاستیک نیز در آن مقاله وجود دارد که به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفته است.

میان مدتی

نوع دیگر از معامله گران نسبت به معاملات خود دید میان مدتی دارند، دید میان مدتی به آن دسته از معامله گرانی گفته می شود که زمان سرمایه گذاری آن ها بین 1 تا 4 ماه متغیر است و معمولا سهام های خود را زیر 1 ماه به فروش نمی رسانند مگر آن که در سهم خود اصلاح شدید یا خبر منفی را نسبت به آن سهم دریافت کنند. حال می خواهیم برای شما شرح دهیم که از چه اندیکاتور هایی در دید میان مدتی استفاده می شود.

بهترین اندیکاتور itm

بهترین اندیکاتور itm

یکی دیگر از اندیکاتورهای مهم و کاربردی که قابلیت سیگنال دهی خرید و فروش در عرصه ‌های مختلف بازارهای مالی از قبیل بورس، فارکس و ارز دیجیتال را دارد اندیکاتور ITM می باشد لذا این اندیکاتور یکی از اندیکاتور های محبوب و پرطرفدار در بین معامله گران می باشد. این اندیکاتور طوری طراحی شده است که کار با آن بسیار راحت و قابل فهم می باشد و نیازی به تحلیل های تکنیکال و بنیادی در آن نیست و با توجه به این یکی از اندیکاتور های مناسب برای تریدر های تازه کار و تازه وارد به بازار اندیکاتور ITM می باشد که به راحتی می توانند سیگنال ها را دریافت کنند و برای آن هم نیاز به هیچ تحلیل خاصی یا پیچیده ای ندارند.

معامله گران با کمک این اندیکاتور می توانند جهت صحیح بازار را تشخیص دهند و بر اساس آن در بالاترین سطح سود معاملات خود را ببندند. یکی از مزیت های مهم و اساسی اندیکاتور ITM  این است که قابلیت اجرا بر روی تایم فریم های مختلف را دارد به این معنا که این اندیکاتور می تواند خود را با شرایط  معامله گر به خوبی وفق دهد. به این صورت که معامله گرانی که به انجام معاملات در کوتاه مدت و ساعتی می پردازند و از اندیکاتور برای نوسان گیری روزانه استفاده می کنند، می توانند آن را بر روی تایم فریم های ساعتی تنظیم کنند و معامله‌ گرانی که میان مدت هستند هم می توانند آن را بر روی تایم فریم های روزانه تنظیم کنند.

معامله‌ گران به خوبی می‌ دانند که استراتژی مناسب برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت با استراتژی سرمایه گذاری کوتاه مدت متفاوت است بنابراین نمی ‌توان یک تحلیل ثابت و یکسان را برای هر دو سرمایه گذاری به کار برد و توقع داشت که در هر دو حالت کارآمد باشد. لذا اندیکاتور ITM با ارائه اطلاعات لازم به معامله گران کمک می کند تا با توجه به هدف زمانی که دارند یعنی سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت بهترین تحلیل و استراتژی را به کار بگیرند.

اندیکاتور itm یکی از بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت البته نسبت به بازار ایران می باشد، که در آن شما به راحتی می توانید سیگنال خرید و فروش را دریافت کنید. پست اندیکاتور itm نیز بر روی همین سایت قرار داده شده است که شما می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید و ازآموزش های آن بهره ببرید. نکته ای که باید در این جا خدمت شما عرض کنیم این است که شما برای استفاده از این اندیکاتور باید هزینه پرداخت کنید و به گفته ای این اندیکاتور رایگان نمی باشد.

اندیکاتور mfi

اندیکاتور mfi

اندیکاتور mfi در بازارهای مالی به عنوان یکی از پر کاربرد ترین و برترین اندیکاتورها شناخته شده است طوری که در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در بین ۱۰ اندیکاتور پرکاربرد توسط معامله‌ گران شناخته شده است. این اندیکاتور نشان دهنده میزان ورود و خروج حجم نقدینگی و پول در بازار می باشد که به عنوان rsi با وزن هم شناخته می‌ شود. در اندیکاتور mfi تحلیل با قیمت معمول در هر دوره آغاز می شود و وقتی حجم پول یا معاملات افزایش می ‌یابد یعنی همان حجم خرید جریان پول مثبت می شود و هنگامی که قیمت از سطح معمولی خود کاهش پیدا می ‌کند یعنی فشار فروش بیشتر می‌ شود منفی است و در این شرایط عملاً معاملات در جهت خرید کاهش یافته است.

بعد از مشخص کردن جریان مثبت یا منفی نمودار پول به فرمول rsi متصل می شود و یک اسیلاتور ایجاد می ‌کند که بین صفر تا صد در جریان است. از اندیکاتور mfi برای تعیین نقاط خرید و فروش در بازار های هیجانی و همچنین تایید روند بازگشت نیز استفاده می‌شود. اندیکاتور mfi را می ‌توان جزء اندیکاتورهای نوسان نما یا اسیلاتور قرار داد که در آن حجم در محاسباتش نیز در نظر گرفته می‌ شود و همین ویژگی سبب شده تا به عنوان اندیکاتور نشان دهنده حجم نیز شناخته شود و با توجه به این یکی از پرکاربرد ترین و پراستفاده ترین اندیکاتور ها در بین تحلیلگران قرار گرفته است.

اندیکاتور mfi و یا به گفته ای اسیلاتور mfi هم جز بهترین اندیکاتور سیگنال خرید هایی است که در بازار ایران بسیار کاربردی بوده و نکته قابل توجه آن این است که نحوه کار با این اندیکاتور بسیار ساده بوده که این سادگی خود یکی از آپشن های این اندیکاتور به حساب می آید. در بازار ایران می توان گفت بهترین اندیکاتور برای سیگنال گیری mfi است، شما شاید فکر کنید ما می خواهیم بزرگ نمایی کنیم و وجه این اندیکاتور را بالا ببریم.

بلکه به دلیل همان سادگی کار که در بالا خدمت شما عرض کردیم بیشتر افراد با همین اندیکاتور سیگنال خرید گرفته و همین تجمیع تحلیل ها سبب رشد آن سهمی می شود که حالت mfi خوبی داشته باشد، حال متوجه محبوبیت این اندیکاتور در ایران شدید؟ در مقاله اندیکاتور mfi در همین سایت شما می توانید به صورت رایگان از آموزش ها و نکات کلیدی در رابطه با این اندیکاتور استفاده کنید.

اندیکاتور ichimoku cloud

اندیکاتور ichimoku cloud

اندیکاتور ایچیموکو با عنوان نمودار “ابری ایچیموکو” یا “چارت تعاملی ایچیموکو” هم معروف است یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین اندیکاتور ها در بازارهای مالی می باشد که برای بررسی و تحلیل بازار از آن استفاده می شود. معامله گران با استفاده از این اندیکاتور نه تنها حرکات قیمت را اندازه گیری می کنند بلکه می توانند آن را پیش بینی هم کنند. مزیت بسیار مهم دیگر این اندیکاتور این است که دید جدیدی را نسبت به خطوط حمایت و مقاومت را به تحلیلگران ارائه می ‌دهد. این اندیکاتور آن قدر کامل و دقیق است که می‌ توان آن را در تحلیل تکنیکال یک سیستم معاملاتی کامل دانست که تمام موارد ضروری برای تحلیل و پوزیشن گیری یک عامل را در خود جای داده است.

قبل از استفاده از این اندیکاتور برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید به خوبی با اجزای آن آشنا باشید چرا که در غیر این صورت یک اندیکاتور پیچیده و گیج کننده خواهد بود. تحلیل گران به دو روش  ۱. استفاده از نوار ابزار ۲. استفاده از پنجره راهور  می توانند از این اندیکاتور استفاده کنند. با توجه به موارد گفته شده در بالا اندیکاتور ایچیموکو یک سیگنال دهنده قوی است که هدف آن فراهم کردن یک نمای سریع از قدرت اندازه تمایل و حرکت روند به صورت یک جا می باشد به طور کل یک اندیکاتور کاربردی است که هر آنچه که یک تریدر برای تحلیل تکنیکال به آن نیاز دارد را برای او فراهم می کند.

این اندیکاتور جز پیچیده ترین و پر کاربرد ترین اندیکاتور ها در بازار های جهانی دانست که از آن به عنوان بهترین اندیکاتور سیگنال نیز یاد می شود. همان طور که خدمت شما عرض کردیم این اندیکاتور دارای پیچیدگی خاصی می باشد که شما زمانی که بتوانید به تمام زوایای آن دسترسی پیدا کنید به جرعت می توان گفت احتیاجی به اندیکاتور دیگری نخواهید داشت. در پست مربوط به اندیکاتور ایچیموکو که در همین سایت قرار دارد شما می توانید به صورت رایگان از آموزش و نکات این اندیکاتور استفاده کنید، البته باید به شما بگوییم ما فقط توانسته ایم در مقاله مربوط به این اندیکاتور فقط یک سری از نکات اولیه و تحلیل های ساده این اندیکاتور توضیح داده شده است.

اندیکاتور rsi

اندیکاتور rsi

یکی از شاخص های کاربردی و مهم در تحلیل تکنیکال اندیکاتور rsi یا همان شاخص قدرت نسبی می ‌باشد. که امروزه به دلیل مشخص شدن توانایی این اندیکاتور و امکان استفاده از واگرایی ‏rsi در بازارهای مالی به خصوص بورس محبوبیت زیادی در بین معامله ‌گران پیدا کرده است. در این اندیکاتور نوسان قیمت به سمت بالا را نسبت به نوسان قیمت به سمت پایین اندازه گیری می کند و با توجه به این می ‌توان گفت این اندیکاتور یک اندیکاتور نوسان گیر است که در آن  آنالیز به صورتی انجام می شود که بتوان شاخص را در بازه صفر تا صد نشان داد.

اندیکاتور rsi را یا به گفته ای اسیلاتور را می توان جز اندیکاتور های محبوب در بازار ایران دانست، چرا که این اندیکاتور در این سادگی دارای قابلیت های زیادی می باشد که همین علتی بر محبوبیت آن در بین معامله گران بورس تهران می باشد. ست مربوط به این اندیکاتور را نیز می توان در همین سایت مشاهده کنید که به صورت رایگان آموزش و اعداد طلایی این اندیکاتور در دسترس شما عزیزان قرار داده شده است.

در گذشته این اندیکاتور زیاد توسط معامله‌ گران مورد توجه قرار نمی ‌گرفت و نمی ‌دانستند که تا چه اندازه در بورس تعیین کننده است اما با توجه به این که بازار بورس امروزه به عنوان یک از منابع اصلی سرمایه‌ گذاری رونق بسیار یافته است کم کم متوجه اهمیت و کارایی این اندیکاتور در بازار بورس شده‌ اند. در بازار بورس سرمایه‌ گذارانی که دید زمانی کوتاه مدت دارند می ‌توانند اندیکاتور را با دوره‌های زمانی ۹ تا ۱۱ روزه تنظیم کنند، سرمایه ‌گذاران میان مدت برای دوره زمانی ۱۴ روزه و سرمایه گذاران بلند مدت در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ روزه آن را تنظیم می ‌کنند.

بلند مدتی

این معامله گران دیدی که بر سرمایه گذاری خود دارند حدود 6 ماه تا چند سال می باشد، کسانی که بلند مدتی و یا به گفته ای بنیادی کار می کنند خرید خود را نسبت به یک سهم بلند مدت می بینند. معمولا برای معامله گران بلند مدتی بیشتر بنیاد و طرح هایی که در آینده توسط آن شرکت اجرایی خواهد شد مهم است و اندیکاتور ها نقش بسیار کمی در معاملات این افراد دارند.

البته کسانی که در بخش بنیادی بازار کار می کنند از رانت اطلاعاتی نیز استفاده می کنند که هزینه بسیار بالایی برای این افراد به همراه دارد و باید نکته را خدمت شما عرض کنیم و آن هم این است که: افرادی به عنوان فروش سهم های رانتی ممکن است به سراغ شما بیایند و وعده های قابل توجهی به شما بدهند و در مقابل گفتن این سهام های رانتی مبالغ 100 تا 500 هزار تومان را از شما طلب کنند. باید بگوییم که فروش یک سهم رانتی که به قیمت میلیون ها تومان و گاهی میلیارد بدست آمده است چرا باید به قیمت چند صد هزار تومان در دست شما قرار بگیرد؟

باید برای شما سوال شود که چرا این قدر ارزان این سهم را دارد در اختیار من قرار می دهد؟ این افراد با گفتن دروغ هایی شیرین سرمایه زندگی شما را به خطر می اندازند، در کل فکر خرید سیگنال را به کل از سر خود دور بیاندازید، و سعی کنید خود با یاد گیری و آموزش در زمینه بازار های مالی در این بازار سیگنال گیری کرده و طعم شیرین سود را بچشید. این کار چند مزایا دارد اولین مزیت این است که شما دیگر محتاج به دیگران جهت معاملات خود نیستید و نکته مهم تر آن که خود می توانید متوجه شوید که چه زمانی وارد چه سهمی شوید و چه زمانی از آن سهم خارج شوید.

کلام پایانی در رابطه با بهترین اندیکاتور

در کل باید خدمت بگوییم که زیاد بر بهترین اندیکاتور سیگنال خرید و فروش فارکس یا بازار بورس ایران و … توجه نکنید، شما خود باید در طی مدت متوجه شوید که چه اندیکاتوری برای معاملات شما لازم تر است. البته از مشورت با افراد با تجربه غافل نشوید زیرا این افراد در طی سال ها با کار کردن با اندیکاتور ها و ابزار های مختلف می توانند بگویند که چه نوع اندیکاتوری در کدام دسته از بورس کارآیی بیشتری دارند.

البته اندیکاتور هایی هم وجود دارند که شاخص کل و یا هم وزن را هم تحلیل می کنند که ما این کار را به عهده خودتان می گذاریم که بهترین اندیکاتور برای تحلیل شاخص کل چیست؟ شما در این کار باید کم کم بتوانید مطالب گوناگون را جستجو کرده و مطالب مورد نظر خود را پیدا کنید، و در سطوح بالاتر باید بتوانید مقالات خارجی را نیز تحلیل و بررسی کنید.

نکته مهم

نکته مهم

در این جا باید خدمت شما عرض کنیم که اندیکاتور ها فقط نقش راهنما را دارند و هیچ گاه نمی توان گفت که یک اندیکاتور سیگنال 100% داده است و حتما آن سهمی که توسط بهترین اندیکاتور سیگنال خرید صادر شده به سود دهی خواهد رسید. چرا که ممکن است به هر علتی آن اندیکاتور اشتباه کرده باشد این جا است که ما همیشه به دانشجویان خود می گوییم که شما علاوه بر سیگنال اندیکاتور خود نیز باید دلیلی برای ورود به سهم پیدا کنید، و بتوانید حد ضرر خود را در آن معامله مشخص کنید.

شما خود باید بتوانید نقاط حمایت و مقاومت را بر روی نمودار تشخیص دهید، که این امر به تلاش و پشتکار شما بستگی دارد، شما هرچه بیشتر با نمودار ها کار کنید به همان نسبت ظرافت کار را بهتر درک خواهید کرد، البته در این حین شما باید اطلاعات خود را نیز افزایش بدهید. مثلا روزی 1 و یا 2 ساعت از زمان خود را صرف آموزش خود کنید، یک هفته در رابطه با الگو های پر کاربرد مطالعه کنید و در مقابل آن ها را در نمودار های مختلف بیابید هفته بعد در رابطه با روانشناسی بازار مطالعه کرده و نکات مهم آن را یاد بگیرید. سعی کنید ماهی گرفتن را بیاموزید به جای این که از دیگران طلب ماهی کنید.

سوالات متداول

  1. دانستن بهترین اندیکاتور بازار چقدر مفید است؟

    در این رابطه باید به شما بگوییم که این اندیکاتور ها مدام جابجا می شوند. یعنی اندیکاتوری که در حال حاضر نتیجه خوبی دارد هیچ تضمینی وجود ندارد که سال آینده نیز همین بهره را داشته باشد.
    پس شما به عنوان یک معامله کننده باید بهترین اندیکاتور های روز و پر بازده در بازاری که در آن سرمایه گذاری کرده اید را بشناسید.

  2. به سیگنال بهترین اندیکاتور چقدر می توان مطمئن بود؟

    در این جا می توانیم بگوییم هیچ تضمینی در نتیجه حتی بهترین اندیکاتور وجود ندارد چرا که ممکن است بازار در هر لحظه واکنش های متفاوتی از خود نشان بدهد که در آن اندیکاتور تعبیه نشده باشد و شما هم به واسته سیگنال آن اندیکاتور در آن سهم می مانید و ممکن است ضرر غیر قابل جبرانی را متقبل بشوید. پس در عین حال که از اندیکاتور ها استفاده می کنید سعی کنید با سایر ابزار های تکنیکالی هم کار کنید و کار با آن ها را یاد بگیرید تا خود نیز بتوانید سهم را تحلیل کرده و نقاط حمایت و مقاومت سهم را پیدا کنید.

  3. بازار ایران تا چه حدی تحت تاثیر اندیکاتور ها حرکت می کند؟

    همان طور که در این مقاله با شما صحبت کردیم بازار ایران با توجه به قدمت پایین آن نسبت به سایر بازار های مالی می توان به وضوح متوجه شد که بازار ایران زیاد بر اساس تحلیل ها و اندیکاتور ها حرکت نمی کند. البته با توجه به تمرکز دولت در سال جاری 1399 به بازار بورس ایران ما امیدواریم که این توجه به بخش تکنیکالی بازار نیز باشد و کم کم بتوان بازار ایران را جز بهترین و تکنیکالی ترین بازار های جهان دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *