مقالات آموزشی

ابزار تحلیل تکنیکال طلا؛ معرفی بهترین ابزارهای تحلیل طلا از منظر تکنیکال

https://t.me/bazaryabi24

وقتی صحبت از بازارهای مالی می‌شود، ناخودآگاه ذهن افراد به سمت و سوی تحلیل تکنیکال می‌رود. تحلیل تکنیکال به زبان ساده یعنی هنر استفاده از نمودار قیمت دارایی‌ها برای پیش‌بینی روند قیمت آن‌ها در آینده. عده‌ای گمان می‌کنند که این ابزار صرفا مختص بازارهایی مانند بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال است. در حالی که در بازار طلا نیز می‌توان از این ابزار استفاده کرد و آینده قیمت طلا را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تا بلند مدت پیش‌بینی کرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی ۶ ابزار تحلیل تکنیکال طلا بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ابزار تحلیل تکنیکال طلا

مزایای استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال طلا چیست؟

تحلیل تکنیکال یا Technical Analysis به روشی گفته می‌شود که برای پیش‌بینی قیمت یک دارایی مبتنی بر گذشته قیمت و حجم معاملات آن در بازار صورت می‌گیرد. بسیاری از کارشناسان بازار، تحلیل تکنیکال را علم نمودارخوانی معرفی می‌کنند؛ چراکه بخش عمده‌ای از فرآیندهای تحلیل تکنیکال مبتنی بر نمودارهای مختلفی که در خصوص یک دارایی در دسترس است، صورت می‌پذیرد.

قبل از معرفی چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا، بد نیست که به طور مختصر به بحث و بررسی پیرامون مزایای این ابزارها بپردازیم. در همین راستا مهم‌ترین مزایای استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی قیمت طلا عبارت‌اند از:

۱- در تحلیل تکنیکال آنچه در بازار رخ می‌دهد، به خوبی رصد می‌شود. این یک نکته بسیار مهم در خصوص معامله‌گری در بازار است. هر معامله‌گری باید دید درستی از آنچه بازار طلا در جریان است داشته باشد.

۲- به کمک تحلیل تکنیکال می‌توان زمان‌های مناسب خرید و فروش طلا را شناسایی کرد. به عبارت دیگر، یک معامله‌گر می‌تواند زمان مناسب خرید و فروش یک دارایی را تشخیص دهد که این یک امکان بی‌نظیر به شمار می‌رود.

۳- امروزه با ابداع ابزارهای هوشمند تحلیل تکنیکال، انجام این تحلیل‌ها هم راحت‌تر و هم دقیق‌تر شده است.

۴- قواعد ثابتی برای الگوهای مختلف تحلیل تکنیکال وجود دارد و تصمیم‌گیری مبتنی بر این الگوها صورت می‌گیرد.

نقاط ضعف تحلیل تکنیکال چیست؟

در ادامه بحث معرفی چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا، با توجه به این که با مزایای این روش تحلیل آشنا شدیم، بد نیست که نیم‌نگاهی هم به نقاط ضعف تحلیل تکنیکال در خرید و فروش طلا داشته باشیم.

  1. در تحلیل تکنیکال به هیچ عنوان به ارزش ذاتی و مسائل تحلیل بنیادی توجه نمی‌شود. به همین دلیل لازم است در کنار تحلیل تکنیکال حتماً از تحلیل بنیادی نیز استفاده شود. در غیر این صورت هرچقدر که هم در تحلیل تکنیکال تبحر پیدا کنید، مشخص نمی‌شود که طلایی که خریداری می‌کنید واقعا در چه شرایطی از نظر بنیادی قرار دارد.
  2. گاهی اوقات سیگنال‌هایی که از ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال به دست می‌آیند، با هم در تناقض هستند و شاید این مسئله باعث ایجاد سردرگمی برای تحلیلگر شود. به همین دلیل لازم است که حتماً پایه و اساس تحلیل تکنیکال خود را روی ابزارهای مشخصی قرار دهید تا دچار مشکل نشوید. قطعاً استفاده هم‌زمان از تمام ابزارها نمی‌تواند راه‌گشا باشد.

 معرفی 6 ابزار تحلیل تکنیکال طلا

معرفی چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا

حال که تا اینجا مقدمه‌ای درباره کاربرد تحلیل تکنیکال و نقاط ضعف و قوت آن بحث کردیم، وقت آن رسیده است که به معرفی چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا بپردازیم. به طور کلی می‌تواند این طور بیان کرد که هر ابزار تحلیل تکنیکالی که در بازارهای بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، با کمی تغییر برای تحلیل انواع و اقسام طلا می‌توان مورد استفاده قرار داد.

۱. الگوهای قیمت

از جمله مهم‌ترین مفاهیم پایه تحلیل تکنیکال که برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر تکنیکال باید حتماً روی آن تسلط داشت، الگوهای قیمتی هستند. منظور از الگوها، رخدادهایی در نمودارهای قیمت دارایی‌ها هستند که بعد از وقوع آن‌ها معمولاً رفتار ثابتی در نمودار قیمت به وقوع می‌پیوندد. البته الگوها هیچ‌گاه نباید به تنهایی مبنای تصمیم‌گیری قرار بگیرند؛ ولی با مشاهده آن‌ها حتماً باید بررسی‌های لازم را در دستور کار قرار دارد تا فرصت‌های پیش رو برای خرید یا فروش طلا استفاده شود.

الگوهای قیمتی در نمودار طلا به طور کلی در دو دسته قابل تقسیم هستند:

الگوهای بازگشتی

وقتی الگوهای این دسته در نمودار قیمت طلا ظاهر می‌شود، باید منتظر تغییر روند قیمت در طلا باشیم. الگوهای بازگشتی خود به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  •          الگوی سر و شانه
  •          الگوی سقف و کف

الگوهای ادامه دهنده

وقتی الگوهای این دسته در نمودار قیمت طلا ظاهر می‌شود، نشان دهنده تداوم روند حاکم بر قیمت طلا هستند. الگوهای ادامه دهنده خود به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  •          الگوی مثلث
  •          الگوی پرچم
  •          الگوی فنجان و دسته

بحث و بررسی پیرامون این ابزار تحلیل تکنیکال طلا بسیار گسترده است. اما با توجه به اینکه قصد ما صرفا معرفی بهترین ابزارهای تحلیل تکنیکال طلا است، به همین میزان بسنده می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که درک و استفاده از این الگوها برای تحلیل آنچه در نمودار قیمت طلا رخ می‌دهد، چندان پیچیده نیست.

انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال

۲. ابزار تحلیل تکنیکال طلا کلاسیک

خط حمایت و مقاومت به عنوان یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیم در آموزش تحلیل تکنیکال به شمار می‌روند که تسلط بر آن‌ها در دستیابی به تحلیل‌های درست بسیار راهگشا خواهد بود. در حالت کلی بازار طلا یکی از سه حالت صعودی، نزولی یا خنثی را در یک بازه زمانی مشخص در پیش می‌گیرد. باید توجه داشته باشید که روند خنثی جایی است که در آن عرضه و تقاضا برای یک بازه زمانی مشخص به تعادل می‌رسند. اما سؤال اساسی این است که افزایش یا کاهش قیمت طلا در بازار تا کجا ادامه دارد؟ پاسخ این سؤال از منظر ابزار تحلیل تکنیکال طلا، در گرو ترسیم خطوط حمایتی و مقاومتی است.

تحلیل تکنیکال این طور می‌گوید که وقتی قیمت طلا به خطوط حمایتی یا مقاومتی می‌رسد، حجم معاملات به طور معناداری افزایش می‌یابد. تا زمانی که به هر دلیلی یک خط حمایت یا مقاومت شکسته نشده است، اعتبار آن پابرجا است. اما به محض شکسته شدن و تثبیت قیمت در زیر یا بالای آن‌ها، این خطوط تغییر کاربری می‌دهند. به عنوان مثال وقتی یک خط مقاومت در مسیر صعودی شکسته می‌شود، در عمل تبدیل به خط حمایت طلا می‌شود.

۳. اسیلاتورها و اندیکاتورها

اسیلاتورها و اندیکاتورها یک ابزار تحلیل تکنیکال طلا هستند که اطلاعات بسیار خوبی با استفاده از داده‌های قیمت طلا در نمودار آن در اختیار شما قرار می‌دهند. اندیکاتورها در واقع به نوعی توابع و الگوریتم‌های ریاضی هستند که بر مبنای فرمولاسیون خاصی طراحی می‌شوند. این الگوریتم‌ها روی نمودارهای قیمت دارایی‌ها پیاده‌سازی می‌شوند. در نتیجه داده‌هایی که از تغییرات قیمت طلا در این الگوریتم‌ها حاصل می‌شوند، خروجی‌هایی صادر می‌گردند که تحت عنوان سیگنال خرید و فروش شناخته می‌شوند. به کمک اندیکاتورها می‌توان نسبت به پیش‌بینی روندها و بررسی صحت نتایج به دست آمده از سایر ابزارهای تحلیلی اقدام کرد.

اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

در ادامه بحث ابزار تحلیل تکنیکال طلا، جالب است بدانید که اندیکاتورهای مناسب برای بازار طلا در دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

1- اندیکاتورهای روندی (Trend)

نمودار قیمت طلا در حالت کلی می‌تواند سه روند را در پیش بگیرد؛ روند صعودی و نزولی که به ترتیب نشان‌دهنده افزایش و کاهش قیمت آن است و روند دیگری نیز تحت عنوان روند خنثی وجود دارد که در آن قیمت طلا در یک محدود ثابت نوسان می‌کند. اندیکاتورهای روندی، دسته‌ای از اندیکاتورها هستند که با میانگین‌گیری از قیمت طلا در بازه‌های زمانی مختلف، روند قیمت آن را در آینده مشخص می‌کنند. به این ترتیب یک دیدگاه کلی و جامع نسبت به گذشته قیمت در اختیار معامله‌گر قرار می‌گیرد.

2- اندیکاتورهای مومنتوم یا نوسانگرها (Oscillator)

اندیکاتورهای مومنتوم یا نوسانگرها دسته‌ای از اندیکاتورها هستند که کاربرد آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

روندهای صعودی و نزولی که در بازار شکل می‌گیرد، چگونه دستخوش تغییر می‌شود؟ در طول یک روند صعودی هر زمان که قدرت خریدار در مقایسه با فروشنده کاهش پیدا کند، می‌توان تشخیص داد که روند صعودی در حال تضعیف است. اندیکاتورهای مومنتوم وظیفه دارند که قدرت روندها را بررسی کنند تا از این طریق زمان ایجاد تغییر در آن‌ها را تشخیص دهند.

 

اندیکاتورهای نوسانی، نسبت به هیجانات حاکم بر بازار نیز حساس هستند. در واقعی زمانی که حجم پول زیادی در بازار طلا وارد می‌شود، این نوسانگرها هشدار لازم را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند و به این ترتیب قابلیت واکنش سریع را به آن‌ها می‌دهند. این مسئله کیفیت تحلیل معامله‌گران را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

در ادامه بحث معرفی چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا، بد نیست که دو مورد از پرکاربردترین اسیلاتورها و اندیکاتورها را مرور کنیم:

اندیکاتور مک‌دی MACD

مک‌دی یک اسیلاتور به حساب می‌آید که به کمک آن می‌توان قدرت حرکت روندها را در نمودار قیمت طلا تشخیص داد. نمودار قیمت مبتنی بر مک‌دی بین دو بازه امکان نوسان دارد که با یک خط از همدیگر جدا می‌شوند. وقتی نمودار در بالای این خط قرار دارد، نشانگر روند پرقدرت صعودی است و هنگامی که در پایین این خط قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده روند نزولی قوی است. برخورد نمودار به خط مورد نظر نیز به عنوان نشانه‌ای برای تغییر روند صعودی به نزولی یا برعکس به شمار می‌رود.

اندیکاتور RSI

RSI نیز به نوعی اسیلاتور به شمار می‌رود. به کمک آن می‌توان مناطق اشباع فروش و خرید طلا را شناسایی کرد. شاخص RSI متشکل از اعداد 0 تا 100 است. وقتی این شاخص کمتر از 30 باشد، نشان‌دهنده منطقه اشباع فروش است و وقتی بالای 70 قرار بگیرد، معرف منطقه اشباع خرید است. به این ترتیب معامله‌گر می‌تواند دید درستی از رفتار سایر فعالان در بازار طلا به دست بیاورد.

استفاده از پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال

۴. پرایس اکشن

در ادامه بحث از معرفی چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا، باید به یکی از جدید‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین ابزارهای موجود یعنی پرایس اکشن اشاره کنیم. پرایس اکشن به نوعی هنر مطالعه نمودار قیمت یک دارایی است. تحلیلگر تکنیکال که از پرایس اکشن برای خرید و فروش استفاده می‌کند، تمام تمرکز خود را روی نمودار قیمت طلا معطوف می‌کند تا از این طریق بتواند آینده روند قیمت آن را پیش‌بینی کند. کسانی که از پرایس اکشن برای تحلیل استفاده می‌کنند، تنها به دنبال تشخیص آنچه اتفاق می‌افتد، نیستند؛ بلکه به دنبال شناسایی چرایی وقوع رخدادها هستند.

اگر به عنوان تحلیلگر تکنیکال تجربه کار کردن با اندیکاتورها و سایر الگوها را داشته باشید، قطعاً متوجه می‌شوید که استخراج اطلاعات مفید از دل آن‌ها چندان هم کار ساده‌ای نیست. به علاوه خروجی اندیکاتورها به طور ۱۰۰ درصد قابل اطمینان نیست. اما نمودار پرایس اکشن کاملاً خلوت و ساده است که امکان استخراج اطلاعات بیشتر را در اختیار تریدر قرار می‌دهد. سه مورد از مهم‌ترین مزایای پرایس اکشن عبارت‌اند از:

  •          ارائه سریع‌تر اطلاعات مفید و کلیدی
  •          ارائه اطلاعات کامل و یکپارچه
  •          برطرف کردن ایرادات سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال طلا

همین سه مورد نشان می‌دهد که به هیچ عنوان نمی‌توان به سادگی از کنار پرایس اکشن عبور کرد و باید از این ابزار تحلیل تکنیکال طلا برای کسب سود بیشتر استفاده کرد.

سهم تحلیل بنیادی در بازار طلا را فراموش نکنید

تا اینجا با چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا آشنا شدیم. واقعیت این است که تحلیل تکنیکال می‌تواند به عنوان یک ابزار کمکی برای خرید و فروش طلا مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما نباید فراموش کنید که بازار طلا بیش از هر چیزی مبتنی بر عوامل بنیادی اداره می‌شود. حتی اگر از تحلیل تکنیکال برای فعالیت در این بازار استفاده می‌کنید، باید حتما اصالت و اولویت را به تحلیل بنیادی بدهید. تحلیل بنیادی ناظر بر مؤلفه‌های کلان اقتصادی است و به همین دلیل کاربرد بسیار بیشتری در بازار طلا دارد.

کلام پایانی

چند ابزار تحلیل تکنیکال طلا را معرفی کردیم. برای استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال در بازار طلا سعی کنید که حتما در تایم فریم‌های طولانی به نمودارها رجوع کنید. چندان دنبال نوسان‌گیری، خرید و فروش‌های کوتاه مدت در این بازار نشوید؛ چرا که اساسا این کار با ذات بازار در تعارض است. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این ابزارها حتما باید آموزش کافی در این زمینه ببینید. بار دیگر لازم است به این نکته تاکید کنیم که در بازار طلا، اصل و اساس تحلیلگری بر عوامل بنیادی استوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *