اخبار

مقالات آموزشی

تیپ شخصیتی و معامله‌گری خود را بشناسید

تیپ شخصیتی و معامله‌گری خود را بشناسید

گروه بورس- راهی که به سوی معامله‌گری بهتر ختم می‌شود همان راه ترقی است و می‌دانیم که هیچ دو راهی با یکدیگر یکسان نیستند.هر یک از ما باید از جایی که هم‌اکنون در این مرحله از زندگی خود در آن قرار داریم آغاز کنیم. فارغ از این که مسیر شما چیست و چگونه است، باید در وهله اول به درستی مشخص کنید که در حال حاضر کجا هستید.

گروه بورس- راهی که به سوی معامله‌گری بهتر ختم می‌شود همان راه ترقی است و می‌دانیم که هیچ دو راهی با یکدیگر یکسان نیستند.هر یک از ما باید از جایی که هم‌اکنون در این مرحله از زندگی خود در آن قرار داریم آغاز کنیم. فارغ از این که مسیر شما چیست و چگونه است، باید در وهله اول به درستی مشخص کنید که در حال حاضر کجا هستید. باید بفهمید چه الگوهایی در زندگی شما وجود دارند که مانع از انجام معاملات موفق یا روابط بهتر با دیگران می‌شوند. این الگوها هم اکنون در اختیار شما هستند، زیرا این رفتار و الگوها همگی در فعالیت معامله‌گری شما و دیگر جنبه‌های زندگیتان خود را نشان می‌دهند.متاسفانه در بیشتر اوقات افراد آگاهی درستی از آنها ندارند یا اینکه به طور کلی از آنها بی‌خبر هستند. بنابراین، سفر به سوی متحول شدن اغلب با یک بحران آغاز می‌شود. زیرا تنها زمانی که بحرانی پیش می‌آید، ما انسان‌ها بیدار می‌شویم و در می‌یابیم که جایی از کارمان اشکال دارد.

این مقاله که در نوع خود بی نظیر است و اولین سری از مقالات هشت گانه شناخت شخصیت است، به شما خواننده عزیز کمک خواهد کرد تا بدانید که هم‌اکنون در کجا قرار گرفته اید. جک شواگر که تجربیات ارزشمندی را از مصاحبه‌های متعدد خود با نابغه‌های سرمایه‌گذاری کسب کرده، معتقد است مهم ترین عامل در موفقیت در معامله‌گری، برخورداری از یک سیستم معاملاتی است که بیشترین همخوانی را با شخصیت شما داشته باشد.

بنابراین، این مقاله را بر اساس این واقعیت بنا می‌نهم که شناخت تیپ شخصیتی‌تان برای این که بدانید در کجا قرار گرفته اید و در آینده باید چه کارهایی انجام دهید و چه تصمیماتی اتخاذ کنید، بسیار مهم است. این در واقع آغاز سفری است به سوی کامل شدن.

اهمیت خصیصه‌های شخصیتی به این علت اهمیت فراوان دارد که تصویری سریع و دقیق از جایی که هم‌اکنون در آن قرار داریم برایمان فراهم می‌آورد و کمک می‌کند بخش‌هایی از شخصیتمان که نادیده گرفته شده‌اند، پرورش یابند. تمام خصیصه‌های شخصیتی که در این مقالات به آنها خواهیم پرداخت، به صورت دوگانه مطرح می‌شوند.

به طور مثال اگر مشخص شود که شما فرد برون‌گرایی هستید، به این معناست که بخش اعظمی از انرژی خود را صرف عوامل بیرونی می‌کنید و به این معنا خواهد بود که کامل شدن برای شما، شاید گراییدن بیشتر به جنبه درونگرایی تان است. باید آنقدر روی خود کار کنید تا بتوانید تعادلی میان تمرکز بر درون و بیرون پیدا کنید.

درک شخصیت سرمایه‌گذاری

اگر تا به حال به پرسشنامه تیپ‌های شخصیتی کارل یونگ که بر پایه ابعاد چهار گانه شخصیت بنا شده است، پاسخ داده باشید، اطلاعات نسبتا جامعی از پروفایل شخصیتی خود در اختیار دارید. این چهار بعد شامل موارد زیر هستند: درون گرایی/ برون‌گرایی، درک شهودی و درونی/ احساس کردن، فکر کردن/ احساس کردن، و در نهایت دریافت‌کننده/ قضاوت گر. هنگامی که شخصی را در مورد این ابعاد چهارگانه ارزیابی می‌کنید، به جای اینکه به چهار تیپ شخصیتی برسید، به یک تقسیم بندی جامع ۱۶ تیپی دست خواهید یافت.

این آزمون بسیار شبیه به پرسشنامه شخصیتی مشهور میرز بریگز است. بنابراین جدا پیشنهاد می‌کنیم یا با استفاده از پرسشنامه شخصیت سرمایه‌گذاری، تیپ شخصیتی خود را بیابید یا اینکه به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید و آزمون رایگان میرز بریگز را برای خود انجام دهید تا تیپ شخصیتی خود را شناسایی کنید.

(www.humanmetrics.com)

در ادامه به عناصر مختلف مطرح شده توسط یونگ خواهیم پرداخت و بیان خواهیم کرد که چگونه این عناصر مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند و انواع خلقیات را پدید می‌آورند. همچنین بحث خواهیم کرد که انواع فرآیندهای شناختی و خلقیات چه ارتباطی می‌توانند با موفقیت در معاملات و سرمایه‌گذاری داشته باشند.

بیشتر ما، از اینکه چگونه اطلاعات را دریافت می‌کنیم و آنها را فرآوری می‌کنیم بی‌اطلاعیم. تفاوت‌های بسیار زیادی در درک، تفسیر و تعبیر افراد مختلف از آنچه در اطرافشان می‌گذرد وجود دارد و همین تفاوت‌های عمیق هستند که به تفاوت‌های خیره‌کننده در رفتار و شخصیت افراد و در نهایت عملکرد آنها منجر می‌شوند. در زیر به یکی‌از ابعاد چهارگانه شخصیتی یونگ خواهیم پرداخت و توضیح خواهیم داد که چگونه هر یک از آنها می‌توانند روی فعالیت‌های معاملاتی شما تاثیر گذار باشند.

یونگ معتقد بود تمام انسان‌ها به سوی یکی از دو حالت درون‌گرایی یا برون‌گرایی متمایل هستند. با وجود این که ما این مفاهیم را به میزان اجتماعی بودن افراد نسبت می‌دهیم، اما تمرکز اصلی یونگ بر مسائل دیگری بود. او معتقد بود که فرد برون‌گرا بر دنیای بیرون و فیزیکی و فرد درون‌گرا بر دنیای درونی یا روانشناختی متمرکز است. با این حال، افراد بسیار معدودی را می‌توان تنها در یکی از این دو گروه جای داد. در واقع تمام افراد بخشی از هر دو گرایش را دارند و در فعالیت‌های مختلف ممکن است این گرایش‌ها متفاوت باشند.

به طور مثال، یک معامله‌گر درون‌گرا بیشتر بر دنیای ذهنی خود، مفاهیم و ایده‌ها متمرکز است. افکار درونی او غالب هستند. این نوع معامله‌گر بر این موضوع متمرکز است که چگونه می‌تواند نتایج خوبی را (به تنهایی) کسب کند. این به آن معنا نیست که این افراد نمی‌توانند اجتماعی و دوست داشتنی باشند. بلکه این واقعیت تنها به این معنا است که توجه آنها بیشتر به دنیای درونشان معطوف است. بر اساس نظریات، انتظار می‌رود که تعداد برون‌گراها تقریبا دو برابر درون گرا‌ها باشد، البته این آمارها همیشه دقیق نیست. افراد برون‌گرا تمایل دارند بر دنیای خارج و فیزیکی، افعال، کارها، اشیا و اشخاص تمرکز کنند. تمرکز اصلی آنها، بر افراد، چیزها، محیط اطراف، شغل، بازار و دستاوردهای آنها است. به طور مثال، یک معامله‌گر برون‌گرا به دنبال راه حل‌هایی در بیرون خود است تا موفقیت بیشتری به دست آورد. به این علت که بیشتر افراد برون‌گرا هستند، بنابراین بیشتر معامله‌گران به دنبال یافتن یا تکمیل یک سیستم معاملاتی هستند تا بتواند به آنها کمک کند در معاملات خود موفق‌تر عمل کنند.

افراد برون‌گرا توسط افراد دیگر، یک گروه، یک مهمانی، یا جمعی در یک شهر بزرگ و شلوغ تهییج می‌شوند و انرژی می‌گیرند و اگر برون‌گرایی آنها افراطی شود، ممکن است به سوی از دست دادن هویت خود پیش روند. بنابراین، اگر یک معامله‌گر برون‌گرا تمام سرمایه خود را در یک معامله از دست بدهد و پیشتر خود را به عنوان یک معامله‌گر موفق شناخته باشد و به دیگران معرفی کرده باشد، بعید نیست که این شکست و زیان به فروپاشی ذهنی و عاطفی شدید در او منجر شود.

با این حال، در تحقیقاتی که دکتر فان تارپ، دکترای روانشناسی بالینی و متخصص روانشناسی سرمایه‌گذاری و معامله‌گری انجام داده است، رابطه‌ای میان درون‌گرایی/ برون‌گرایی و موفقیت در معاملات یافت نشد. در پژوهش‌ها معلوم شد که از میان افراد درون‌گرا، ۷ درصد آنها موفقیت چشمگیری داشتند و از میان افراد برون‌گرا ۸ درصد آنها از موفقیت چشمگیری برخوردار بودند. بنابراین، تفاوت معنادار نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
نوار کناری