اخبار عمومی / گوناگون

نقش ویدئو مارکتینگ در بازاریابی و فروش

نقش ویدئو مارکتینگ در کسب و کار چیست؟

در بازاریابی و تبلیغات برای جذب مشتری و افزایش فروش، روش‌های مختلفی وجود دارد. جهت معرفی محصولات و خدمات و بیان ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به روش‌های متنی، کلامی، تصویری و یا تهیه‌ یک فیلم اقدام نمود. محل ارائه‌ هر یک از این محتواها در انتخاب نوع روش، تعیین‌کننده است. برای مثال رسانه‌های صوتی تصویری مانند رادیو و تلویزیون قطعاً محل مناسبی برای تولیدات کلامی و ویدیویی است. یا مثلاً تا چند وقت گذشته، فضای مجازی صرفاً برای محتوای متنی و تصویری کاربرد داشتند، اما اخیراً با افزایش سرعت اینترنت، پیدایش و گسترش شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، گسترش برنامه‌های اینترنتی، همچنین وجود سایت‌های اشتراک گذاری ویدئویی مانند یوتیوب و آپارات، محتواهای ویدئویی نیز در این فضا کارکرد بسیار خوبی پیدا کرده‌اند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با نقش ویدئو مارکتینگ در کسب و کارها آشنا شوید.

نقش ویدئو مارکتینگ در کسب و کارها

 

ویدئو مارکتینگ و نقش آن در کسب و کارها

امروزه ویدئو مارکتینگ (video marketing) یا بازاریابی ویدئویی نسبت به سایر روش‌ها بیشتر مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است که به تبع آن تولیدکنندگان محصولات و ارائه‌دهندگان خدمات نیز برای جذب مشتری و فروش هر چه بیشتر، تمایل بیشتری برای تبلیغات از طریق تولید یک فیلم از خود نشان می‌دهند. ویدئو مارکتینگ در واقع به تولید و انتشار ویدئو در فضای مجازی مانند سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اطلاق شده که هدف آن دیده شدن برند، جذب مشتری و فروش بیشتر است.

 

اهمیت ویدئو مارکتینگ

امروزه بازاریابی ویدئویی از اهمیت ویژه‌ای در تبلیغات برندها برخوردار است. آمارها نشان می‌دهند بیش از 50 درصد کسب و کارها در جهان، برای تبلیغات خود از ویدئو مارکتینگ به عنوان مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. اما اهمیت استفاده از ویدئو مارکتینگ را ذیلاً بیان می‌کنیم:

 

نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری

ویدئو مارکتینگ به صورت معناداری در افزایش نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری مؤثر است. طبق آمارهای موجود، بازاریابی ویدئویی حدود 80 درصد نرخ تبدیل به مشتری را افزایش می‌دهد؛ که این عدد، رقم قابل توجهی است.

 

میزان فروش

بازاریابی ویدئویی همچنین در افزایش فروش نیز تأثیر بسیار زیادی دارد؛ به طوری که طبق بررسی‌های انجام شده، بیش از 70 درصد از افرادی که فیلم مربوط به معرفی یک محصول را دیده‌اند، آن محصول را خریداری نموده‌اند.

 

جلب اعتماد مشتری

جلب اعتماد مشتری در بازاریابی، مهم‌ترین عامل در فروش بیشتر و مستمر محصولات و خدمات می‌باشد. اگر بتوان اعتماد مشتری را کسب کرد، پس از آن به راحتی می‌توان به فروش بیشتر نیز دست یافت. ویدئو مارکتینگ یکی از تأثیرگذارترین نوع تبلیغات در جلب اعتماد مخاطبان است. طبق نظرسنجی‌های انجام شده، بیش از 50 درصد مشتریان پس از تماشای فیلم یک محصول، با اعتماد بیشتری آن محصول را خریداری کرده‌اند.

 

نرخ بازگشت سرمایه

علی‌رغم هزینه‌های بالای تولید یک فیلم تبلیغاتی، نرخ بازگشت سرمایه این تبلیغات بسیار بالا بوده به طوری که بالای 80 درصد از برندها اعتقاد به بازگشت سرمایه خود در زمان کوتاهی دارند؛ که این موضوع می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد؛ چرا که شاید از نظر بعضی افراد، استفاده از ویدئو مارکتینگ توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ اما با این آمار، استفاده از آن موجه خواهد بود.

البته قابل ذکر است که امروزه به لطف پیشرفت‌های نرم‌افزاری و رواج گوشی‌های هوشمند، حتی ساخت یک فیلم تبلیغاتی نیز به مراتب نسبت به گذشته سریع‌تر و اقتصادی‌تر شده است. ضمن اینکه، در تولید یک فیلم تبلیغاتی، محتوای فیلم اهمیت بسیار بیشتری نسبت به رعایت اصول فنی و تخصصی فیلم‌سازی دارد؛ چرا که این صرفاً یک فیلم تبلیغاتی بوده و بیننده آن بیشتر به محتوای آن توجه خواهد داشت تا به مسائل فنی و تخصصی فیلم.

 

جستجوی محصولات در موتورهای جستجو

جستجوی محصولات در موتورهای جستجو مانند گوگل، یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای یافتن محصول مورد نظر در سایت‌های فروشگاهی است؛ پس بهتر است سعی کنیم در نتایج جستجوی گوگل، همواره حضور داشته باشیم. طبق تحقیقات انجام شده، سایت‌های حاوی محتواهای ویدئویی، بسیار بیشتر از سایر سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند. پس بهتر است حتماً از فیلم‌های تبلیغاتی برای هر چه بیشتر دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل استفاده کنیم.

مراحل و گام‌های ویدئو مارکتینگ

  • مشخص کردن اهداف خود از ویدئو مارکتینگ
  • پیدا کردن و شناخت مخاطبان هدف خود
  • انتخاب نوع ویدئو
  • میزان بودجه‌ای که در دست دارید
  • انتخاب کردن فضای انتشار فیلم‌ها
  • ارزیابی نتایج

 

مشخص کردن اهداف خود از ویدئو مارکتینگ

مهم‌ترین گام در ابتدای هر کاری مشخص کردن هدف خود از انجام آن می‌باشد پس برای شروع ویدئو مارکتینگ نیز باید هدف یا اهداف خود را مشخص کنید. اهداف ما می‌تواند برند سازی، جمع‌آوری ایمیل و شماره تلفن کاربران، معرفی محصول خود و افزایش احتمال فروش باشد و یا افزایش زمان ماندن کاربر درسایت ما باشد.

 

پیدا کردن و شناخت مخاطبان هدف خود

یکی از گام‌های اولیه در ویدئو مارکتینگ، مثل تمام استراتژی‌های بازاریابی، پیدا کردن و شناخت مخاطبان هدف است. در مرحله بعد با توجه به شناختی که از مخاطبان خود به دست آورده‌ایم باید محتواهایی متناسب با علایق آنها تولید کنیم. برای مثال اگر مخاطبان هدفمان، بیشتر خانم‌ها باشند، می‌توان از محتوایی با عناوین طراحی و دکوراسیون منزل، انواع مدل‌های لباس و … استفاده کرد تا برایشان جذاب‌تر باشد و آن‌ها را برای به اشتراک‌گذاری ویدئوی شما ترغیب کند.

ویدئو مارکتینگ

انتخاب نوع ویدئو

انواع مختلفی از ویدئو وجود دارد که شما می‌بایست با توجه به مخاطبان هدف خود و شناختی که در مرحله قبلی نسبت به آن‌ها پیدا کرده‌اید، نوع ویدئو خود را برای تولید محتوا انتخاب کنید.

 

انواع ویدئوها عبارتند از:

  • ویدئو معرفی و تبلیغ ­­محصول
  • ویدئو تجاری برای معرفی و شناساندن برند
  • فیلم‌های آموزشی مختلف برای آموزش نحوه صحیح استفاده از محصولات و خدمات شرکت
  • ویدئو مستند تجربه استفاده از محصول توسط کاربران
  • ویدیو های 360 درجه واقعیت مجازی (VR)جهت ایجاد تصاویر مجازی از مکان‌ها و شرکت‌های مختلف
  • فیلم مصاحبه تخصصی در رابطه با یک محصول جهت ارائه برخی اطلاعات فنی در مورد آن
  • فیلم رویدادها و رخدادها
  • ویدیو‌های توضیحی
  • ویدئوهای انیمیشنی
  • ویدیوهای زنده

 

بعد از تولید ویدئوهای مختلف بهتر است تأثیر انواع ویدئوها را بر روی مخاطبان خود بررسی کنید تا بتوانید بهترین انواع ویدئو (از نظر تأثیرگذاری بر مخاطبان) را برای تولید محتواهای ویدئویی خود به کار ببرید.

 

میزان بودجه‌ای که در دست دارید

در این مرحله می‌بایست برای اجرای ویدیو مارکتینگ تا رسیدن به اهداف مشخص شده، هزینه  را مشخص کنیم. برای انتخاب نوع ویدئو باید هزینه مورد نیاز آن را نیز در نظر گرفت زیرا رابطه مستقیمی بین مقدار بودجه و نوع ویدئو انتخابی وجود دارد. به طور مثال ساخت فیلم‎های انیمیشنی مطمئناً هزینه بیشتری از ویدیو واقعی دارند.

 

انتخاب کردن فضای انتشار فیلم‌ها

گزینه‌های مختلفی برای انتخاب فضای انتشار ویدئو وجود دارد که ما باید با توجه به هدف و نوع ویدئوی خود، مناسب‌ترین فضا را برای انتشار آن انتخاب کنیم که بازدید خوبی داشته و بیشترین تأثیرگذاری را بر مخاطبان داشته باشد.

 

انواع فضای انتشار ویدئو

  • صفحه محصول: جهت معرفی محصول خود
  • صفحه اصلی سایت: به منظور معرفی برند خود
  • صفحات وبلاگ
  • شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام: برای ارائه یک محتوای کوتاه جذاب
  • سایت‎های به اشتراک گذاری ویدئو مانند یوتیوب و آپارات: برای ارائه یک محتوای آموزشی طولانی مدت

 

ارزیابی نتایج

پس از انتشار و به اشترک‌گذاری ویدئو در فضای مجازی، شما باید به بررسی و ارزیابی نتایج پرداخته و از رسیدن به اهداف خود، اطمینان حاصل کنید. البته گاهی اوقات ممکن است به این نتیجه برسید که در اجرای مراحل قبلی، اشتباه کرده‌اید یا حتی ممکن است متوجه شوید که ویدیو مارکتینگ برای هدف و کسب و کار شما انتخاب مناسبی نبوده است.

 

برخی معیارهای موجود به منظور ارزیابی عملکرد ویدئوها

  • تعداد بازدیدهای مربوط به صفحه ویدئو
  • میزان مراجعات به شما در مورد ویدئو
  • نرخ پرش (خروج ناگهانی از صفحه ویدئو در سایت)
  • نرخ تعامل کاربران :که در شبکه‌های اجتماعی عبارت است از نسبت میزان تعامل کنندگان با یک پست (لایک‌ها و کامنت‌های مربوط به یک پست) به کل افرادی که پست خاص را مشاهده کرده‌اند.
  • نرخ تبدیل: هر فعالیتی که به روند تبدیل بازدید‌کننده سایت به مشتری، منجر شود، نرخ تبدیل یا Conversion Rate می‌گویند که یکی از ایده‌های اصلی در این خصوص، استفاده از نظرات کاربران سایت است.

 

نکات مهم درباره ویدئو مارکتینگ

  • 10 ثانیه اول طلایی
  • ایجاد ویدئو تبلیغاتی بر اساس داستان
  • انتخاب یک کاور مناسب
  • نوشتن کپشن جذاب
  • دعوت مخاطب به انجام یک عمل
  • آپلود نکردن ویدئو در هاست خود
  • رعایت اصول سئو

 

10 ثانیه اول طلایی

از آنجایی که کاربران فقط با تماشای 10 ثانیه اول ویدئو، و با توجه به جذاب بودن یا نبودن آن تصمیم به ماندن در صفحه یا ترک صفحه مربوط به ویدئو می‌گیرند، پس باید با جذاب کردن 10 ثانیه اول و  قرار دادن خلاصه‌ای از فیلم و هدف خود از ارائه آن، به طوری که مخاطب بداند چرا باید این ویدئو را ببیند، به او انگیزه کافی برای ماندن در صفحه بدهیم.

 

ایجاد ویدئو تبلیغاتی بر اساس داستان

همانطور که می‌دانید در فضای اینترنتی حتی در ساده‌ترین صفحه اینترنتی با انواع پیام‌های تبلیغاتی مثل ایمیل‌های اسپم، بنرهای تبلیغاتی و … مواجه می‌شویم که این برای همه ما بسیار خسته کننده است؛ با این اوصاف افراد، دیگر تمایلی به تماشای ویدئو تبلیغاتی ندارند. اگر برای معرفی و تبلیغ کسب و کارتان، تصمیم به ساخت ویدئو دارید، براساس یک داستان آن را بسازید و صرفاً برای فروش ویدئو نسازید و برند خود را به عنوان نقش اصلی ویدئو قرار ندهید بلکه یک ویدئو احساسی بسازید و سعی کنید در آن به خواسته‌ها و نیازهای پنهان کاربران بپردازید و از برند خود فقط در گوشه و کنار فیلم استفاده کنید. داستانی بودن ویدئو، علاوه بر جذب مخاطب به تماشای آن تا انتها، باعث ایجاد نگرش مثبت نسبت به برند شما و در نهایت افزایش اعتماد می‌شود.

 

انتخاب یک کاور مناسب

کاور به تصویری گفته می‌شود که قبل از پخش ویدئو، روی صفحه، نمایش داده می‌شود. می‌توانید با استفاده از کاور مناسب، جذاب و مرتبط با محتوای ویدئو، تعداد بازدیدهای ویدئو خود را افزایش دهید. در انتخاب کاور ویدئو باید به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر زیبا و جذاب بودن آن باید کاملاً متناسب با محتوای ویدئو باشد تا کاربر پس از ورود به صفحه، با محتوای نامرتبطی مواجه نشود.

 

نوشتن کپشن جذاب

در شبکه‌های اجتماعی، گاهی تصاویر و ویدئوها به تنهایی قادر به بیان منظور ما نیستند و در این مواقع بهتر است از کپشن‌ها استفاده ‌کنیم. در واقع به متنی که در زیر یک پست قرار داده می‌شود تا بتوانیم توضیحات و جزئیات بیشتری را در اختیار مخاطبان بگذاریم، گفته می‌شود. طول کپشن می‌تواند تا 2000 کاراکتر بوده و در نوشتن آن اجازه استفاده از شکلک‌ها و هشتگ‌ها را دارید. هر چند در نوشتن کپشن مجاز هستید 30 هشتگ به کار ببرید اما باید این مسأله را نیز در نظر داشته باشید که به کار بردن بیش از حد هشتگ‌ها و شکلک‌ها باعث می‌شود که پست، تأثیر خود را از دست داده و در نتیجه برای کاربران جذاب نباشد. بنابراین باید تا اندازه‌ای از آن‌ها استفاده کنید که موجب جذب مخاطب شده و رابطه خوبی با فالورها برقرار کند.

در سایت‌های اشتراک‌گذاری فیلم مثل یوتیوب، آپارات و اینستاگرام، قرار دادن کپشن مناسب و جذاب در پست‌ها باعث افزایش مخاطبان و بازدید کنندگان ویدئو می‌شود و همچنین نقش مهمی در افزایش محبوبیت ویدئوهای شما دارد.

 

برای نوشتن کپشن جذاب باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • شناخت مخاطبان خود
  • نوشتن جملات مهم در ابتدای کپشن
  • داشتن لحن مناسب
  • در نظر گرفتن طول مناسب برای کپشن
  • دعوت از مخاطب برای انجام یک عمل
  • مطرح کردن سؤال در کپشن

 

آپلود نکردن ویدئو در هاست خود

آپلود کردن ویدئو در هاست سایت، فضای زیادی از هاست شما را مصرف می‌کند و این موضوع باعث کاهش سرعت سایت می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این مسأله باید ویدئوها را در یک بستر مناسب آپلود کنید و فقط لینک ویدئوها را در سایت خود قرار دهید. سایت‌هایی مثل آپارات، یوتیوب یا نماشا گزینه‌های مناسبی برای بارگذاری فیلم می‌باشند.

 

دعوت مخاطب به انجام یک عمل

هر اندازه میزان تعامل شما با کاربرانتان بیشتر باشد، تعداد بازدیدکنندگان و مدت زمان توقف آن‌ها در صفحه شما افزایش پیدا خواهد کرد. برای این منظور باید مطالبی در صفحه خود قرار دهید و کاربران را به انجام یک عمل دعوت کنید. برای مثال از کاربران بخواهید علاوه بر لایک پست شما، نظر خود را نیز درباره آن پست بیان کنند.

 

رعایت اصول سئو

برای اینکه ویدئو شما جزء نتایج اولیه موتورهای جستجو قرار بگیرد، باید اصول سئو را در اجرای ویدئو مارکتینگ خود رعایت کنیم. اصول مربوط به سئو شامل موارد متعدد و گسترده‌ای می‌باشد و ما در اینجا فقط به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تگ کردن ویدئو
  • بهینه‌سازی حجم وکیفیت ویدئو
  • قرار دادن نقشه سایت (site map)
  • استفاده از عنوان مناسب
  • قرار دادن متای توضیحات

 

مزایای ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، مزایای مختلفی دارد که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

انتقال سریع اطلاعات و مفاهیم

آموزش و انتقال مفاهیم از طریق فیلم بسیار سریع‌تر از سایر روش‌ها اتفاق می‌افتد. برای مثال می‌توان توضیحات چندین صفحه‌ای را که زمان زیادی برای خواندن آن نیاز است، در یک فیلم چند دقیقه‌ای بیان کرد.

فیلم جذاب است

اصولاً تماشای یک فیلم دارای جذابیت بیشتری نسبت به خواندن یک متن یا گوش دادن به آن است. همچنان که شاهدیم آمار بازدید از ویدئوهای موجود در سایت‌هایی از قبیل یوتیوب، به بازدیدهای چند صد میلیونی نیز می‌رسند.

 

مفاهیم انتقالی از طریق فیلم، عمیق‌تر و ماندگارتر است

تحقیقات نشان می‌دهد که آموزش و انتقال مفاهیم از طریق فیلم، بسیار عمیق‌تر از سایر روش‌ها اتفاق می‌افتد؛ چرا که در تماشای یک فیلم حواس بیشتری از انسان درگیر موضوع فیلم شده و در ذهن مخاطب ماندگارتر خواهد بود.

 

تأثیر مثبت محتوای ویدئویی بر سئو سایت

محتواهای ویدئویی بر سئو سایت فروشگاهی تأثیرگذار بوده و به این ترتیب، کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو در وب، به دنبال محصول یا خدمتی هستند، با استفاده از نتایج آن به وب سایت فروشگاه، هدایت خواهند شد.

 

به اشتراک‌گذاری ویدئوها

می‌توان از مزیت به اشتراک‌گذاری ویدئوها به دلیل جذابیت بالای آن‌ها استفاده کرد. به این ترتیب که ویدئوها را به راحتی می‌توان در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت و از این امکان بازنشر و تماشای چندین باره‌ یک فیلم در رسانه‌های دیجیتال، نهایت استفاده را برد.

ویدئو مارکتینگ

 

معایب ویدئو مارکتینگ

بازاریابی ویدئویی علی‌رغم تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد که البته این معایب مربوط به خود این نوع بازاریابی نبوده و بیشتر به تولید و تهیه‌ آن برمی‌گردد.

 

هزینه‌ بالای ساخت ویدئو

اولین و شاید مهم‌ترین عیب بازاریابی ویدئویی، هزینه‌ بالای ساخت یک فیلم تبلیغاتی است. همانطور که می‌دانیم برای تولید سایر محتواها از قبیل متن و تصویر به امکانات و تجهیزات خاصی نیاز نبوده و هزینه‌ زیادی برای آن‌ها صرف نخواهد شد. اما برای ساخت یک فیلم به 2 روش می‌توان اقدام کرد که البته هر دو روش هزینه‌بر است.

 

روش‌های ساخت ویدئو

اول اینکه خودمان اقدام به ساخت فیلم کنیم؛ که در این صورت به امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری از قبیل دوربین‌های فیلم‌برداری و نرم‌افزارهای خاصی نیاز است که بالطبع هزینه‌برند. اما اگر بخواهیم کار را به یک شرکت متخصص در این زمینه بسپاریم، باز هم باید هزینه‌ی زیادی بابت این کار بپردازیم.

 

زمان‌بر بودن ساخت ویدئو

دومین عیب، مربوط به زمان‌بر بودن این کار است؛ چرا که اولاً باید پیش از هر کاری، ایده و یا سناریویی برای این فیلم طراحی کرد. ثانیاً برای گنجاندن این محتوا در قالب یک فیلم، نیاز به مسائل فنی و تخصصی مربوط به فیلم‌سازی است که رعایت همه‌ این موارد قطعاً زمان زیادی صرف خواهد کرد.

 

نیاز به داشتن تخصص برای ساخت ویدئو

همان‌طور که اشاره شد برای ساخت یک فیلم به مهارت و تخصص فنی خاصی نیاز است که البته می‌توان با واگذاری این کار به یک فرد یا شرکت متخصص در این زمینه، کار را به انجام رساند.

 

حجم بسیار بالای ویدئو

به دلیل حجم بسیار بالای یک فیلم نسبت به یک متن یا تصویر، آپلود و دانلود آن در فضای مجازی، به حجم ترافیک زیادی نیاز داشته و این موضوع، کار را به خصوص برای کاربران سخت‌تر خواهد کرد؛ چرا که دانلود یا تماشای آنلاین آن، هزینه‌بر خواهد بود. پس بهتر است از فیلم‌های کوتاه استفاده کرده و نیز با تکنیک‌های نرم‌افزاری، حجویم فیلم‌های تولیدی را کم‌تر نمود.

 

سخن پایانی

ویدئو مار کتینگ که به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است، باعث افزایش تعامل با کاربر شده و به همین دلیل استفاده از محتوای ویدئویی، میزان بازدیدکنندگان صفحه را تا حد زیادی بالا برده و در نتیجه موجب بهبود کسب و کار شما خواهد شد. در ویدئو مارکتینگ باید به مواردی از قبیل 10 ثانیه اول طلایی، ایجاد ویدئو تبلیغاتی بر اساس داستان، نوشتن کپشن جذاب، رعایت اصول سئو و… توجه داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *