اخبار عمومی / گوناگون

در تهران کجا فلافل بخوریم؟

فلافل در اصل غذایی عربی است که در ابتدا وارد جنوب ایران و سپس سایر نقاط کشور شد. بهترین فلافل فروشی‌های تهران نیز مشتریان را مهمان یک ساندویچ اصیل عربی می‌کنند.

فلافل با همه سادگی‌اش،‌ اصالتی کهن و قدمتی طولانی دارد. برخی خاستگاه این غذا را فلسطین امروزی می‌دانند که بعدها به سایر کشورهای عربی راه پیدا کرده و اصالتی عربی بر آن می‌نشیند. برخی دیگر اعتقاد دارند فلافل راهش را از مصر به سایر نقاط دنیا باز کرد و با گذشتن از شام و حجاز و عراق، به کشور ما رسید.

گفته می‌شود راه فلافل ایرانی از عراق باز شده و به شهرهای مرزی و جنوبی کشور ورود پیدا کرد. ظاهرا در بسیاری از نقاط ایران چون استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر و هرمزگان،‌ فلافل را با سبکی عراقی در نانی موسوم به «صمون» پیچیده و با سس انبه سرو می‌کنند. طبع تند و تیز پسند مردمان خون‌گرم جنوب، ترشی بندری و سس گوجه تند را نیز به آن افزود و ذائقه ایرانی در سراسر کشور به این ترکیب تازه وطنی علاقه‌مند شد.

شهر تهران نیز سال‌ها است که غرق در این غذای خیابانی شده و به غیر از نام‌های مشهوری چون مروی و هفت‌ چنار و دولت آباد، در هر محله‌ای از شمال تا جنوب شهر،‌ یک مغازه به اصطلاح فلافلی پیدا خواهید کرد. برخی فلافل فروشی‌های پایتخت چون سایر نقاط کشور، از ساندویچ‌های پیچیده در کاغذ به میز‌های سلف سرویس و سرو فلافل با سلایق مختلف مشتریان رسیده‌اند. هر شخص می‌تواند ساندویچ باب میل خود را با انواع ترشی، چاشنی و سس آماده و میل کند؛ اما طعم و کیفیت فلافل همچنان در انحصار تولیدکنندگان آن قرار دارد و ازاین‌رو،‌ رقابتی سخت میان آن‌ها در جریان است.

در میان انبوه تولیدکنندگان سنتی و صنعتی این گوی نخودی خوشمزه و پرطرفدار،‌ این مقاله به معرفی تعدادی از معروف‌ترین و بهترین‌ فلافل فروشی‌های تهران پرداخته که نامشان زبانزد شهروندان پایتخت است.

بهترین فلافل فروشی های تهران:

 

فلافل مروی؛ اولین و قدیمی‌ترین فلافل فروشی تهران

فلافلی مروی بازار تهران

منبع عکس: فیدیلیو

فلافل مروی را بسیاری به‌عنوان اولین فلافل فروشی پایتخت معرفی می‌کنند. ساندویچی ارزان‌‌قیمت و پر‌طرفدار که گزینه خوبی به‌خصوص برای مراجعان به بازار تهران و صرف یک وعده یا میان وعده متناسب است. فلافل مروی به سس انبه دست‌ساز و ترشی مخصوص خود معروف شده و به‌دلیل قدمتش، برای بسیاری از ساکنان تهران،‌ حسی نوستالژیک را به‌همراه می‌آورد.

فلافل مروی از قدیمی‌ترین‌های این حرفه و به ادعای خودشان،‌ اولین فلافل‌فروشی پایتخت به شمار می‌آید که از شهرت و محبوبیت بالایی نزد شهروندان برخوردار است

سابقه طولانی و ادعای اولین بودن، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این فلافل فروشی در تهران به شمار می‌رود. شهرت و محبوبیتی که عموما به صف‌های طویلی برای خرید ساندویچ منجر شده و به‌خصوص در وعده ناهار،‌ جمعیت بسیاری در جلوی مغازه به انتظار ایستاده‌اند. فضای داخل،‌ جایی برای نشستن ندارد و باید به‌صورت ایستاده ساندویچ را میل کرده یا برای آسودگی بیشتر،‌ فضای خارج از مغازه را انتخاب کنید.

در منوی فلافل مروی به غیر از فلافل، ساندویچ استیک، همبرگر، ژامبون گوشت، ژامبون مرغ، هات داگ و سوسیس بندری نیز دیده می‌شود؛ اما اکثر مشتریان این مکان به طمع امتحان کردن یا خاطره بازی، تنها به سراغ فلافل‌های معروف با سس انبه خاصش می‌‌روند.

فلافل لبنانی مروی

منبع عکس: فیدیلیو

قدمت و شهرت فلافل مروی و استقبال مشتریان آن باعث شد شعبه دیگری از این فست‌فود ارزان‌قیمت، در خیابان کارگر تهران تاسیس شود. شعبه جدید به مرور از شعبه اصلی پیشی گرفت و به‌دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر و دسترسی آسان‌تر شهروندان، آوازه فلافل مروی بازار را نیز بیشتر کرد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که فلافل مروی اکنون دیگر طعم و کیفیت سابق را ندارد و هجوم جمعیت و سرعت سرویس‌دهی، کیفیت آن را فدای کمیت کرده است. با این وجود در نظر برخی دیگر، نام فلافل مروی همچنان به‌عنوان یکی از بهترین فلافل‌فروشی‌های تهران مطرح می‌شود؛ هرچند که بهداشت محیط را تحت عنوانی چون «غذای خیابانی» فاکتور می‌گیرند.

آدرس شعبات فلافل مروی:

  • شعبه اصلی: بازار تهران، خیابان ناصر خسرو، ابتدای کوچه مروی (مشاهده روی نقشه)
  • شعبه دوم: میدان انقلاب، ابتدای خیابان کارگر شمالی، رو به‌ روی کوچه رستم (مشاهده روی نقشه)

 

فلافل هفت‌چنار؛ معروف‌ترین فلافل فروشی تهران

فلافل فروشی هفت چنار تهران

منبع عکس: گوگل مپ

اگر به‌دنبال بهترین فلافل تهران باشید، بدون شک فلافل لبنانی هفت‌چنار یکی از اولین گزینه‌هایی است که به شما معرفی خواهند کرد. فلافلی هفت‌چنار کارش را با یک مغازه کوچک در محله هفت‌چنار،‌ از قدیمی‌ترین محلات تهران، آغاز کرد و طعم و کیفیت بالای ساندویچ‌های آن به‌قدری در میان مشتریان شهرت و محبوبیت یافت که به فکر شعبه دوم افتاد.

اکنون هفت‌چنار به یک برند خوش آوازه فلافل در تهران تبدیل شده و به‌تدریج شعبات خود را در سطح شهر گسترش داده؛ تا جایی که از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق پایتخت، قطعا یک فلافلی هفت‌چنار وجود دارد. شهرت این فلافل فروشی تهران تا جایی پیش رفت که حتی بسیاری از سودجویان را به فکر سوءاستفاده از این نام انداخته و شعبات جعلی فلافل هفت‌چنار نیز در تهران کم نیستند.

هفت چنار معروف‌ترین برند فلافل در تهران است که طعم و کیفیت ساندویچ‌های آن،‌ مشتریان بسیاری را جذب می‌کند و تقریبا در هر محله‌ای یک شعبه از آن وجود دارد

شعبه اصلی فلافل هفت‌چنار در اکثر مواقع بسیار شلوغ است و جمعیت بسیاری در جلوی مغازه و برای خرید ساندویچ، حتی تا پاسی از شب به صف ایستاده‌اند. طعم بسیار خوب، کیفیت قابل قبول، سلامت غذا، قیمت مناسب، برخورد خوب پرسنل و بهداشت نسبی محیط از عوامل شهرت،‌ محبوبیت و جذب مشتریان این فلافل‌فروشی معروف پایتخت به حساب می‌آید.

ساندویچ فلافل هفت چنار

منبع عکس: اسنپ فود

فلافل هفت‌چنار در کنار ساندویچ، یک سس مخصوص دست‌ساز نیز در صورت تمایل به مشتری عرضه می‌کند که به گواهی، بخشی از تفاوت فاحش فلافل هفت‌چنار با سایر رقبایش، در راز این سس خاص نهفته است.

بهترین فلافل را نیز باید از همان شعبه اصلی محله هفت چنار بخواهید و می‌توانید چون سایر مشتریان،‌ در پارک بزرگی به همین نام که رو‌به‌روی مغازه قرار دارد، نشسته و خود را مهمان یک لقمه غذای خیابانی ارزان و خوشمزه کنید.

معروف‌ترین فلافل فروشی پایتخت، به غیر از فلافل‌ معمولی، فلافل مخصوص، فلافل قارچ، فلافل پنیر، فلافل ترشی، فلافل قارچ و پنیر، فلافل سوسیس، فلافل کالباس، فلافل پیاز‌ جعفری و فلافل چیپس نیز عرضه می‌کند.

  • آدرس شعبه اصلی فلافل هفت‌چنار: خیابان نواب جنوب، خیابان بریانک، خیابان شهید دعوتی (مشاهده روی نقشه)

فلافل ابوعلی؛ فلافل بزرگ و مخصوص با اصالتی عربی

فلافل ابوعلی محلاتی

منبع عکس: گوگل مپ

فلافل ابوعلی از دیگر فلافل فروشی‌های قدیمی و با سابقه در شمال شرق پایتخت است که یکی از بهترین‌ فلافل‌‌های تهران را به فروش می‌رساند. فلافل‌های ابوعلی برخلاف سایر رقبا،‌ در سایز بزرگتری تهیه شده و به ادعای خودشان سبکی متفاوت و کاملا عربی دارد و نام عربی مغازه می‌‌تواند، دلیلی بر این مدعا باشد.

فضای داخلی فلافل ابوعلی بسیار کوچک بوده و به‌دلیل ازدحام مشتریان، باید کمی صبوری پیشه کرد. البته رعایت بهداشت محیط از این مغازه قدیمی، توقعی دور از انتظار به نظر می‌رسد که بهتر است در نظر داشته باشید.

با این حال نام ابوعلی و آوازه فلافل‌های لبنانی بزرگ و پفکی آن در کنار سس انبه، مشتریان بسیاری را با وسوسه امتحان یک ساندویچ عربی متفاوت و با کیفیت، به‌سمت شمال شرق تهران هدایت می‌کند.‌

  • آدرس فلافل ابوعلی: بزرگراه ارتش، شهرک محلاتی، بلوار بسیج شرقی (مشاهده روی نقشه)

فلافل مامان جون؛ اولین فلافل سلف سرویس کشور

فلافل سلف سرویس مامان جون

منبع عکس: گوگل مپ

فلافل مامان جون با ابتکاری جالب توجه، این غذای ساده خیابانی را به میز سلف سرویس آورد تا هر ذائقه و سلیقه‌ای، ساندویچ مخصوص به خود را داشته باشد. اولین شعبه‌ فلافل مامان جون، در سال ۱۳۹۳ خورشیدی در شهر رباط کریم آغاز به کار کرد و به‌دلیل استقبال مشتریان، شعبات دیگر آن در شهریار، فردیس، اسلامشهر،‌ تهران و سایر نقاط ایران احداث شد.

این برند هدف خود را تولید و طبخ فلافلی سالم در محیطی کاملا بهداشتی و خانوادگی عنوان می‌کند؛ اما ظاهرا از همه شعبات آن نباید انتظار سلامت یا محیطی مناسب داشت. اکنون فلافل مامان جون علاوه بر فلافل، انواع ساندویچ، پیتزا و سمبوسه را نیز با قیمتی مناسب و طعمی قابل قبول به مشتریان ارائه می‌کند.

مهم‌ترین مزیت فلافل مامان جون بر سایر رقبای همشهری‌اش در پایتخت، میز سلف سرویس آن است که با انواع سس و مخلفاتی چون گوجه، خیار‌شور، کاهو، ‌ترشی و… آماده پذیرایی از مراجعان است. گفته می‌شود استقبال مشتریان فلافل مامان جون نیز، بیش از کیفیتی مطلوب یا طعمی متفاوت و لذیذ، به‌دلیل سلف سرویس بودن آن می‌تواند باشد.

آدرس برخی از شعبات فلافل مامان جون در تهران:

فلافل فست‌ فود دولپی ؛ مبتکر فلافل قارچ و پنیر

فست فود دولپی صادقیه

منبع عکس: گوگل مپ

فست فود دولپی،‌ یک فست فود خیابانی معروف در محله آریا شهر (صادقیه) تهران است که فلافل‌های متفاوتش، بیش از سایر ساندویچ‌های آن در میان مردم به شهرت رسید. خصوصا در میان ساکنان غرب تهران،‌ فست فود دولپی، مکان مناسبی برای تهیه یک ساندویچ ارزان‌قیمت و خوشمزه به شمار می‌رود.

طعم خوب، کیفیت بالا و سرعت آماده‌سازی فلافل و سایر غذاهای ساده و فوری فست فود دولپی، نام آن را بر سر زبان‌ها انداخت. همواره جمعیت بسیاری از مشتریان در انتظار یک غذای سریع، خوشمزه و ارزان‌قیمت،‌ جلوی دولپی صف ایستاده‌اند.

فلافل قارچ و پنیر دولپی

فلافل قارچ و پنیر دولپی؛ منبع عکس: گوگل مپ

فست فود دولپی مدعی ابتکار نوع محبوب و لذیذی از فلافل تحت عنوان «فلافل قارچ و پنیر» است که امروزه در اکثر فلافل فروشی‌های سطح شهر یافت می‌شود. از سویی دیگر،‌ این فست فود ادعا دارد با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی،‌ غذا را به دست مشتریان خود می‌رساند که این امر برای یک غذای خیابانی، امتیازی ویژه محسوب می‌شود.

توجه داشته باشید که در فست فود دولپی،‌ غذا تنها به‌صورت بیرون‌بر عرضه می‌شود و جایی برای نشستن وجود ندارد.

  • آدرس فست فود دولپی: صادقیه، خیابان سازمان آب، نبش کوچه نهم شمالی، پلاک ۳۲۰ (مشاهده روی نقشه)

فلافل فست فود کوروش؛ به صرف یک لقمه نوستالژی

فست فود کوروش ایرانشهر

منبع عکس: گوگل مپ

فست فود کوروش یکی از فست فودهای قدیمی و سنتی محله کریمخان به حساب می‌آید که از سال ۱۳۴۸ تاسیس شد و بسیاری از مردم پایتخت با طعم ساندویچ‌های خوشمزه آن آشنا هستند. حضور در محدوده‌ای شلوغ و پر تردد و ظاهری نوستالژی که ساندویچ‌فروشی‌های قدیم تهران را تداعی می‌کند، محبوبیت و شهرت این مکان را تا به امروز حفظ کرده است. به‌طوری که از ابتدای صبح تا ساعات پایانی شب، این مغازه مملو از مشتری‌هایی می‌شود که برای صرف یک وعده املت یا عدسی در صبحانه و ساندویچ بندری یا فلافل در شب،‌ راهی کوروش می‌شوند.

در میان فهرست بلند بالا و متنوعی از انواع ساندویچ و غذای پرسی، از روزگار گذشته، اغذیه کوروش به ساندویچ‌های ماکارونی و بندری معروف بود و همچنان این دو گزینه از محبوب‌ترین ساندویچ‌های این مغازه هستند. با این حال فست فود کوروش چند سالی می‌شود که فلافل را نیز به منوی خود افزوده و این ساندویچ ارزان‌قیمت، بسیار مورد استقبال مشتریان آن قرار گرفته و نامش را در میان بهترین فلافل فروشی‌های پایتخت جا کرده است.

فلافل های بازاری سرخ شده

منبع عکس: گوگل مپ

ساندویچ کوروش از اغذیه فروشی‌های مشابه خود بزرگ‌تر بوده و پیشخوانی باریک دورتادور مغازه و چند صندلی داخل و خارج ساندویچ‌فروشی، برای صرف غذا به‌صورت ایستاده یا نشسته دارد. از جمله تفاوت‌های این مکان با سایر رقبا، به‌ سفارش پرسی غذا باید اشاره کرد که در صورت تمایل، ساندویچ‌های مختلف را در کنار نان و سالاد در دیس‌های استیل قدیمی (چون دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی) به شما عرضه می‌کنند.

قیمت مناسب، کیفیت مطلوب، سرعت تحویل و البته حجم زیاد غذا نیز از دیگر موارد محبوبیت فلافل و دیگر ساندویچ‌های اغذیه کوروش است.

  • آدرس فست فود کوروش: میدان هفت تیر،‌ خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان ایرانشهر، نبش کوچه شهید شاهپور آذرفر (بهرام چوبین)، پلاک ۲۷۲ (مشاهده روی نقشه)

 

فلافل فروشی‌های دولت آباد؛ فلافل اصیل در محله عراقی‌ها

فلافل یاسمین شام دولت آباد تهران

منبع عکس: خبرگزاری مهر؛ عکاس: محمود رحیمی

شهرک دولت آباد در جنوب شرق تهران (محله دولت آباد شهر ری) را به‌عنوان محله عراقی‌ها می‌شناسند. محله‌ای عرب‌زبان که بخشی از ساکنان آن را ایرانیان معاود (بازگشته) تشکیل می‌دهند که قبلا مقیم عراق بودند و در زمان حکومت صدام حسین، به ایران بازگردانده شدند.

بلوار قدس دولت آباد جایی شبیه شهرهای عراق به‌خصوص بغداد است که علاوه بر فرهنگ و زبان عربی، با عطر و بوی غذاها و شیرینی‌های مخصوص عربی آکنده شده و مشام عابران را قلقلک می‌دهد. برخی از فروشندگان این ناحیه از تهران نیز معمولا به شیوه بازارهای عرب،‌ دکان خود را هنگام غروب باز می‌کنند که هوا خنک‌تر از ساعات دیگر است و تا اواخر شب به کار خود ادامه می‌دهند.

بیش از ۱۳۰ مغازه فلافل فروشی در محله دولت آباد وجود دارد که اصیل‌ترین فلافل تهران و حتی ایران را توسط آشپزهای عربی طبخ و عرضه می‌کنند

بیش از ۱۳۰ مغازه فلافل فروشی در این محله وجود دارد که با وجود آشپزهای سوری، عراقی و لبنانی،‌ اصالت این غذای خیابانی را تضمین می‌کنند. فلافلی سید، ابو حیدر، جوادین، یاسمین شام، الغدیر و اسامی از این دست،‌ دیوار به دیوار یکدیگر در دولت آباد تهران گرد هم آمده‌اند تا انتخاب مشتریان را برای صرف یک ساندویچ فلافل اصل، سمبوسه، کبه یا کباب عربی دشوار کنند.

فلافل عربی دولت آباد

منبع عکس: گوگل مپ

فلافل فروشی‌های این محله همیشه مملو از مشتریانی است که بعضا از راه دور به اینجا می‌آیند تا طعم واقعی این غذای خیابانی عربی را با همان اصالت اولیه و مرغوب،‌ امتحان کنند. از اغذیه فروشی‌های دولت آباد نیز چون اکثر اهالی این صنف، چندان انتظار بهداشت و سلامت محیط نباید داشت و تنها باید به یک ساندویچ فلافل تند و آتشین و اصیل رضایت داد.

برخی از این مغازه‌ها نیز به سرو سلف سرویس فلافل روی آورده‌اند که می‌توانید با میل خود ساندویچ‌تان را پر کرده و از طعم متفاوت آن لذت ببرید. کیفیت اصیل، قیمت ارزان و تازگی غذاها به‌دلیل تعدد مشتریان از جمله تعاریفی است که در مورد فلافل فروشی‌های دولت آباد تهران شنیده می‌شود. حتی برخی بر این باورند که در هیچ کجای تهران و حتی ایران، طعمی مشابه فلافل لبنانی اصل دولت آباد پیدا نمی‌شود.

  • آدرس فلافل فروشی‌های دولت آباد: شهر ری، دولت آباد، بلوار قدس (مشاهده روی نقشه)

 

 

 

پرسش‌های متداول

قدیمی‌ترین فلافل فروشی تهران کدام است؟

فلافل مروی را بسیاری به‌عنوان اولین فلافل فروشی پایتخت معرفی می‌کنند.

معروف‌ترین فلافل فروشی تهران کدام است؟

هفت چنار معروف‌ترین برند فلافل در تهران است که طعم و کیفیت ساندویچ‌های آن،‌ مشتریان بسیاری را جذب می‌کند و تقریبا در هر محله‌ای یک شعبه از آن وجود دارد

اولین فلافل سلف سرویس کشور کدام است؟

 فلافل مامان جون اولین فلافل سلف سرویس کشور محسوب می‌شود.

مرکز فلافل فروشی‌های تهران کجاست؟

بیش از ۱۳۰ مغازه فلافل فروشی در محله دولت آباد وجود دارد که اصیل‌ترین فلافل تهران و حتی ایران را توسط آشپزهای عربی طبخ و عرضه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *