اخبار عمومی / گوناگون

نوشتن برنامه بازاریابی در 5 دقیقه+ دانلود نمونه برنامه بازاریابی امریکایی

نوشتن برنامه بازاریابی در 5 دقیقه

اهمیت برنامه بازاریابی

بدانیم برای بازاریابی موفق و پایدار، حتماً نیاز به برنامه بازاریابی داریم ، نداشتن برنامه بازاریابیمشخص باعث می‌شود که عملیات بازاریابی کاملا اتفاقی پیش برود و رفته‌رفته شرایط، ما را هدایت کند اگر می‌خواهید فعالیت‌های بازاریابی ما اصولی و سودآور باشد، باید کسب و کار دارای یک برنامه بازاریابی خوب باشد .طلب موفقیت در هر کسب و کاری بدون استفاده از یک برنامه بازاریابی ،مانند تلاش برای هدایت یک کشتی در هوای طوفانی ، در میان امواج خروشان و زیر حمله اژدرها ، بدون قطب نما و یا آگاهی از مقصد است .

برنامه بازاریابی شما را قادر می سازد بوضوح مجسم کنید عازم چه مقصدی هستید و در طول مسیر چه می خواهید بدست آورید .برنامه بازاریابی همانند  نقشه راه عمل کرده و به ما می گوید چگونه می توانید از شروع برنامه به اهداف و مقاصدتان برسید .برنامه بازاریابی درست همانند نقشه راه ، توصیف کننده محیطی است که کسب و کار خود را درآن خواهد یافت بدین شکل که برنامه بازاریابی محیط بازار ،وضعیت ، سیاست ها ، قوانین و مقررات ، شرایط تجاری و اقتصادی ،وضعیت تکنولوژی،عوامل فرهنگی و اجتماعی ،جمعیت شناسی بازار هدف به همراه منابع موجود کسب وکار رقبا  را توصیف می کند . بدون داشتن برنامه بازاریابی کسب وکار حتی نخواهد دانست به اهداف خود رسیده است یا نه ؟برنامه ریزی بازاریابی به کسب و کار کمک می کند تا بیشترین نتیجه  ازآنچه که در  اختیار دارد ، بدست آورد.

برنامه بازاریابی یا طرح (Marketing Plan) چیست؟

برنامه ریزی بازاریابی فرآیند ساختار یافته جستجو و تحلیل موقعیت کنونی بازارها و مشتریان ،مکتئب کردن اهداف بازاریابی ،راهبردها و برنامه ها و به اجرا گذاشتن ،ارزیابی و کنترل فعالیتها جهت تحقق اهداف می باشد (کوهن ،1995)

ویژگی های برنامه بازاریابی (Marketing Plan) چیه ؟

ویژگی های برنامه بازاریابی :

  • برنامه بازاریابی در مدت زمان یکساله تهیه می شود
  • برنامه بازاریابی یکی از چند برنامه یک شرکت است .برخی از این برنامه ها عبارتند از : برنامه کسب و کار (business plan)که اداف کلی و عملیاتی کل سازمان را فهرست می کند برنامه راهبردی (strategic plan)مسیر راهبردی بلند مدت و عمومی شرکت را نشان می دهد .برنامه بازاریابی از نقطه نظر تمرکز از برنامه کسب و کار متفاوت است .برنامه کسب و کار با اهداف کسب و کار شروع می کند .درحالیکه برنامه بازاریابی با مشتری شروع کرده و به طرف کسب و کار می رود .که در رویکرد جدید طرح کسب و کار و برنامه بازاریابی و برنامه شرکت در حال ادغام و یکی شدن است .
  • نتیجه فرآیند بازاریابی یک سند مکتوب است که ادراکات بازاریابی در مورد بازارها را خلاصه می کند و نشان می دهد که چگونه اهداف بازاریابی برآورده می شود .
  • برنامه باتزاریابی نه تنها راهبردهای بازاریابی را مستند سازی می کند و فعالیت های مورد نیاز برای اجرای راهبردها را فهرست می کند ،بلکه سازوکارهایی را برای اندازه گیری میزان تحقق هدف و انجام اصلاحات فراهم می آورد .
  • تحقیقات بازاریابی نقش اساسی درجمع آوری اطلاعات اولیه از جمله اطلاعات در مورد بازارها و مشتریان و… جهت تهیه برنامه بازاریابی دارد .
  • آنهایی که مسیولیت اجرای برنامه بازاریابی هستند می دانند مسیولیت آنها چیست و عملکرد آنها نسبت به برنامه کنترل می شود.
  • افرادی که در اجرای برنامه بازاریابی درگیر هستند باید همواره اهداف کلی برنامه ،مفروضات و زمینه هریک از فعالیت های جزیی را بدانند .
  • برنامه بازاریابی هر شرکت مانند اثر انگشت انسانها با شرکت دیگر متفاوت است .و خاص آن شرکت و موقعیت فعلی اوست .
  • اینکه برنامه بازاریابی در قالب یک وظیفه عملیاتی واحد بازاریابی باشد یا برنامه استراتژیک بازاریابی در سطح کلان باشد و سایر واحدها بر اساس برنامه استراتژیک بازاریابی سازمان اهداف و فعالیت خود را با آن تطبیق دهند یک پارادایم است .

 

مراحل نوشتن برنامه بازاریابی (Marketing Plan) کدومه ؟

نوشتن برنامه بازاریابی در 5 دقیقه

نوشتن برنامه بازاریابی در 5 دقیقه

مراحل برنامه بازاریابی  :

  • تعریف ماموریت و رسالت سازمان
  • تحلیل موقعیت و وضعیت فعلی
  • تجزیه و تحلیل swot
  • تعیین هدف با توجه به swot
  • تعییین استراتژی با توجه به swot
  • تعیین بودجه بازاریابی با توجه به استراتژی انتخاب شده
  • تحلیل عملکرد و اجرا action plan
  • کنترل

طبق نمودار، اجزای اصلی یک برنامه بازاریابی بصورت خلاصه می تواند شامل زیر باشد :

بیانیه ماموریت: بیانیه ای معنادار از هدف و جهت کسب و کار است .

اهداف و مقاصد شرکت: اهداف کلی کسب و کار است که برنامه بازاریابی را شکل می دهد.

ممیزی بازاریابی: روشی که  اطلاعات برای برنامه ریزی بازاریابی سازمان یافته است . ارزیابی وضعیت بازاریابی کسب و کار – محصولات، منابع، روش های توزیع، سهام بازار، رقبا و …

تجزیه و تحلیل بازار: بازارهای  کسب و کار هست در(هدفگذاری )-  اندازه، ساختار، رشد و غیره

تجزیه و تحلیل SWOT: یک ارزیابی از موقعیت فعلی شرکت، نشان دادن نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و فرصت ها و تهدید ها (عوامل خارجی)

اهداف بازاریابی و استراتژی: چه عملکردی بازاریابی می خواهد به آن دست بیابد (سازگار با اهداف شرکت) و چگونه قصد داردآن را به  انجام برساند  (نوشته آنسوف، پورتر)

بودجه بازاریابی: معمولا بودجه بندی دقیق برای سال آینده و بودجه کلی برای 2-3 سال آینده

  1. بودجه‌بندی بازاریابی شامل: بودجه‌ی هر یک از تصمیمات تاکتیکی بازاریابی، تفکیک بودجه بر اساس سال و ماه و تفکیک بودجه براساس محصول، توزیع، ترفیع و تحقیقات.

طرح اقدام: برنامه اجرایی تفصیلی

 

دانلود برنامه بازاریابی امریکایی :

TheToothFairy-mpp

………………………………………………………………………………………………………………………………………….

در سمت فروشگاه سایت تیام بورس می توانید آموز تصویری تهیه برنامه بازاریابی و همچنین 20 نمونه مارکتینگ پلن شرکتهای ایرانی ،اروپایی و امریکایی را دریافت نمائید.

لینک دریافت :

https://www.tiambourse.ir/product/20-%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%BE%D9%84%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%85/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *