اخبار عمومی / گوناگون

چرا دزدها شبا سرقت می کنند ؟

چرا دزدها شبا سرقت می کنند ؟

چرا دزدها شبا سرقت می کنند ؟

در روز همه جا روشن و با چشم می توان دید ولی در شب چون خیابان وخانه و….از دید محو می شود و تنها مکان هایی که چراغ دارد روشن است می توان با چشم دید .بنابراین دزدا شبا اقدام به سرقت می کنند بنابراین توصیه می شود چراغ ها جهت روشنایی بهتر در شب نصب شود و همچنین دوربین های مدار بسته بهترین کمک در جهت حفاظت در برابر سرقت می کنند.

سردار مقیمی ضمن برشمردن شگردهای سرقت یکی از آنها را شرح می‌دهد: «یکی از نقشه‌های تکراری و نخ‌نمایی که سارقان برای سرقت از خانه‌ها به‌کار می‌برند، روشی است به نام توپی‌زنی. سارقان با داشتن دیلم و وسایلی شبیه آن، توپی‌های قفل‌ها را می‌شکنند و وارد خانه می‌شوند. از آنجا که توپی در شکسته می‌شود بین سارقان این شگرد به توپی‌زنی معروف شده است».

رئیس پلیس آگاهی ناجا اضافه می‌کند: «این روش خیلی هم پر سروصداست و جلب توجه می‌کند اما چون سارق‌ها سرشب و در فاصله زمانی به‌اصطلاح سرچراغی اقدام به سرقت می‌کنند کسی متوجه ماجرا نمی‌شود. پس فرقی نمی‌کند چه ساعتی از خانه خارج شوید مهم این است که اولا همه نکات ایمنی را رعایت کنید بعد هم شهروندی هوشیار و مسئولیت‌پذیر باشید و کوچک‌ترین سروصدایی را جدی بگیرید. تجربه ثابت کرده دقت همسایه‌ها و سرکشی آنها به کوچه و خیابان چنان ترسی در دل سارق‌ها می‌اندازد که بی‌خیال سرقت می‌شوند و بلافاصله پا به فرار می‌گذارند».

تغییر ساعات دزدی

سردار مقیمی با استناد به آماری که نشان می‌داد سرقت در کشور کاهش داشته و در برابر آن کشفیات افزایش یافته است می‌گوید: «در پایش‌های تخصصی از نحوه سرقت متهمان سابقه‌دار و باندهایی که به‌صورت سریالی اقدام به سرقت می‌کنند متوجه شدیم که سارقان برای اجرای نقشه سرقت‌های خود ساعت‌های ۱۹ تا ۲۱ را انتخاب می‌کنند». لو رفتن ساعت سرقت سارقان آن هم از سوی پلیس یک ضربه اساسی به سارقان حرفه‌ای بود که خیلی خونسردانه نقشه سرقت‌هایشان را عملی می‌کردند و بدون برجا گذاشتن هیچ سرنخی از محل حادثه می‌گریختند.

رئیس پلیس آگاهی ناجا  در ادامه می‌گوید:  بررسی‌های کارآگاهان اداره آگاهی نشان می‌دهد با تغییر ساعت سرقت، سارقان استرس کمتری را برای سرقت خانه‌ها متقبل می‌شوند، چون مالکان در این زمان به‌خاطر بیدار بودن دیگر همسایه‌ها و وجود تردد در کوچه و خیابان، هنگام خروج از خانه نکات ایمنی را در نظر نمی‌گیرند و به خیال اینکه زود برمی‌گردند بعضا پنجره‌ها را هم باز می‌گذارند یا فقط به بستن درخانه اکتفا می‌کنند، همین بی‌احتیاطی‌ها باعث سوءاستفاده سارق و اجرای نقشه سرقت می‌شود. سردار مقیمی می‌گوید: «این یک اصل پلیسی است که سارق‌ها و تبهکارها همیشه یک قدم از پلیس‌ها جلوتر هستند.

درست مثل همان اصلی که می‌گوید قاتل به صحنه جرم برمی‌گردد. اگر ساعت 7 عصر ماشین باربری جلوی در یک مجتمع بایستد و اقدام به بار زدن کند هیچ یک از همسایه‌ها شک نمی‌کنند که احتمال دارد طرف سارق باشد. در ساعت‌های ابتدایی شب همه در جنب و جوش هستند و حتی اگر سارق‌ها قفل در را هم ببرند کسی به آنها بدگمان نمی‌شود. در نتیجه آنها با خیال راحت می‌توانند کارشان را انجام دهند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *