اخبار عمومی / گوناگون

تحقیقات بازار محصول رب و آبلیمو یک و یک سال 1393

تحقیقات بازار محصول رب و آبلیمو یک و یک

دکتر خدایار عبداللهی

مشاور بازاریابی و فروش

khodayarabdollahi7@gmail.com

بنام خدا

تحقیقات بازار محصول رب و آبلیمو یک و یک

محدوده مورد بررسی : جنت آباد-35  متری گلستان-16 متری  

بررسی ده مغازه در محدوده جنت آباد -35 متری گلستان  نشان میدهد کاسبان که در واقع نوک حمله هستند چندان رغبتی به فروش محصولات یک و یک بخاطر حاشیه سود بسیار پایین ندارند و به مشتریان توصیه می کنند که از محصولات سایر شرکتها استفاده کنند . به عنوان مثال محصول آبمیوه مسرور برای کاسب ها حاشیه سودی حداقل سه برابر حاشیه سود آبلیمو یک و یک دارد . و همینطور رب روژین حاشیه سودی حداقل سه برابررب یک و یک دارد .از نظر کاسبان کیفیت رب یک و یک افت کرده است .ولی همچنان از کیفیت آبلیمو آن به نیکی یاد می کنند .

در نظر سنجی که از 15 مشتری خانم صورت گرفت خانمها کیفیت رب یک و یک را زیر سوال برده و از نداشتن رنگ روشن آن در مقایسه به ربهای دیگر صحبت به میان آورده اند . ولی از کیفیت آبلیمو یک و یک راضی بودند .بحث گرانی آبلیمو نکته ای بود که توسط مشتریان خانم به آن اشاره شد .در کل بنظر می رسد که چنانچه محصول رب و آبلیمو در مغازه باشد مشتریانی خواهد داشت ولی چونکه حاشیه سودی واقعا ناچیز برای کاسبان دارد آن را عرضه نکرده و اگر هم در بین ربهای دیگر باشد توصیه ای به خرید آن به مشتریان نمی کنند .

من به عینه مشاهده کردم که کاسبان صحبت اینکه رب رب است .و سعی در فروش محصول رب روژین که حاشیه سود 1200 تومانی دارد میکردند .

شرکتهای دیگر با حاشیه سود بیشتر برای کاسبان سعی در خارج کردن برند یک و یک در رب کرده اند و کاری که شرکت مسرور و سمیه در مورد آبلیمو نیز کرده اند ولی باز برند آبلیمو یک و یک رهبر بازار است .

.بالابردن کیفیت رب از دیگر اقدامات ضروری است .اشانتیونهایی که به مغازه ها در ازای فروش محصول یک و یک داده شد به نظر یک نوع عدم پذیرش مسئولیت میرسید .چون این اشانتیون از میان محصولی که تازه به بازار عرضه شده و هیچ شناختی از محصول در بازار شکل نگرفته ،حال میبایست این کاسب این اشانتیون را به سختی بفروشد .که این یک عدم رضایتی دیگر در پی داشته است .اشانتیون در واقع یک جایزه برای یک فروش خوب است ولی این اصلا حس نمیشد .

بنابراین :از نظر محصول : از همه موارد مانند بسته بندی مطلوب بنظر میرسید . جز بحث کیفیت .که نظر سنجی از کاهش کیفیت رب حکایت دارد ولی کیفیت آبلیمو همچنان در صدر آبلیمو ها قراردارد .

بررسی از منظر 4p :

قیمت :نظرسنجی حکایت از قیمت مطلوب رب دارد ولی قیمت آبلیمو یک و یک بسیار بالا بود .

ترفیع :تبلیغات ربهای دیگر مانند تبرک و دلند و….باعث شده جایگاه برند یک و یک در ذهن  مشتری کمرنگ شود ولی همچنان در ذهن مشتری برند یک و یک برند خوبیست . بخاطر داشتن حاشیه سود پایین محصولات یک و یک .کاسبان آن را از دسترس مشتری دور کرده اند بنظر میرسد استراتژی کشش دیگر جوابگو نیست و با توجه به تاثیر گذار بون خرده فروشان می بایست حتما آنها در نظر گرفته شوند .

توزیع : در دسترس نبودن رب در مغازه ها بچشم میخورد .ولی اگر دردسترس بود مطمنان خرید توسط مشتری هرچند کمتر از قبل صورت میگرفت .ولی آبلیمو یک و یک کماکان در اکثر مغازه ها وجود داشت .

پیشنهادات :

  • با توجه به آلودگی شهر تهران و شمار بیماران در حال گسترش پسوریازیس که دکترها توصیه به خوردن گوجه ومحصولات برگرفته از رب می کنند جای محصولی برای این بیماران خالی است و این یک نیاز ناشناخته در بازار است.
  • ایجاد یک سبدی در قسمت جلویی فروشگاهها مانند مز مز که محصولات یک و یک در یکجا مشاهده شود .
  • ایجاد حاشیه سود بیشتربرای کاسبان
  • چنانچه شرکت یک و یک هیچ برنامه ای برای کاهش قیمت خود ندارد وجود مراکزی برای عرضه مستقیم محصول همانند حضور یک غرفه در میدان تره بار محله الزامی است چونکه امتناع از خرید این محصول در بین کاسبان مشاهده شد .
  • پیش بینی روند نشان میدهد که حضور رب در مغازه ها کم و بتدریج در حال حذف شدن در آینده نزدیک می باشد .و آبلیمو نیز در معرض خطر بدلیل حضور آبلیموهای ارزانتر و نسبتا با کیفیت همچون سمیه و چاشنی و مسرور است .

 

 

تهیه کننده :خدایار عبداللهی

شماره تماس :09125306539

ایمیل :khodayarabdollahi7@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *