اخبار عمومی / گوناگون

درونگرا بودن یا برونگرا بودن : رفتار مصرف کننده

درونگرا بودن یا برونگرا بودن : رفتار مصرف کننده

دکتر خدایار عبداللهی

مشاور بازاریابی و فروش

khodayarabdollahi7@gmail.com

درونگرا بودن یا برونگرا بودن : رفتار مصرف کننده

یکی از ابعادصفات که برای محققان رفتار مصرف کننده حالب است درباره افرادی است که مصرف می کنند تا مورد خوشایند دیگران واقع شوند و کسانی که اهمیتی برای تصور دیگران از خودشان قایل نیستند .جامعه شناس دیوید رایسمن نخستین بار اصطلاحات درونگرا وبرونگرا را معرفی کرد /برخی فرهنگها بر فردگرایی تاکید دارند و برخی فرهنگها بر جمع گرایی تاکید دارند .برخی پژوهشهای اخیر تفاوت های مصرف را بین کسانی که از دیدگاه محققان به عنوان خویش محور طبقه بندی می شوند جهت گیری فردگرایانه و کسانی که به عنوان دگر محور جهتگیری گروهی طبقه بندی می شود بررسی می کنند .

تفاوتهای بین این دو شخصیت شامل موارد زیر است :

1- رضایت : افراد خویش محور در مقابل افراد دگر محور،نمره بالاتری به این جمله می دهند : من این روزها از نحوه ی اداره امو زندگی ام بسیار راضی ام .همچنین آنها از وضعیت مالی خود رضایت بیشتری دارند .

2- توجه به سلامتی : در مورد افراد دگر محور ،احتمال بیشتی وجود دارد که از غذاهای پر کلسترول ،پر نمک و یا دارای مقادیر زیاد چربی اجتناب می کنند .

3-آماده سازی غذا : آشپزخانه ،اتاق مورد علاقه افراد دگر محور است و این نوع افراد بیشتر از افراد خویش محور برای تهیه غذا وقت ضرف می کنند .

4-افراد معتاد به کار : افرا خویش محور بیشتر از افراد دیگر محوربگویند کار می کنند و تا دیر وقت سر کارند .

5- سفر و سرگرمی : افراد خویش محور بیشتر از افراد دیگر محور به فرهنگ های دیگر و مسافرت علاقمندند.افراد دگر محور به کتابخانه های عمومی می روند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *