اخبار عمومی / گوناگون

چرا گنجشک ها دیگر در تهران نیستند ؟

چرا گنجشک ها دیگر در تهران نیستند ؟

چرا گنجشک ها دیگر در تهران نیستند ؟

این روزها وقتی به درختان تهران نگاه می کنیم موجودی را که قبلا می دیدیم دیگر نمی بینیم .آن موجود گنجشک ها هستند.

بله دیگر گنجشک ها را در بالای درختان تهران نمی بینیم .کم شدن جمعیت گنجشک ها  دلایل مختلفی دارد که می توان به نبودن تغذیه ، فضای امن ،آلودگی هوا ،نماسازی با شیشه های آینه ای ساختمان ها و…اشاره کرد .

۳ متغیر مهم برای کاهش یا افزایش جمعیت گنجشک ها وجود دارد، متغیر‌هایی مانند آب، غذا، پناه و امنیت که تاثیر مستقیمی بر تکثیر یا کوچ آنان دارد.

در گذشته تهران درختانی مانند توت سفید ،گردو ،خرمالو ،شاه توت و..وجود داشتند که گنجشک ها از آنها تغذیه می کردند ،اما حالا با کاشت درختانی مانند کاج و…دیگر فضایی برای تغذیه گنجشک های تهران باقی نمانده است .

با شروع به ساختمان سازی و تخریب باغات تهران دیگر فضایی برای گنجشکان باقی نمانده است و این اتفاقات همگی موجب شده تا گنجشک ها منجر به کوچ اجباری و کاهش جمعیت آنها شده است و در نقطه مقابل فضا برای گونه های دگر مانند کلاغ ها و.. ایجاد شده است و جمعیت کلاغ های تهران رو به افزایش است .

کلاغ ها ،موش ها و سوسک ها همه چیز خوار یا پسماند خوار هستند و وجود سطل های زباله رو باز و…فضا برای افزایش کلاغ ها مهیا کرده است .

تاثیر آلودگی هوا خصوصا ریزگردها بر زندگی و جمعیت گنجشکان  تهران می توان گفت : هر عاملی که کیفیت هوا را از بین ببرد همانطوری که برای انسان مضر است، برای گنجشک ها هم مضر است. اما اینکه بخواهیم اثر قطعی آلودگی را بر جمعیت پرندگان دقیقا تخمین بزنیم، نیازمند تحقیق هایی  است که در کشور ما انجام نشده است. اما شواهد و قرائن موجود این را نشان می‌دهد که آلودگی هوا می‌تواند تاثیر جدی در جمعیت گنجشک ها داشته باشد.

سخن پایانی

بهبود کیفیت هوا ،جلوگیری از تخریب باغها ،کاشت درختان میوه و..می تواند به بازگشت گنجشکان به شهر تهران کمک کند .اگر طبیعت را سالم نگه داریم نه تنها ما انسانها سالمتر و بهتر زندگی می کنیم بلکه می توان موجوداتی طبیعی مانند گنجشک ها که به اکوسیستم طبیعی کمک می کند نیز در کنار ما بخوبی زندگی کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *