بازاریابی و فروش

تقسیم مصرف کنندگان بین الملل بر اساس سطح توسعه کشور

—رفتار مصرف کننده و تصمیم گیری در مورد بازار به سطح توسعه اقتصاد در کشور محل زندگی نیز بستگی دارد.

— به طور کلی، همه کشورها را می‌توان به چهار گروه اصلی تقسیم کرد:

— توسعه‌یافته، که الگوی تقلید در بسیاری از زمینه‌های مصرف هستند،

— کشورهای تازه صنعتی شده،

—اقتصادهای در حال گذار،

— و همچنین کشورهای در حال توسعه و کمتر مرفه.

1-مصرف کنندگان کشورهای توسعه یافته

—اصطلاح کشورهای توسعه یافته عمدتاً به آمریکای شمالی و اروپای غربی اشاره دارد.

—4نوع الگوی مصرف :

1-مهارت های مصرف کننده – انتخاب:

—مصرف کنندگان عادت دارند بین برندهای مشابه تمایز قائل شوند و در تشخیص کاربردهای جدید محصولات ارائه شده توسط تولیدکنندگان بزرگ ماهر هستند.

—

— بسیاری از مصرف کنندگان در این کشورها روابط پیچیده ای با مارک های مورد علاقه ایجاد می کنند که در طول عمر آنها دوام می آورد و تغییر می کند .

2-خرید تفریحی :

نقش خرید و خرید در این کشورها معنای جدیدی پیدا کرده است.

3-مصرف تجربی :

ویژگی بارز اقتصادهای آمریکای شمالی و اروپا، اهمیت مصرف اوقات فراغت و توریستی است

4- تب لوکس :

برخی از کارشناسان استدلال می کنند که تجمل گرایی در حال تجربه یک رونق باورنکردنی است هزینه های لوکس در ایالات متحده آمریکا چهار برابر سریع تر از هزینه های کلی رشد کرد

2-مصرف کننده در ژاپن و کشورهای تازه صنعتی شده حاشیه اقیانوس آرام

—کشورهای تازه صنعتی شده (NIC حاشیه اقیانوس آرام معمولاً به کره جنوبی، تایوان، سنگاپور و هنک کنگ اشاره می کنند(ببرهای آسیا)

—سریع ترین اقتصاد در حال رشد در آن منطقه چین است.

—مانند آمریکای شمالی و اروپا، نگرش کلی در اقیانوس آرام نسبت به مصرف بسیار متنوع است.

—این کشورها در تلاش هستند تا استانداردهای زندگی را با الگوبرداری از الگوهای اروپایی و آمریکای شمالی بالا ببرند. با این حال، این موضوع نیز تا حدی مسئول غلبه پس‌انداز نسبت به مخارج مصرف‌کننده در میان مصرف‌کنندگان در NIC بوده‌اند.

در سال های اخیر، انطباق و بومی سازی سریع سبک های مصرف غربی صورت گرفته است. بنابراین، توکیو دارای تعدادی سالن چای با الگوبرداری از شیرینی فروشی های فرانسوی است.
در تعدادی از NIC ها، تمرکز هزینه های مصرف کننده تا همین اواخر، روی کالاهای بادوام مصرف کننده بوده است.
در بازارهایی مانند ژاپن و هنگ کنگ، طیف گسترده‌ای از کالاهای مصرف‌کننده مبتنی بر تصویر لوکس بودن شده است

—مصرف کنندگان در کشورهای NIC به روی کالاهای خارجی باز هستنددر چین، واردات غربی تصویر بسیار مثبتی در میان بخش های ثروتمندتر دارد.

—مصرف کنندگان چینی حتی ممکن است در صورت استفاده از بسته بندی محصولات غربی تولید شده در چین را رد کنندوقتی ببینند شباهتی به آنچه در بازارهای بین المللی استفاده می شود ندارد.

—تغییرات چشمگیری در NIC های اقیانوس آرام RIM در حال انجام است. بسیاری از این کشورها از مصرف کنندگان جوان تشکیل شده اند. و جمعیت این کشورها به سرعت در حال افزایش است. تقریباً در همه موارد، ما شاهد تغییر جهت گیری از جهت گیری پس انداز که مشخصه سال های پس از پایان جنگ جهانی دوم بود، به سمت جهت گیری مصرف هستیم.

—بسیاری از رهبران کشورهای آسیایی نگران هستند که هجوم فرهنگ غربی ارزش های سنتی را تضعیف کند.

— تغییرات چشمگیری در NIC های اقیانوس آرام در حال انجام است. بسیاری از این کشورها از مصرف کنندگان جوان تشکیل شده اند. و جمعیت این کشورها به سرعت در حال افزایش است. تقریباً در همه موارد، ما شاهد تغییر جهت گیری از جهت گیری پس انداز که مشخصه سال های پس از پایان جنگ جهانی دوم بود، به سمت جهت گیری مصرف هستیم.

—بازاریابی محصولات تقلبی یک مشکل بزرگ برای NIC ها است..

3-مصرف کننده در اقتصادهای در حال گذار – اروپای مرکزی و شرقی

—اینها عبارتند از آلبانی، بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، اسلواکی، لهستان، رومانی، کشورهای یوگسلاوی سابق و روسیه. برخی ترکیه را در این گروه از کشورها قرار می دهند.

—پس از سقوط کمونیسم در سال 1989، اقتصادهای تحت حمایت و یارانه ای شروع به آزادسازی کردند.. در این اقتصادهای در حال گذار، استانداردهای زندگی مصرف‌کنندگان تحت تأثیر تورم قیمت و …کاهش یافت.

—خریداران در این کشورهای در حال گذار دیگر برندهای وارداتی را لزوما برتر نمی دانند. به عنوان مثال، درک “ساخت لهستان” به طور فزاینده ای مثبت است و بسیاری از خریداران در لهستان و همچنین سایر اروپای مرکزی و شرقی به دنبال محصولات با کیفیت داخلی هستند

—مصرف کنندگان در اقتصادهای در حال گذار از چیزهایی یا مدت طولانی محروم بوده اند که تقاضای زیادی برای محصولات مصرفی وجود دارد. اما در اقتصادهای در حال گذار، مصرف‌کنندگان قبل از اینکه برای نجات سیاره زمین تلاش کنند، ابتدا می‌خواهند امتیازات استاندارد زندگی بهتر را بچشند.

—رشد استفاده از اینترنت در اروپای مرکزی و شرقی بسیار زیاد است.

—این روندها رشد بازار را برای تامین کنندگان کامپیوترهای صنعتی و سازندگان کامپیوترهای شخصی فراهم کرده است.

—صنعت تبلیغات در دهه گذشته در اقتصادهای در حال گذار رشد چشمگیری داشته است.

—با این وجود، مصرف‌کنندگان بدبینانه به تبلیغات دارند زیرا  آنها را به یاد تکنیک‌های پروپاگاندای کمونیستی می‌اندازد.

—در حالی که اروپایی‌های غربی انتظار دارند از تفاوت‌ها مطلع شوند، اروپایی‌های شرقی تبلیغ می‌کنند تا اطلاعاتی درباره محصول به خودی خود ارائه دهند و انتظار تنوع در محدوده محصول را دارند.

—پیش بینی آینده رفتار مصرف کننده در اقتصادهای در حال گذار دشوار است و برخی از آنها بهتر از دیگران خواهند بود. به عنوان مثال، سطحی بودن فرهنگ دموکراتیک روسیه، مقررات ضعیف اقتصادی، و خصومت نسبت به ابتکار عمل فردی موانع مهمی را در راه اجرای اقتصاد بازار ایجاد می کند

—علاوه بر این، مصرف‌کنندگان در بسیاری از این اقتصادها یک تحول منفی را در تجربه مصرف‌گرایی غربی توصیف کرده‌اند. با یک حرص و طمع بی اندازه شروع می شود، نوعی تب، آرزوی خرید همه چیز. سپس، مصرف کنندگان ناتوانی و فقر نسبی را کشف می کنند. به دلیل فقرشان، بسیاری از این مصرف‌کنندگان، نمایش‌های کالاهای مصرف‌کننده غربی را بیشتر شبیه نمایشگاه‌های موجود در موزه می‌دانند تا ثمره مشارکت در اقتصاد بازار.

4-رفتارهای مصرف کننده در کشورهای در حال توسعه و کمتر مرفه

—اصطلاحات کشورهای در حال توسعه و کشورهای کمتر ثروتمند جهان (LAW) را می توان برای اشاره به کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین به کار برد

—کشورهای در حال توسعه را کشورهایی تعریف کرد که درآمد سرانه سالانه آنها بیش از 1500 دلار و کمتر از 5000 دلار است. این کشورها عمدتاً در آمریکای لاتین و آسیا هستند.

—کشورهای قانون شامل کشورهایی است که درآمد سرانه سالانه آنها کمتر از 1500 دلار است. این کشورها عمدتاً در آفریقا و آمریکای لاتین هستند.

—برخی از این بازارها به دلیل جمعیت زیادشان جذاب هستند.

—

—در بسیاری از این کشورها، دسترسی به مایحتاج اولیه، غذای کافی، آب سالم، لباس مناسب و مسکن بهداشتی برای بخش بزرگی از جمعیت در دسترس نیست .

—با این حال، توزیع درآمد مصرف کننده به شدت بد است:بخش های کوچکی از بسیار ثروتمند و بخش های بزرگی از مصرف کنندگان بسیار فقیر

—بازاریابانی که به دنبال تجارت در دنیای کمتر مرفه هستند، باید آمادگی مقابله با محیط های اقتصادی کمتر با ثبات را نسبت به کشورهای توسعه یافته، NIC ها و حتی برخی از کشورهای دارای اقتصاد در حال گذار داشته باشند.

—

—بازده سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه می تواند عالی باشد، اما ریسک آن نیز می تواند عالی باشد. آنچه در کشورهای توسعه یافته در مرحله بلوغ است در برزیل و سایر کشورهای در حال توسعه در مرحله رشد هستند.

—بازاریابان باید برای پاسخگویی به نیازها و پاسخگویی به ویژگی های مرتبط با مجموعه مصرف سنتی، مجموعه کالاهای ترجیح داده شده در این کشورها، آماده باشند.

—

—به عنوان مثال، زنان آفریقای غربی دوست دارند کلبه یا خانه های خواب خود را با مجموعه ای از کاسه ها، لگن ها و بشقاب های میناکاری شده همسان تزئین کنند. در خانه های  نسبتاً ثروتمند، اینها ممکن است از کف تا سقف روی هم چیده شوند. چنین کالاهایی نماد تسلط زنان بر حوزه خانگی است.

—

— نمونه چشمگیر دیگری از تأثیر ارزش های محلی بر رفتارهای مصرف کننده از اندونزی می آید. مصرف سیگارهای با طعم میخک یک تجارت بزرگ در اندونزی است، به طوری که بانک مرکزی زمانی برای حفظ قیمت میخک مداخله کرد تا به نفع تولیدکنندگان کوچک باشد.

—بسیاری از مردم جهان سوم سهم بزرگی از مایحتاج معیشتی خود را برای مصرف مستقیم تولید می کنند .در نتیجه، یک الگوی تاریخی از اتکای محدود به بازار برای دستیابی به کالاها و خدمات اساسی وجود دارد.

—علاوه بر این، ابزارهای محدود و سابقه تورم قیمت، بسیاری از مصرف کنندگان را در کشورهای در حال توسعه واقعاً نسبت به قیمت آگاه می کند. در نتیجه، در برزیل، آرژانتین، مکزیک، و چین، مفهوم هایپرمارکت – انتخاب گسترده ای از مایحتاج مصرف کننده با قیمت ارزان که زیر یک سقف قرار گرفته اند – بسیار موفق بوده است.

—

—با استفاده از یک استراتژی بازاریابی جهانی شرکت لوریال توانست کرم پوست Planitude خود را در ساحل عاج معرفی کند. با این وجود، لورآل بر محصولاتی که مطابق با انتظارات زنان آفریقایی باشد، مانند یک مرطوب کننده مراقبت از پوست بدون چربی و مناسب با آب و هوا تأکید کرد.

—در میان بخش‌های مصرف‌کننده فقیرتر، انتخاب‌های مصرف اغلب به الگوهایی که سنتی تلقی می‌شوند وفادار هستند. این الگوها نشان دهنده فرصت های بازاریابی هستند.

—

—

— برای نشان دادن، لورآل خطی از شامپوها، صابون‌ها و ژل‌های دوش ارزان‌قیمت را طراحی کرده است که متناسب با ذائقه آفریقایی است که بر نرمی پوست تأکید دارد، چیزی که زنان آفریقای غربی به آن حساس هستند.

—در تعدادی از کشورهای خاورمیانه، چادر یا چادر به طور فزاینده ای به لباس مورد نیاز زنان تبدیل شده است. در الجزایر، حجاب های توری زیبا به یکی از معدود راه های مجاز برای بیان مد در میان زنان طبقه متوسط،​​تبدیل شده است.

—زنان هندی همچنان از ساری سنتی استفاده می کنند. ساری نماد تداوم فرهنگی و نگرش “صحیح” زنانه است. تغییرات جزئی در بلوز و پولو (انتهای شلی که روی شانه ها آویزان می شود یا روی سر کشیده می شود) از جمله اظهارات مد جسورانه در نظر گرفته می شوند.

—یکی دیگر از انواع متمایز رفتار مصرف کننده در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، تمایل به اختصاص مقادیر قابل توجهی از درآمد قابل تصرف به سرمایه گذاری های اجتماعی است که برای کمک به موقعیت و اعتبار اجتماعی طراحی شده اند.

—نظم اجتماعی هندو و به نوبه خود نظم کیهانی یا دارما حتی بر وابستگی متقابل و گردش هدایا و کالاها در میان کاست های اجتماعی مختلف در هند استوار است.

—نمونه‌های متنوعی از مخارج مصرف اجتماعی شامل جشن‌های روز مقدسین در آمریکای مرکزی و اهدای خیریه مساجد و ساختمان‌های عمومی در جوامع اسلامی در آفریقا است.

— در سرتاسر جهان کمتر مرفه، هزینه‌های مربوط به جهیزیه و ثروت عروس یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی است که شامل مجموعه‌ای از کالاهای مصرفی است. ماهیت و ارزش کالاها و خدمات خریداری و مصرف شده به عنوان سرمایه اجتماعی موضوع ارزیابی گروهی، تصمیم گیری و شایعات است.

—در نهایت، مصرف کنندگان در کشورهای در حال توسعه، خریدهای مهمی از کالاهای لوکس با منشأ خارجی، به ویژه لوازم الکترونیکی مصرفی و موتور سیکلت انجام می دهند، که ممکن است نمادی از جهت گیری جهانی برای آنها باشد. برای مثال، تلویزیون های باتری دار و یخچال های گازسوز در مناطق روستایی آمریکای مرکزی که بسیاری دوست دارند سریال های شبانه را تماشا کنند، رایج است .

— سیستم توزیع و تبلیغات پدیده کوکاکولا آن را به یک ویژگی مشترک چشم انداز مصرف در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و کشورهای قانون تبدیل کرده است. بسیاری گهگاه می توانند این تجمل را بپردازند.

—آرژانتینی‌های  وفاداری قابل‌توجهی به برندهای غربی نشان می‌دهند و بسیاری از آنها مسافت‌های طولانی را به بازارهای معاف از عوارض گمرکی بولیوی می‌روند تا کالاهای طراحی شده را ارزان‌تر از مغازه‌های آرژانتینی تهیه کنند.

—

— الگوهای مصرف اوقات فراغت همچنان تحت تأثیر تجربه استعماری در کشورهای جهان سوم است.

—

— آفریقایی‌های فرانسوی‌زبان بیشتر کالاهای لوکس انگلیسی مصرف می‌کنند، ساکنان جزیره کارائیب انگلیسی‌زبان از بازی کریکت بریتانیا و آیین‌های مصرف همراه با آن لذت می‌برند.

—یکی از روندهای جالب سوم جهان، بازیافت خلاقانه و مصرف مجدد کالاهای تولید شده در جهان اول است. اغلب، اینها نمونه هایی از حرکت کالاها روی چرخ مصرف از دفع به مصرف هستند. به عنوان مثال، لامپ های نفت سفید ساخته شده از قوطی های پپسی ریخته شده در روستاهای مالزی رایج است. لباس‌های غربی بازیافت‌شده ابزاری را برای برخی جوانان آفریقایی فراهم می‌کند تا یک بیانیه مد سرکشانه ارائه دهند، نه شبیه همتای نوجوان خود در کشورهای .

—

—مصرف کنندگان ژاپنی دارای مغز راست تر هستند، مصرف‌کنندگان چینی نسبت به  مصرف کنندگان آمریکایی بیشتر چپ‌مغز هستند

—در نتیجه تبلیغات احساسی بیشتر برای ژاپنی ها جذابیت داشت در حالی که تبلیغات واقعی برای چینی ها جذابیت بیشتری داشت.

—شباهت قابل توجهی بین مصرف کنندگان در نحوه استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف

سنگاپور و ایالات متحده وجود دارد.

—چنین شباهت هایی ممکن است امکان استانداردسازی استراتژی های بازاریابی  مورد استفاده در کشورهای مختلف را فراهم کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *