بازاریابی و فروش

تفاوت های مصرف کنندگان در بازار بین المللی

تفاوت های مصرف کنندگان در بازار بین المللی

مسائل مصرف کنندگان و رفتار آنها عنصر بسیار مهمی از تحلیل ها در بازار بین المللی را تشکیل می دهد. در اقتصادی که اخیرا در حال فراگیری است، شناخت فرآیندهای تصمیم گیری، تعریف نقش اعضای مختلف خانواده، و یادگیری در مورد شرایط اصولی این فرآیندها اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است. یافتن پاسخ به سؤالات مربوط به تفاوت در رفتار مصرف کننده در بازارهای مختلف، امکان تدوین نتیجه گیری در مورد رفتار آینده مصرف کنندگان، حتی در زمان آشفتگی های اقتصادی بزرگ را فراهم می کند. به طور کلی رفتار مصرف کننده از منظر بین المللی بیشتر به دلیل خاستگاه فرهنگی و همچنین سطح توسعه اقتصادی کشورهای خاص متفاوت است.

.

تفاوت های مصرف کنندگان بر اساس خاستگاه فرهنگی

رفتار مصرف کننده را می توان از طریق نمونه ایی از حلقه های فرهنگی متمایز مشخص کرد. یک حلقه فرهنگی شامل یک جامعه انسانی است که اعضای آن دارای یک نظام ارزشی (مذهب و سنت)، زبان یکسان و تاریخ مشابه (گذشته) هستند. در جهان، دوازده حلقه فرهنگی عمده شامل اروپا، اسلاوی شرقی، انگلیسی-آمریکایی، چینی، هندی، استرالیایی، ژاپنی، آمریکای لاتین و اقیانوس آرام، و همچنین دایره کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوب شرقی وجود دارد(GEO, 2011).

دایره اروپایی را کشورهای اروپای غربی و مرکزی با جمعیت 520 میلیون نفر نشان می دهند. در اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشورها از زبان‌های هندواروپایی استفاده می‌کنند و پیرو دین مسیحیت هستند که ارزش‌های آن معمولاً حتی توسط افرادی که خود را غیر مذهبی می‌دانند نیز به رسمیت شناخته شده و مورد احترام است. هویت دایره اروپایی به عنوان یک قدرت تقویت کننده وجود اتحادیه اروپا ظاهر می شود (Solomon, Bamossy & Askegaard, 1999).

دایره اسلاوی شرقی شامل کشورهای اسلاوی واقع در شرق لهستان از جمله روسیه، اوکراین و بلاروس و همچنین کشورهای غیر اسلاو مانند گرجستان و ارمنستان است. این دایره همچنین در منطقه شمال قزاقستان و کشورهای اروپایی تحت نفوذ کلیسای ارتدکس مانند بلغارستان، صربستان، بخشی از یونان و قبرس گسترش می یابد. پیوندهای بین این ملت ها توسط مذهب کلیسای ارتدکس و همچنین زبان اسلاو با الفبای متفاوت از الفبای مورد استفاده در حلقه اروپای غربی مستحکم شده است. کل منطقه دایره اسلاوی شرقی تحت نفوذ نظامی و سیاسی روسیه بوده است (Kiezel, 2010).

مثال:

منابع اطلاعاتی برای مشتریان در بازار لباس بلغارستان

نتایج تحقیق در مورد رفتار مصرف کننده در هنگام خرید لباس در بلغارستان نشان می دهد که نیمی از مصرف کنندگان کالاها را در شرکت دوستان یا اقوام خریداری می کنند که به عنوان مشاور و پیشنهاد دهنده عمل می کنند. چهل و سه درصد از پاسخ دهندگان ادعا می کنند که ترجیح می دهند خرید را به صورت انفرادی انجام دهند، بدون اینکه از کسی مشاوره بگیرند. تنها 6 درصد از مصرف کنندگان سؤال شده می گویند که از یک کارمند فروش برای مشاوره می خواهند. در نگاه اول، نتایج، از یک سو، وجود امکانات زیادی برای استفاده از منابع شخصی برای اطلاعات غیررسمی را تایید می‌کند، زیرا «منابع» مصرف‌کنندگان را در حین خرید همراهی می‌کنند. از سوی دیگر، امکانات زیادی برای اعمال نفوذ بر مصرف کننده توسط افرادی که به چنین منبع اطلاعاتی تبدیل می شوند، وجود دارد.

 

دایره انگلیسی-آمریکایی مناطقی از ایالات متحده آمریکا و کانادا را در بر می گیرد. فرهنگ هر دو کشور منشأ اروپایی دارد، که در شباهت زبان – با انگلیسی به عنوان زبان غالب (در کانادا از دو زبان رسمی، دیگری فرانسوی است) و در دین مسیحی، از جمله پروتستان، نشان داده شده است. با این وجود، فرهنگ انگلیسی-آمریکایی به‌عنوان یک دایره فرهنگی مجزا می‌ایستد و به این ترتیب به‌طور مستقل روندهای توسعه خود را تعیین می‌کند .(Raymond, 2003)

دایره آمریکای لاتین همه کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی از جمله جزایر کارائیب را در بر می گیرد. در اینجا، اسپانیایی به عنوان رایج ترین زبان بر زبان های دیگرغالب است، گرچه حتی آرژانتینی ها عمدتاً ایتالیایی تبار هستند. در این گروه، نماینده مذهب اصلی عمدتا کاتولیک است، در حالی که نام “لاتین آمریکایی” یک پیشینه فرهنگی مشترک لاتین را نشان می دهد. آمریکایی های لاتین تبار معاصر از نوادگان هندی ها، اروپایی ها (فاتحان و مهاجران)، آفریقایی ها (برده ها) و آسیایی ها هستند.

فرهنگ اسلامی متشکل از کشورهای عربی آسیا و آفریقا و همچنین کشورهای ترک زبان خاور نزدیک است. همه این ملت ها تحت یک دین اسلامی و زبان عربی که قرآن – کتاب مقدس – به آن نوشته شده است متحد شده اند. این حلقه به شکلی بسیار پویا در حال توسعه است و دین اسلام تعداد فزاینده ای از پیروان به دست می آورد. در این دایره ساختارهای سیاسی، قواعد زندگی اجتماعی و قوانین ملی به شدت تابع قوانین مذهبی است.

دایره جنوب صحرای آفریقا نشان دهنده منطقه متراکمی است که در جنوب صحرای صحرا امتداد دارد و به آن “آفریقای سیاه” می گویند. با این حال، هم از نظر قومی و هم از نظر مذهبی بسیار متنوع است. بیشترین جمعیت این حلقه را پیروان ادیان قبیله ای و نیز اسلام و مذهب آفریقایی-مسیحی نشان می دهند.

دایره چینی ها در سراسر قلمرو چین گسترش می یابد. این حلقه از بقیه حلقه‌ها پرجمعیت تر است و مردم از زبانی از خانواده زبان‌های چینی-تبتی استفاده می‌کنند. نظام ارزشی تمدن چین بر پایه کنفوسیوسیسم (عقیده فلسفی توسعه یافته توسط کنفوسیوس که از احترام به سنت، اطاعت از مقامات، لزوم رعایت هنجارهای همزیستی اجتماعی حمایت می کرد) استوار است. با توجه به توسعه فناوری در گذشته، تمدن چین از تمدن اروپایی جلوتر بود، اما روی آوردن این کشور به سیاست انزوا و به دنبال آن حکومت کمونیستی چین، موجب رکود اقتصادی و حتی پسرفت تمدن شد.

دایره ژاپنی درمیان همه دایره ها از بقیه کوچکتر است. در اینجا شینتوئیسم به عنوان یک دین ملی به رسمیت شناخته شده است، اما بسیاری از ژاپنی ها و کره ای ها نیز از پیروان بودیسم هستند. آنچه مشخصه همه اعضای حلقه است، احساس قوی هویت ملی، شرافت، شجاعت و تلاش است.

دایره هند شامل کشورهایی مانند هند، نپال، سریلانکا، بوتان و بنگلادش است. در این منطقه، مذاهب در کشورهای مختلف متفاوت است، از هندوئیسم در هند تا اسلام در بنگلادش.

دایره آسیای جنوب شرقی شامل کشورهایی از میانمار (برمه قبلی) تا فیلیپین در غرب و اندونزی در جنوب است. این کشورها دارای یک قلمرو و تاریخ مشترک هستند، اما بر اساس تفاوت های زبانی و مذهبی تقسیم شده اند. در میانمار و تایلند دین رایج بودیسم، در اندونزی، مالزی و برونئی – اسلام، و در فیلیپین که مستعمره قبلی اسپانیا بود، مذهب کاتولیک دین غالب محسوب میشود.

دایره استرالیا متشکل از استرالیا و نیوزلند است، کشورهایی که زمانی تحت فرمانروایی امپراتوری بریتانیا بودند، که تأثیر زیادی بر توسعه این منطقه داشت. هر دو کشور سیاست مهاجرتی نسبتاً باز دارند که به موجب آن فرهنگ قومی و مذهبی این ایالت ها دستخوش تغییرات دائمی است.

دایره اقیانوس آرام نشان دهنده یک منطقه جغرافیایی وسیع است که جزایر اقیانوس آرام مانند هاوایی، گینه نو، میکرونزی و پلینزی را در بر می گیرد (Małysa-Kaleta، 2010).

هر یک از حلقه‌های فرهنگی ارائه شده را می‌توان با مجموعه‌ای از ارزش‌های اساسی که بر رفتار انسان در تمام جنبه‌های زندگی، از جمله راه و روش خرید تأثیر می‌گذارد، شناسایی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *