بازاریابی و فروش

فروش به سالمندان

بخش بندی سالمندان

خرده فرهنگ افراد مسن، یک بازار بسیار بزرگ است، تعداد امریکاییان 65 ساله و بالاتر، از کل جمعیت کانادا بیشتر است. مصرف کنندگان سالمند خصوصاً برای بخش بندی مناسب هستند، زیرا آنها را به سادگی می توان بر اساس سن و مرحله در چرخه ی زندگی شناسایی کرد. اکثر آنها حقوق تامین اجتماعی می گیرند، بنابراین، بازاریابان می توانند محل آنها را شناسایی کنند، و بسیاری از آنها به سازمانهایی مانند انجمن بازنشستگان امریکا تعلق دارند، که بیش از 12 میلیون عضو پرداخت کننده ی حق ویزیت دارد.

علاوه بر سن تقویمی ، بازاریابان افراد سالمند را بر اساس سال خاص بالغ شدن فرد(گروهه سنی او )، وضعیت تاهل فعلی ( برای مثال ، بیوه یا متاهل )و سلامتی و چشم انداز زندگی او نیز تقسیم بندی می کنند. برای مثال یک آژانس تبلیغاتی یک روش تقسیم بندی را برای زنان آمریکایی بالاتر از 65 سال ابداع کرده است که از دو بعد استفاده میکند: خودکفایی و رهبری عقیده ی ادراک شده.

فروش به سالمندان

بیشتر افراد مسن، بیش از آنچه ما فکر می کنیم، زندگی فعال و چندبعدی دارند. حدود 60 درصد آنها در فعالیتهای داوطلبانه شرکت می کنند، یک چهارم سالمندان 65 تا 72 ساله هنوز کار میکنند. و بیش از 14 میلیون نفر از نوه های خود مراقبت می کنند. و توجه به این نکته اهمیت زیادی دارد که قدرت خرج کردن افراد سالمند صرفاً بر اساس درآمد تعیین نمی شود. بسیاری از مصرف کنندگان مسن تر از 65 سال، مالک خانه ی خود هستند. به علاوه، هزینه های بزرگ کردن بچه ها نیز تمام شده است. به طوری که در یک جمله ی مشهور که روی سپر ماشینها درج می شود، آماده است: ما ارثیه ی بچه هایمان را خرج می کنیم!

محصولات دوستدار سالمندان

محصولات در صورتی که مطابق با محدودیتهای جسمانی ساخته شوند، مورد استقبال بیشتری از سوی سالمندان واقع می شوند. بسته بندیها غالباً ناشیانه است و کار یا آنها خصوصاً برای افراد ضعیف یا دچار درد مفاصل سخت است. برخی سالمندان در باز کردن در قوطیها و شیشه های شیر مشکل دارند.

محصولات دوستدار سالمندان

بسته بندیها باید به سادگی امکان خوانده شدن داشته باشند و سبکتر و کوچکتر باشندو به علاوه، طراحان باید به تقابل رنگها توجه کنند. زردشدگی مختصر عدسی چشم که بر اثر پیری بروز می کند، ممکن است دیدن رنگ زمینه را در بسته بندی دشوار سازد. بویژه تشخیص بین آبی، سبز و بنفش سخت می شود. هرچه رنگهای رو زمینه به پس زمینه نزدیکتر باشد، بینایی و توجه فرد برای آن کمتر خواهد بود. مهندسان کرایلر در حال مطالعه بر روی سیستمهای کنترل برخورد هستند تا زمانی که راننده به یک ماشین دیگر بیش از حد نزدیک می شود، یک زنگ خطر به صدا درآید.

بازاریابان چگونه باید با سالمندان صحبت کنند ؟

درک روانشناسی افراد مسن وپیر اهمیت زیادی دارد محققان به مجموعه ای از ارزشهای کلیدی مربوط به مصرف کنندگان بزرگسال اشاره می کنند: 1-خود مختاری :مصرف کنندگان مسن دوست دارند زندگی فعالی داشته باشند و خودکفا باشند:پوشاک ایزی لایف و انجام کار روزانه. 2-مرتبط بودن:افراد سالمند برای پیوندهایی که با دوستان و خانواده دارند ارزش های زیادی قایل هستند. 3-نوع دوستی:افراد سالمند دوست دارند چیزی به دنیا بازپس بدهند

بسیاری از بازاریابان از سالمندان غفلت می کنند که علت آن این کلیشه های قدیمی است که این افراد غیرفعال هستند و پول کمی خرج می کنند .

در تبلیغات برای سالمندان باید بر فواید ملموس بودن محصول تاکید کنند زیرا آنها نسبت به تبلیغات مبهم بدبین هستند.

سونی پس از آنکه این شرکت متوجه شد که یک سوم فروش آن مربوط به مصارف کنندگان 50 ساله و بالاتر است، به این افراد توجه بیشتری معطوف کرد.و همچنین اکنون نیز این بازار در حال رشد بیش است، هر 7 ثانیه یک آمریکایی 50 ساله می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *