بازاریابی و فروش

راهبردهای تطبیق محصولات با بازارهای بین المللی

راهبردهای تطبیق محصولات با بازارهای بین المللی

بسیاری از بازارها دارای ویژگیهای منحصربفردی هستند که بدون تغییری در کالا نمی توان آنها را در آن بازارها به فروش رساند.به طور کلی عوامل زیر در تطبیق کالاها با بازارهای گوناگون موثر می باشند:

1- سطح مهارت فنی

اگر سطح مهارت فنی کشورهدف  پایین و محصول خیلی پیچیده و یا فنی باشد،بازاریاب ممکن است که محصول را به شکل ساده تری برای آن کشور بسازد.

2- هزینه نیروی انسانی

برای کشورهایی که هزینه نیروی انسانی آنها پایین است تولیدکننده ممکن است کالایی را بسازد که بیشتر دستی باشد تا اتوماتیک.برعکس کشورهای صنعتی که هزینه نیروی انسانی بالاست تولیدکنندگان کالاهایی را می سازند که تا حد امکان بصورت اتوماتیک عمل کنند.

3- سطح بیسوادی

بیسوادی یکی از مسائل گسترده در بسیاری از مناطق است.در این

چنین مناطقی کالا باید ساده باشند و با خود دستورالعمل های ساده و روشنی را به همراه داشته باشند.در برخی موارد،دستورالعمل ها باید به صورت تصویر باشد تا افراد بیسواد نیز آنها را بفهمند.

4- سطح درآمد

سطح درآمد سرانه کشورها از 90دلار (موزامبیک) تا 44320دلار (سوئیس) متفاوت است . در کشورهایی که درآمد شخصی پایین است مردم کیفیت کالا را در دوام آن می بینند.در حالیکه در کشورهایی

ثروتمند،منظور از کیفیت بالا،جدید بودن مدل کالاست .بنابراین تولید کنندگان برای کشورهای کمتر توسعه یافته معمولا کالاهایی را می سازند که دوام بیشتری داشته باشد.

5- تعمیر و نگهداری

در برخی از کشورها،تسهیلات تعمیر و نگهداری کالا عامل بسیار مهمی در تصمیم گیری خرید می باشد.در برخی دیگر از کشورها این عامل اهمیت دارد اما نه به عنوان یک عامل کلیدی در تصمیم خرید.تولیدکننده در این بازارها باید بتواند خود را تطبیق نماید.

6- اندازه محصول

در برخی از بازارها،تفاوت های فرهنگی و سایر تفاوت ها باعث می شود نتوان کالاها را در همان اندازه های بازارداخلی ،ارائه داد.از آن گذشته اندازه کالا باید با سیستم اندازه گیری آن کشور نیز مطابقت داشته باشد.

7- آب و هوا

آب و هوا نقش مهمی را در تطبیق کالا ایفا می کند.برخی از کالاهایی مکانیکی حساس ، مواد غذایی و سایر محصولات باید برای آب و هواهای خاص مجدداً طراحی و یا ساخته شوند.

8- تامین انرژی

وجود انرژی در یک کشور می تواند برطراحی کالا و یا اندازه آن اثر بگذارد.به عنوان مثال در ایران وجود گاز باعث می شود که اجاق های گازی برای این کشور ساخته شود در حالیکه در بسیاری از کشورها به دلیل کمبود این انرژی اجاق های برقی ساخته می شود.

9- وجود سایر کالاها

یک تولیدکننده باید کالاهایش را با سایر کالاهای موجود در کشور هدف

تطبیق دهد.به عنوان مثال یک فروشنده دستگاه کپی باید این دستگاه را با صنعت کاغذ سازی آن کشور تطبیق دهد تا با کاغذهای موجود دستگاه سازگار باشد.

10- مواد خام

وجود ماد خام در یک کشور یکی از دلایلی می تواند باشد که کالا را متناسب با آن تطبیق داد.به عنوان مثال بسیاری از تولیدکنندگان اتومبیل ،اتومبیل هایی را که برای بازار آرژانتین ساخته بودند.طوری طراحی کرده بودند که به دلیل کمبود بنزین با الکل کار کند.

11- ذوق و سلیقه مصرف کننده

عامل بسیار مهمی در طراحی کالا می باشد.ذائقه و سلایق برای غذا ،مد و غیره از بازاری به بازار دیگر متفاوت است .

12- عادت های مصرف

عادت های مصرف عامل دیگری می تواند باشد که شرکت را ملزم به سازگار نمودن کالای خود یا کشور هدف بنماید. به عنوان مثال ماشین لباسشویی می تواند منطبق بر عادت مصرف کننده و یا نحوه استفاده

متغیر باشد.در برخی از کشورهایی اروپایی از آب داغ برای شستن لباس استفاده می شود در نتیجه ماشین لباسشویی دارای یک دستگاه گرم کننده آب در داخل خود می باشد ، در حالیکه ماشین لباسشویی آمریکایی فاقد آن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *