بازاریابی و فروش

سوگوشوشا چیست ؟

سوگوشوشا چیست ؟

نویسنده :خدایار عبداللهی

سوگو شوشا(sōgō shōsha )یا شرکت های بازرگانی عمومی، شرکت های ژاپنی هستند که طیف وسیعی از محصولات و مواد را تجارت می کنند. سوگو شوشا علاوه بر نقش واسطه، در لجستیک، توسعه کارخانه و سایر خدمات و همچنین اکتشاف منابع بین‌المللی نیز مشارکت دارد.

بطور خلاصه شرکت های سوگوشوشا وظیفه تجارت بین الملل ژاپن را به عهده دارند ،شرکت های ژاپنی بخاطر تخصص سوگوشوشاها (درتجارت) ، محصولاتشان را به این شرکت ها می دهند تا برایشان صادر کند .

پیشینه سوگو شوشا  :

در اواسط دهه 1800، تجارت بین ژاپن و جهان خارج در ابتدا تحت سلطه تجار و بازرگانان خارجی از کشورهای غربی بود. با مدرن شدن ژاپن، تعدادی از شرکت های خانوادگی موجود به نام زایباتسو (به ویژه میتسوبیشی و میتسویی) شرکت های بازرگانی را برای هماهنگ کردن تولید، حمل و نقل و تامین مالی بین شرکت های مختلف درون گروه ایجاد کردند.

پس از جنگ جهانی دوم، تجارت خارجی برای مدت کوتاهی به حالت تعلیق درآمد و زایباتسو برچیده شد. هنگامی که تجارت در سال 1950 از سرگرفته شد، اولین شرکت های تجاری متنوع به عنوان بازرگانان منسوجات مستقر در منطقه کانسای و بازرگانان فولاد ایجاد شد. بقایای میتسوبیشی و میتسویی زایباتسو نیز در دهه 1950 با هم متحد شدند تا  تجارتی در مقیاس بزرگ را تشکیل دهند. اصطلاح sōgō shōsha در حدود سال 1955 برای اشاره به مجموعه گسترده ای از شرکت ها استفاده شد که تا سال 1960 به ده شرکت بزرگ و بسیار متنوع ادغام شدند:

1-آتاکا 2-ایتوچ(اکنون ایتوچو)3-کانماتسو 3-ماروبنی4- میتسوبیشی5-میتسویی 6-نیچیمن (اکنون سوجیتز)7-نیشو ایوای (اکنون سوجیتز)8-شرکت سومیتومو9-شرکت تویوتا 10-تسوشو

تا دهه 1980، عملیات سوگو شوشا عمدتاً بر حمایت از معاملات بین المللی تولیدکنندگان ژاپنی، به ویژه در صنایع نساجی و شیمیایی متمرکز بود. از آن زمان، تولیدکنندگان ژاپنی نقش مستقیم تری در تدارکات، فروش و بازاریابی بین المللی ایفا کردند، و سوگو شوشا تمرکز تجاری خود را به خدماتی مانند امور مالی، بیمه، حمل و نقل، مدیریت پروژه و توسعه املاک و مستغلات معطوف کرد.

فروپاشی حباب قیمت دارایی های ژاپن در اوایل دهه 1990 منجر به موجی از ادغام و سازماندهی مجدد در بین سوگو شوشا شد و تعداد کل آنها را کاهش داد.

Sōgō shōsha در ژاپن در نتیجه چندین عامل منحصر به فرد توسعه یافت. دورافتادگی جغرافیایی ژاپن و زبان و فرهنگ منحصر به فرد ژاپن همگی باعث افزایش هزینه های اطلاعات و مذاکره شده است. بسته شدن آن از جهان خارج برای بیش از 200 سال به این معنی بود که تجارت باید در مدت زمان بسیار کوتاهی نسبت به اروپا توسعه می یافت، جایی که شبکه ها به طور طبیعی می توانستند در مدت زمان طولانی تری توسعه یابند. ژاپن همچنین فاقد بازارهای سرمایه مؤثر برای تأمین مالی شرکت‌ها بود، و پایه صنعتی آن عمدتاً متشکل از شرکت‌های صنعتی بود که برخلاف شرکت‌های بزرگ‌تر رایج در غرب، به تنهایی نمی‌توانستند بازاریابی کنند.

بزرگترین سوگوشوشا ژاپن

پنج سوگوشوشا بزرگ ژاپن عبارتند از: میتسوبیشی، میتسویی، سومیتومو، ایتوچو و ماروبنی.

دو نوع سوگو شوشا ژاپنی

انواع مختلفی از شرکت های سوگو شوشا وجود دارد، اما می توان آنها را به طور کلی به دو نوع تقسیم کرد : سوگو شوشا منطقه‌ای که در یک منطقه خاص مانند اروپا، آسه‌آن یا خاورمیانه تخصص دارند، و سوگو شوشا مخصوص صنعت که در دسته های تجاری خاص  مانند غذا،فلرات و…تخصص دارند.

دو کسب و کار اصلی سوگو شوشا

سوگو شوشا دارای نقاط قوتی مانند توانایی جمع آوری اطلاعات، منابع مالی فراوان و شبکه توزیع جهانی است. با بهره گیری از این نقاط قوت، سوگو شوشا دو کسب و کار اصلی دارد: «تجارت» و «سرمایه گذاری تجاری».

1-تجارت

 

بازرگانی تجارتی است که با محصولات تجاری مانند مواد خام، کالاها و خدمات و کسب پورسانت از طریق واسطه بین فروشندگان و خریداران انجام می شود. آنها با همه چیز از انرژی، فلزات، ماشین آلات، منسوجات و مواد غذایی سروکار دارند. شرکت های بازرگانی نیز خدمات ارزش افزوده ای مانند امور مالی و بیمه را در معاملات ارائه می دهند.

2- سرمایه گذاری تجاری

سرمایه گذاری تجاری، سرمایه گذاری منابع مدیریتی (افراد، کالاها، پول و اطلاعات) در تجارت شرکت های آینده دار و کسب سود از طریق سود سهام است.

مثال شرکت سوگوشوشا itochu

1-مدل کسب و کار Sogo-Shosha (شرکت بازرگانی عمومی)

مزیت‌های رقابتی شرکت‌های تجاری عمومی Sogo- عبارتند از: (1) دانش تجاری که از طریق فعالیت‌های تجاری متنوع پرورش می‌یابد، (2) ارتباط با مشتریان و شرکا در زمینه‌های تجاری گسترده

(3) یک شبکه لجستیک و اطلاعات جهانی قوی، و (4) قدرت مالی فراوان و توانایی برای گسترش همه امکانات تجاری.

با استفاده از این نقاط قوت، شرکت‌های تجاری عمومی معمولاً کسب‌وکارهایی را با محوریت دو رکن تجارت و سرمایه‌گذاری تجاری توسعه می‌دهند. اخیراً نسبت سرمایه گذاری تجاری سوگو شوشا نیز  افزایش یافته است.

1-تجارت

سوگاشوشا

تجارت یک پایه اساسی برای شرکت های تجاری عمومی است. شرکت های تجاری عمومی از طریق فروش و میانجیگری محصولات با مشتریان و شرکا روابط برقرار می کنند، زیرا ما به دنبال گسترش کانال های فروش و شبکه های اطلاعاتی در سطح جهانی برای محصولات متنوع هستیم. ما همچنین با ایجاد ارزش افزوده، مانند ارائه عملکردهای لجستیک یا مالی، در معاملات مختلف در سراسر جهان مشارکت می کنیم.

 2-سرمایه گذاری تجاری

شوشا 2

شوشا 2

شرکت‌های بازرگانی عمومی با هدف ارتقای ارزش شرکتی سرمایه‌گذاران و ایجاد هم‌افزایی با فرض هلدینگ مستمر، اقدام به سرمایه‌گذاری تجاری می‌کنند. ما تجارت را با سرمایه گذاری تجاری در زمینه ها و مناطق مختلف، به عنوان مثال، تهیه مواد خام و محصولات در منطقه بالادست، یا ارائه محصولات و خدمات در منطقه پایین دست، گسترش می دهیم. ما همچنین برای بهبود ارزش شرکتی سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری منابع مدیریتی (دانش مدیریت، منابع انسانی، اطلاعات، منابع مالی و غیره) و اجرای بازسازی کسب‌وکار تلاش می‌کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *