بازاریابی و فروش

سوگوشوشا ژاپن

سوگوشوشا چیست ؟

نویسنده :خدایار عبداللهی

سوگو شوشا(sōgō shōsha )یا شرکت های بازرگانی عمومی، شرکت های ژاپنی هستند که طیف وسیعی از محصولات و مواد را تجارت می کنند. سوگو شوشا علاوه بر نقش واسطه، در لجستیک، توسعه کارخانه و سایر خدمات و همچنین اکتشاف منابع بین‌المللی نیز مشارکت دارد.

بطور خلاصه شرکت های سوگوشوشا وظیفه تجارت بین الملل ژاپن را به عهده دارند ،شرکت های ژاپنی بخاطر تخصص سوگوشوشاها (درتجارت) ، محصولاتشان را به این شرکت ها می دهند تا برایشان صادر کند .

پیشینه سوگو شوشا  :

در اواسط دهه 1800، تجارت بین ژاپن و جهان خارج در ابتدا تحت سلطه تجار و بازرگانان خارجی از کشورهای غربی بود. با مدرن شدن ژاپن، تعدادی از شرکت های خانوادگی موجود به نام زایباتسو (به ویژه میتسوبیشی و میتسویی) شرکت های بازرگانی را برای هماهنگ کردن تولید، حمل و نقل و تامین مالی بین شرکت های مختلف درون گروه ایجاد کردند.

پس از جنگ جهانی دوم، تجارت خارجی برای مدت کوتاهی به حالت تعلیق درآمد و زایباتسو برچیده شد. هنگامی که تجارت در سال 1950 از سرگرفته شد، اولین شرکت های تجاری متنوع به عنوان بازرگانان منسوجات مستقر در منطقه کانسای و بازرگانان فولاد ایجاد شد. بقایای میتسوبیشی و میتسویی زایباتسو نیز در دهه 1950 با هم متحد شدند تا  تجارتی در مقیاس بزرگ را تشکیل دهند. اصطلاح sōgō shōsha در حدود سال 1955 برای اشاره به مجموعه گسترده ای از شرکت ها استفاده شد که تا سال 1960 به ده شرکت بزرگ و بسیار متنوع ادغام شدند:

1-آتاکا 2-ایتوچ(اکنون ایتوچو)3-کانماتسو 3-ماروبنی4- میتسوبیشی5-میتسویی 6-نیچیمن (اکنون سوجیتز)7-نیشو ایوای (اکنون سوجیتز)8-شرکت سومیتومو9-شرکت تویوتا 10-تسوشو

تا دهه 1980، عملیات سوگو شوشا عمدتاً بر حمایت از معاملات بین المللی تولیدکنندگان ژاپنی، به ویژه در صنایع نساجی و شیمیایی متمرکز بود. از آن زمان، تولیدکنندگان ژاپنی نقش مستقیم تری در تدارکات، فروش و بازاریابی بین المللی ایفا کردند، و سوگو شوشا تمرکز تجاری خود را به خدماتی مانند امور مالی، بیمه، حمل و نقل، مدیریت پروژه و توسعه املاک و مستغلات معطوف کرد.

فروپاشی حباب قیمت دارایی های ژاپن در اوایل دهه 1990 منجر به موجی از ادغام و سازماندهی مجدد در بین سوگو شوشا شد و تعداد کل آنها را کاهش داد.

Sōgō shōsha در ژاپن در نتیجه چندین عامل منحصر به فرد توسعه یافت. دورافتادگی جغرافیایی ژاپن و زبان و فرهنگ منحصر به فرد ژاپن همگی باعث افزایش هزینه های اطلاعات و مذاکره شده است. بسته شدن آن از جهان خارج برای بیش از 200 سال به این معنی بود که تجارت باید در مدت زمان بسیار کوتاهی نسبت به اروپا توسعه می یافت، جایی که شبکه ها به طور طبیعی می توانستند در مدت زمان طولانی تری توسعه یابند. ژاپن همچنین فاقد بازارهای سرمایه مؤثر برای تأمین مالی شرکت‌ها بود، و پایه صنعتی آن عمدتاً متشکل از شرکت‌های صنعتی بود که برخلاف شرکت‌های بزرگ‌تر رایج در غرب، به تنهایی نمی‌توانستند بازاریابی کنند.

بزرگترین سوگوشوشا ژاپن

پنج سوگوشوشا بزرگ ژاپن عبارتند از: میتسوبیشی، میتسویی، سومیتومو، ایتوچو و ماروبنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *