بازاریابی و فروش

بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)

بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)

نویسنده :دکتر خدایار عبدالهی
مدرس رفتار مصرف کننده بین المللی

بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی آنلاین و موبایلی است. این به میزان درآمدی اشاره دارد که به ازای هر دلار صرف شده در یک کمپین به دست می آید.

محاسبه ROAS ساده است. شما درآمد منتسب به کمپین تبلیغاتی خود را بر هزینه آن کمپین تقسیم می کنید. برای مثال، اگر 1000 دلار برای تبلیغات خرج می کنید و درآمد شما 2000 دلار است، ROAS را با تقسیم 2000 دلار بر 1000 دلار محاسبه می کنید. این نسبت 2:1 یا 200 درصد را به شما می دهد.

بازده هزینه تبلیغات (ROAS) معیاری است که برای اندازه گیری کل درآمد ایجاد شده به ازای هر دلار تبلیغاتی هزینه شده استفاده می شود. با تقسیم درآمد کمپین بر هزینه کمپین محاسبه می شود. بازگشت سرمایه (ROI)، همانطور که در تبلیغات اعمال می شود، سود ایجاد شده توسط تبلیغات نسبت به هزینه های تبلیغات است.

 

به عنوان مثال، اگر مجموع فروش شما 1000 دلار باشد و 200 دلار برای تبلیغات هزینه کرده باشید، ROAS شما 5 خواهد بود. 1000 / 200 = 5. بنابراین به ازای هر دلاری که برای تبلیغات خرج می کنید، 5 دلار به دست می آورید.

 

به طور کلی، ROAS 3 یا بیشتر – به این معنی که هر دلاری که برای تبلیغات خرج می شود، سه دلار درآمد ایجاد می کند – “خوب” در نظر گرفته می شود. آنچه که یک ROAS مطلوب را تشکیل می دهد بسته به صنعت، نوع کسب و کار، اندازه کسب و کار و غیره به طور قابل توجهی متفاوت است.

چه ROAS خوب در نظر گرفته می شود؟ یک ROAS قابل قبول تحت تأثیر حاشیه سود، هزینه های عملیاتی و سلامت کلی کسب و کار است. در حالی که هیچ پاسخ “درستی” وجود ندارد، یک معیار ROAS رایج نسبت 4:1 است – درآمد 4 دلار به 1 دلار در هزینه تبلیغات.

ROAS 200 درصد یعنی به ازای هر دلاری که خرج می کنید، دو دلار درآمد به ارمغان می آورید.

 ROAS یک KPI مهم برای مشاغل تجارت الکترونیک است زیرا به ارزیابی موفقیت کمپین تبلیغاتی و استراتژی شما کمک می کند،

آیا ROAS همان سود است؟

اولا، ROAS به جای سود، به درآمد نگاه می کند. ثانیاً، ROAS به جای سایر هزینه‌های مرتبط با کمپین آنلاین شما، فقط هزینه‌های مستقیم را در نظر می‌گیرد. به طور خلاصه، ROAS بهترین معیاری است که می‌توان برای تعیین اینکه آیا تبلیغات شما در ایجاد کلیک، بازدید و درآمد مؤثر است یا خیر، بررسی کرد.

 

ROAS مثبت به این معنی است که یک کمپین بیشتر از هزینه کردنش درآمد کسب می کند. ROAS منفی به این معنی است که یک کمپین بیشتر از درآمدی که دارد ضرر می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *