اخبار عمومی / گوناگون

ماندگاری مدیر به شرط تحقق اهداف

گریزی به نظریه کبوتران حرم

ماندگاری مدیر به شرط تحقق اهداف

خدایا عبداللهی کارشناس اقتصادی و مدیریت در یادداشتی که برای دیدار نیوز اسال کرد معتقد است، استناد به سابقه کار برای انتصاب مدیران کافی نیست، بلکه باید بررسی شود، که آن شخص چه تحول و تغییری در مدیریت قبلی خود به وجود آورده است.

مدیران چنانچه خوب عمل کنند باعث ارتقای وضعیت اقتصادی و اجتماعی یک جامعه می شوند .بنابراین انتخاب یک مدیر شایسته همیشه یک دغدغه بوده است . در رزومه مدیران ایرانی همیشه سابقه هایی از مدیریت های خود در سازمانهای مختلف دیده می شود ولی اثری از تغییراتی که توانسته اند در آن شرکت بگذارند وجود ندارد و صرف مدیریت در سازمان های مختلف مبنای خوبی نمی باشد.

شما تصور کنید یک مالک باشگاه برای انتخاب مربی، تنها به اینکه مربی در جند باشگاه سابقه دارد اکتفا کند ولی به میزان جام های کسب شده قبلی مربی و میزان سوداوری مربی برای باشگاه نگاه کند .

علت ناکامی شرکت های ایرانی عدم کاربست روش علمی درفرآیند مدیریت است

از ویژگی های کاربست علمی می توان به شایسته سالای ،شفافیت ، توزیع عادلانه مناصب ،ارزیابی علمی ،ماندگاری مدیران به شرط تحقق اهداف و..نام برد .

سازمان ها دارای اهداف کوتاه مدیت و بلند مدت هستند .اگر مدیر ارشد می خواهد ببیند که مدیر پایین تر از خود را ابقا کند یا تغییر دهد می بایست یکی از این ویژگی های کاربست علمی بنام ماندگاری به شرط تحقق اهداف را  بکار برد .

اولا مدیر ارشد باید اهداف کمی و کیفی بلند مدت و کوتاه مدت  برای مدیران پایین تر از خود تعیین کند و ثانیا هر سال این مدیران را بر این اساس ارزیابی کند و در صورت عدم اقدام مناسب ،آنها را تعدیل نماید .

ولی بعضا دیده می شود مدیران هیچ اقدامی نکرده و حتی سازمان را در جهت عکس اهداف از پیش تعیین شده هدایت نموده ولی همچنان بر پست خود باقی می می ماند و حتی درصورت جابجایی ،سریع در جای دیگر مشغول می شوند .

نظریه استعاره ی کبوتران حرم در رشته مدیریت توسط چهره ماندگار مدیریت دکتر الوانی و دکتر دانایی‌فرد ارائه شده است .از خصوصیات این کبوتران ، این است که با سروصدا از جای خود بلند شده و در هوا چرخی زده و مجددا در همان مکان فرود می آید .این کبوتران هیچ کبوتر جدیدی  به جمع خود اضافه نمی کنند و هیچ کبوتری نیز از جمع آنها خارج نمی شود.

این استعاره نیز برای مدیران است که مدیر نالایق که به هیچ یک از اهداف از پیش تعین شده نرسیده است از سمت خود برکنار شده و مدتی بعد در بخش دیگر پست می گیرند و این رویه تا آخر عمر این مدیر ادامه می یابد و هیچ اقدامی از باب اینکه فرد عادی تحصیلکرده و جوان و دارای دانش مدیریت( از بین خیل عظیم تحصیلکردگان مدیریت دارای تجربه )وارد مجموعه شود نمی شود .

درکشورهای پیشرفته  بطور مثال ژاپن معیارهای مختلفی برای تعیین یک مدیر تعیین شده است . و نوع تغییراتی که یک مدیر در زمان خود در شرکت ها انجام داده است در یک پایگاه داده مدیران ثبت می شود به نحوری که سازمان ها با مراجعه به آن پایگاه داده می توانند رزومه کمی و کیفی مدیران را مشاهده کنند و حتی حقوق یک مدیر بر اساس رزومه و موفقیت های کمی و کیفی قبلی او تعیین می شود .

لینک مقاله در دیدار نیوز :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *