اخبار عمومی / گوناگون

چرا حسابداران فکر می کنند همه چیز را می دانند؟

چرا حسابداران  فکر می کنند همه چیز را می دانند؟

نویسنده : خدایار عبدالهی

در سال 1382 در عسلویه من خزانه دار یک شرکت پتروشیمی بودم .چون وظیفه توزیع پول بین کارگران و پرداخت ها به عهده من بود تمام 5000 کارگر شرکت بمن احترام خاصی می گذاشتند.

یعنی شاید مدیران شرکت را نمی شناختند ولی وقتی از بالای سایت به پایین سایت می رفتم کاگران از بالای تاورها و مخازن صنعتی در حال ساخت و…که مشغول به کاربودند به من سلام می کردم .با خود فکر کردم که من که کاره ای نیستم و حتی بدون امضای همان مدیرانی که کارگران نمی شناختند من حتی 1 ریال پول نمی توانستم جابجا کنم پس دلیل این احترام چیست ؟

بعد ها به سایر مشاغل حسابداری در سایر صنعت ها هم رفتم این احترام تکرار شد و باز منو به فکر فرو برد .

مثلا در یک شرکت دارویی ،نگهبانان دم درب شرکت همیشه احترام خاصی برای حسابداران می گذاشتند .

همین احترام باعث شده بود که ما حسابداران احساس غرور کنیم و حتی این غرور زندگی شخصی مارا نیز تحت تاثیر قرار دهد و انتظار این نوع احترام را در تمام جنبه های زندگی از همسر ،خانواده گرفته تا جامعه را داشته باشیم .درصورتی که واقعیت جامعه با شرکت متفاوت است .

کارمندان سایر بخش ها همیشه فکر می کنند باید به حسابداران شرکت احترام گذاشت چون ممکن است روزی درخواست وام و علی الحساب و..داشته باشند و یا حتی ممکن است روزی فاکتوری داشته باشند که حسابداری می بایست پرداخت نماید و با احترام و داشتن یک دوست در بین حسابداران شرکت می توانند زودتر به پول خود برسند .(احترام مصنوعی )

جالبتر اینکه در تمام صنعت می دیدم حسابداران حتی روی تخصص های فنی دیگر اظهار نظر می کردند درصورتی که حتی دانش آن را نداشتند مثلا از باغبان شرکت ایراد می گرفتند چرا گل کاشته و گل ججور دیگر نکاشته است . و حتی سعی می کردند در برخوردهای مالی خود دیدگاه شخصی خود را بزور اعمال نمایند .

باز به مورد دیگری برخوردم که حسابداران بخاطر ارتباط اسناد مالی با پروژه های شرکت و سوالات سطحی که از مثلا اموراداری شرکت در مورد باغبانی و..می پرسند خود را مسیول اظهار نظر تخصصی در مورد آن شغل می دانند .

شغل حسابداری شغل مهمی است و نقش مهمی در شرکت دارد ولی حسابداران همیشه باید به این توجه کنند که

  • دلیل توجه سایر افراد شرکت دلیلی بر احترام واقعی آنها به شما نیست .
  • واقعیت های جامعه با واقعیت های شرکت تفاوت دارد .در جامعه تا احترامی گذاشته نشود به شما احترامی داده نمی شود.

3-غروری که بخاطر احترام سایر کارمندان به شما  کسب می کنید در صورت بسط آن در محیط کار و حتی زندگی شخصی شما آسیب زاست .

4-هیچ حسابداری با صرف چند سوال از یک شغل ،متخصص سایر مشاغل نمی شود و همانطور که شما یک تخصص دارید آن فرد هم یک تخصص دیگر دارد پس با اظهار نظرهای سطحی صاحبان مشاغل دیگر را آزرده نکنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *