بازاریابی و فروش

خودانگاره و عزت نفس

خود انگاره

خودانگاره باورهایی را که یک فرد درباره ی صفات خود دارد و چگونگی ارزیابی او از خودش بر مبنای این کیفیت ها را در بر می گیرد. خود انگاره را در امتداد محورهایی از قبیل موارد ذیل توصیف می کنند:

صفات خودانگاره عمدتا در امتداد محورهای ذیل تعریف می شود:

  1. محتوا: مانند جذابیت چهره در مقابل صلاحیت ذهنی
  2. مثبت بودن: برای مثال عزت نفس
  3. شدت و پایداری در طول زمان: مداومت و استمرار
  4. درستی: میزان انطباق خودسنجی یک فرد با واقعیت

عزت نفس

عزت نفس به معنای مثبت بودن خودانگاره ی یک فرد است. افرادی که عزت نفس پایینی دارند انتظار دارند نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند لذا سعی می کنند با مقایسه خود با اجتماع از آبروریزی، شکست یا طرد شدن جلوگیری کنند. تبلیغات عزت نفس تلاش می کند که با تحریک احساسات مثبت درباره خودمان، نگرش ما را نسبت به محصول عوض نماید. یک راهبرد دیگر آن است که عزت نفس فرد را مشکلدار نشان دهیم و بعد چاره آن را در محصول مورد نظر بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *