بازاریابی و فروش

خویشتن و خودانگاره

خویشتن

فرهنگ غربی معمولا طرفدار درک مستقلی از خویشتن است که بر جدایی ذاتی هر فرد تکیه می کند.تاکید بر ماهیت منحصر به فرد خویشتن در جوامع غربی بسیار بیشتر است

فرهنگ شرقی روی یک خویشتن جمعی و به هم وابسته تاکید می کند که در آن ما هویت خود را عمدتا بر اساس روابطی که با دیگران داریم تعریف می کنیم . آبرو در این فرهنگ تعریف می گردد و به معنی ادراک دیگران از خود و حفظ مطلوب خود در دید جامعه می باشد

خود انگاره

خودانگاره باورهایی را که یک فرد درباره ی صفات خود دارد و چگونگی ارزیابی او از خودش بر مبنای این کیفیت ها را در بر می گیرد. خود انگاره را در امتداد محورهایی از قبیل موارد ذیل توصیف می کنند:

صفات خودانگاره عمدتا در امتداد محورهای ذیل تعریف می شود:

  1. محتوا: مانند جذابیت چهره در مقابل صلاحیت ذهنی
  2. مثبت بودن: برای مثال عزت نفس
  3. شدت و پایداری در طول زمان: مداومت و استمرار
  4. درستی: میزان انطباق خودسنجی یک فرد با واقعیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *