بازاریابی و فروش

شرطی سازی ابزاری

شرطی سازی ابزاری

شرطی سازی ابزاری (عاملی) زمانی روی می دهد که ما یاد می گیریم که رفتارهایی را انجام دهیم که پیامدهای مثبت ایجاد می کنند و از رفتارهایی که پیامدهای منفی در بر دارند، اجتناب کنیم. پاسخ ها در شرطی سازی کلاسیک غیرارادی و نسبت ااً ساده هستند ولی در شرطی سازی ابزاری این پاسخ ها به طور عمدی برای نیل به یک هدف انجام می شوند و ممکن است پیچیده تر باشند. ما ممکن است رفتار مطلوب را در طول زمان با پاداشی که یک فرایند شکل دهی به اعمال بینابینی ما می دهد یاد بگیریم. همچنین بر خلاف شرطی سازی کلاسیک که در ان باید دو محرک به طور نزدیک با هم همراه شوند، یادگیری زمانی بروز می کند که یادگیرنده پس از انجام رفتار مطلوب پاداش دریافت می کند.

شرطی سازی ابزاری به 3 طریق اتفاق می افتد:

  1. تقویت مثبت
  2. تقویت منفی
  3. تنبیه

تقویت موثرترین روش تقویت جهت مصرف کنندگان برای بازاریابان است. روش های مختلف تقویت به شرح ذیل می باشد:

  • تقویت با فاصله ثابت
  • تقویت با فاصله متغیر
  • تقویت نسبتا ثابت
  • تقویت نسبتا متغیر

کاربرد اصول شرطی سازی ابزاری در بازاریابی

زمانی که یک بازاریاب برای یک تصمیم خرید به مصرف کننده پاداش می دهد یا او را تنبیه می کند اط اصول شرطی سازی ابزاری استفاده می کند.

بازاریابی تکراری

تکنیک متداولی است که به کسانی که مکررا خرید می کنند، متناسب با میزان خرج کردن آنها جایزه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *