مقیاس لیست ارزش ها ارزش هایی را که کاربرد مستقیم تری در بازاریابی دارند، جدا می کند. این ابزار نه بخش را میان مصرف کنندگان بر اساس ارزش های مورد حمایت انها شناسایی می کند و هر ارزش را به تفاوت هایی در رفتارهای مصرف ارتباط می دهد.
مدل زنجیره ی وسیله – پایان یک رویکرد پژوهشی دیگر مشتمل بر ارزش ها است.مدل زنجیره ی وسیله- پایان است. در این مدل فرض می شود که افراد صفات بسیار خاص محصول را به طور غیر مستقیم با ارزش های پایانی ارتباط می دهند.ما از میان وسیله های مختلف یکی را برای رسیدن به یک حالت پایانی که برای ان لرزش قائل هستیم انتخاب می کنیم. بنابراین ارزشی که برای محصولات قائل هستیم به اندازه ای است که به عنوان وسیله ای برای رسیدن به حالت پایانی مورد نظر ما قابل استفاده است.
تکنیکی که محققان به آن نردبانی می گویند رابطه ی بین این صفات خاص و پیامدهای کلی را در نزد مصرف کنندگان نشان می دهد. با استفاده از این رویکرد، آنها به مصرف کنندگان کمک می کنند که از نردبان انتزاع که صفات کارکردی محصول را به حالت های پایان مطلوب متصل می کنند بالا بروند. بر اساس بازخورد مصرف کنندگان نقشه های ارزشی سلسله مراتبی ایجاد می کنند که نشان می دهد که صفات خاص محصول چگونه به حالت های پایانی مرتبط می شوند.