بازاریابی و فروش

یادگیری مشاهده ای

زمانی روی می دهد که افراد اعمال دیگران را تماشا می کنند و تقویت هایی را که آنها به خاطر رفتارهایشان دریافت می کنند مشاهده می کنند.یادگیری در اثر تجربه نیابتی به جای تجربه مستقیم بروز می کند. افراد این مشاهدات را با انباشته شدن دانش در حافظه خود یادداشت می کنند و شاید بعدا در رفتار خود ازاین اطلاعات استفاده کنند. مدل پذیری فرایند تقلید رفتار دیگران است. مدل پذیری یک شکل قوی از یادگیری است و تمایل افراد برای تقلید رفتار دیگران می تواند اثرات منفی داشته باشد. برای اینکه یادگیری مشاهده ای به صورت مدل پذیری بروز کند 4 شرط باید تامین شود:

  • توجه مصرف کننده باید به مدل مناسب معطوف شود و به دلایلی مانند جذابیت، شایستگی، موقعیت و یا شباهت باید تمایل داشته باشد که از او تقلید کند.
  • مصرف کننده باید تمایل داشته باشد که از او تقلید کند
  • مصرف کننده باید این اطلاعات را تبدیل به عمل نماید
  • مصرف کننده باید انگیزه لازم برای انجام این اعمال را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *