طیف تصمیم گیری رفتار خرید:
- حل مسأله گسترده
- حل مسأله محدود
- تصمیم گیری عادتی
حل مسأله گسترده
تصمیمات مرتبط با حل مسأله گسترده بیشترین تطابق را با دیدگاه تصمیم گیری سنتی دارد. معمول ا این فرآیند دقیق را زمانی آغاز می کنیم که تصمیمی که می خواهیم بگیریم به خودانگاره ما مربوط می شًود و احساس می کنیم که پیامد آن ممکن است به طریقی مخاطره آمیز باشد.در آن حالت، تلاش می کینم تا جایی که ممکن است اطلاعات جمع آوری کنیم. آنگاه هر گزینه محصول را با دقت بررسی می کنیم.
مسأله محدود
حل مسأله محدود معمولاً ساده تر و راحت تر است. در این حالت ما به آن اندازه انگیزه برای جستجو کردن اطلاعات یا ارزیابی کردن هر یک از گزینه ها با دقت تمام را نداریم. بلکه بیشتر از قواعد تصمیم گیری ساده برای انتخاب گزینه مناسب استفاده می کنیم.
این میان برهای شناختی ما را قادر می سازند تا به دستورالعمل های عمومی بازگردیم نه اینکه هر بار که می خواهیم تصمیم بگیریم، از صفر شروع کنیم.
تصمیم گیری عادتی
تصمیم گیری گسترده و تصمیم گیری محدود تا حدودی مشتمل بر جستجوی اطلاعات و تفکر هستند هرچند که از نظر میزان انجام این فعالیت ها متغیرند؛ اما در انتهای پیوستار انتخاب، تصمیم گیری عادتی قرار دارد.انتخاب هایی که بدون تلاش آگاهانه قابل توجه، انجام می دهیم.
بسیاری از تصمیمات خرید به قدری به روال متعارف تبدیل شده اند که شاید تا وقتی که به داخل سبد خریدمان نگان نکرده باشیم، حتی از یانکه آنها را خریده ایم، آگاه هم نباشیم.
مشخصات حل مسأله محدود و گسترده و حل مسأله گسترده