مقالات آموزشی

شیوه ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس چگونه است؟

مانی که به‌عنوان یک سهامدار وارد بازار بورس می‌شوید، چه بخواهید به‌طور مداوم خرید و فروش کنید و چه قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس داشته باشید باید روش درست ثبت سفارش در بورس را فرابگیرید. منظور از سفارش‌گذاری یا ارسال سفارش برای خرید و فروش اوراق بهادار، زمانی است که شما به سامانه‌ی معاملات آنلاین یا آفلاین بورس دسترسی دارید و خودتان سفارشات را در سامانه ارسال می‌کنید. در خرید و فروش آنلاین سهام، چنانچه این سفارشات با قیمت مناسب ارسال شوند می‌توانند به سرعت و تقریبا لحظه‌ای انجام شوند. بنابراین هنگام ثبت سفارش باید دقت زیادی داشته باشید.

تفاوت بین سفارش آفلاین و آنلاین در بورس چیست؟

پیش از آنکه راجع به شیوه ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس صحبت کنیم، بهتر است توضیح دهیم که اصلاً تفاوت بین سفارش‌های آفلاین و آنلاین چیست؟ چرا که خیلی‌ها هستند که در بورس و دیگر بازار‌های مالی فعالیت دارند، اما هنوز تفاوت این سفارش‌ها را نمی‌دانند.

سفارش آنلاین:

به طور کلی، بخش زیادی از مشتری‌های حرفه‌ای که اقدام به خرید و فروش سهم در بورس می‌نمایند، آنلاین می‌باشند. این‌ها افرادی هستند که کد آنلاین دارند و به سامانه‌ی معاملاتی آنلاین دسترسی دارند و از این طریق می‌توانند سفارشات خود را به‌صورت کاملاً مستقیم و آنلاین ثبت کنند. در واقع در این روش از ثبت سفارش هیچ واسطی بین شخص سفارش‌دهنده و هسته‌ی معاملاتی وجود ندارد.

سفارش آفلاین:

سفارشات آفلاین آن دسته از سفارشاتی هستند که در آن افراد کد آفلاین دارند. در این روش سفارش دهندگان ابتدا سفارشات خود را به کارگزاری ارسال می‌کنند. سپس چند دقیقه بعد از رسیدن سفارش به کارگزاری، معامله‌گر کارگزاری اقدام به ارسال سفارشات واصله به هسته‌ی بورس می‌نماید. درواقع، این‌جا معامله‌گر نقش واسطه بین سفارش‌دهنده و سفارش‌گیرنده را اجرا می‌کند. این همان تفاوت اصلی بین ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس می‌باشد.

شیوه ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس : سفارش آنلاین

شیوه ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس و ارسال سفارش آنلاین: همان‌طور که گفتیم، در این روش از ثبت سفارش هیچ واسطه‌ای بین سفارش‌دهنده و سفارش‌گیرنده وجود ندارد و فرد می‌تواند بدون هیچ واسطه‌ای از طرف کارگزاری، سفارش‌های خرید یا فروش خود را ارسال کند. برای ارسال سفارش آنلاین، شخص باید در ابتدا قراردادی تحت عنوان قرارداد معاملات یا سفارشات آنلاین، با کارگزاری مورد نظر خود ببندد. سپس بعد از انجام مراحل اداری آن و تایید قرارداد از طرف کارگزاری، نام کاربری و رمز عبور به نام شخص صادر خواهد شد تا بتواند هر زمانی که خواست وارد حساب کاربری خود شده و سفارشاتش را به صورت آنلاین ثبت نماید.

زمانی‌که شخص اقدام به ثبت سفارش به صورت آنلاین می‌نماید، درخواست وی روی سایت قرار گرفته و همه می توانند آن را ببینند. برای کسانی که در خرید و فروش سهم در بورس مهارت و قدرت تحلیلی بالایی دارند، این کار در مدت زمان کوتاهی انجام خواهد شد. بنابراین شخص خیلی زود به نتیجه‌ی دلخواه خود در خرید و فروش خواهد رسید.

توجه به قیمت هنگام ارسال سفارش مهم است!

در ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس توجه به قیمت سهام بسیار مهم است. در ارسال سفارش آنلاین، شما وقتی می‌خواهید سهمی را خریداری نمایید، باید افراد دیگری که متقاضی خرید سهم هستند را هم زیر نظر داشته باشید. بررسی کنید که پیشنهاد قیمتی کدام‌یک از آن‌ها بهتر است و شانس قبولی بالاتری دارد. سپس همان قیمت را به‌عنوان قیمت پیشنهادی سفارش خود اعلام کرده و در خریدتان از آن استفاده نمایید. موقع فروش سهم به صورت آنلاین هم باید ببینید که کدام قیمت پیشنهادی افراد بیشتری را جذب خرید سهام می‌کند و می‌تواند سبب فروش سریع‌تر و پرسودتر شما گردد. در کل، هنگام ارسال سفارش خرید یا فروش، برای اینکه قیمت مناسبی را وارد کنید باید چندین مورد را در نطر بگیرید که در ادامه راجع به آن‌ها توضیح خواهیم داد.

نکته: ثبت سفارش به صورت آنلاین، دارای محدودیت زمانی بوده و فقط در روزهای کاری هفته و در ساعاتی خاص، امکان استفاده از این روش وجود دارد.

ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس و قیمت مناسب برای ارسال سفارش آنلاین

گفتیم که در نظر گرفتن قیمت، هنگام ارسال سفارش خرید و فروش بسیار مهم است. در شرایط مختلف، باید رویکرد متفاوت و متناسبی را برای ارسال سفارش داشته باشید. برای آنکه قیمت مناسب را در سفارشات خود وارد نمایید، باید به صف خرید و فروش سهم توجه ویژه‌ای داشته باشید و مواردی را در این زمینه در نظر بگیرید. چرا که صف خرید و فروش نتیجه‌ی برهم خوردن توازن در عرضه و تقاضا و وجود محدوده‌ی نوسان قیمت می باشد:

  • چنانچه در نمادی صف خرید وجود داشت و شما قصد خرید یا فروش داشتید، باید حداکثر قیمت مجاز برای سفارش را وارد کنید.
  • اما اگر در نمادی صف فروش وجود داشت و شما قصد خرید یا فروش داشتید، باید حداقل قیمت مجاز برای سفارش را وارد کنید.

نکته: اگر صف وجود نداشت و در معامله عجله داشتید، برای خرید می‌توانید معادل قیمت سفارشی که در سمت مقابل بالاتر از بقیه قرار گرفته بود را وارد نمایید. برای فروش نیز به همین ترتیب و با نگاه به سمت مقابل یعنی عرضه‌کننده، می‌توانید دقیقا همان قیمتی که در بخش تقاضا از همه بالاتر قرار گرفته را در فرم سفارش فروش وارد کنید تا سهام شما در همان لحظه فروش رود.

یادآوری: صف خرید و فروش چیست؟

صف خرید: زمانی‌که تقاضا حدی زیاد می‌شود که در طرف مقابل هیچ فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند و قیمت به بالاترین محدوده‌ی نوسان مجاز می‌رسد صف خرید تشکیل می‌شود. به این معنی که سفارشات خرید زیادی در طرف تقاضا روی هم انباشته می‌شوند.

صف فروش: زمانی‌که عرضه تا حدی زیاد می‌شود که در طرف مقابل هیچ خریداری باقی نمی‌ماند و قیمت به پایین‌ترین محدوده نوسان مجاز می‌رسد صف فروش تشکیل می‌شود. به این معنی که سفارشات فروش زیادی در طرف عرضه روی هم انباشته می‌شوند.

نکته ۱: در حال حاضر محدوده‌ی نوسان مثبت و منفی سهام در بورس تهران ۵ درصد است، به این معنی که قیمت نمی‌تواند بیش از ۵ درصد مثبت یا ۵ درصد منفی شود. (در روزهای عادی معاملات).

نکته ۲: در بازارهایی که محدوده مجاز برای نوسان وجود ندارد و قیمت می‌تواند نوسانات بسیار بالایی داشته باشد، چیزی به عنوان صف خرید و فروش وجود ندارد.

نکات دیگری که جهت وارد کردن قیمت مناسب برای سفارش باید در نظر بگیرید.

برای ارسال سفارش با قیمت مناسب باید موارد دیگری همچون قیمت بازه روز و قیمت آخرین معامله و حمایت و مقاومت سهم را نیز در نظر بگیرید.

۱. اگر در نمودار کوتاه‌مدت سهم، حمایت روزانه شکسته شده باشد، به احتمال زیاد قیمت سهم تا پایان معاملات پایین‌تر خواهد آمد.

۲. اگر در نمودار کوتاه‌مدت سهم، مقاومت روزانه شکسته شده باشد، به احتمال زیاد قیمت سهم تا پایان معاملات رشد بیشتری خواهد داشت.

۳. در بحث ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس هنگام ارسال سفارش آنلاین، بد نیست نیم نگاهی هم به روند سهم در نمودارهای کوتاه‌مدت داشته باشید. در صورتی‌که روند نزولی باشد و قصد فروش سهام را داشته باشید، بهتر است با وارد کردن قیمت سفارش نزدیک به قیمت آخرین معامله، سهم را زودتر بفروشید. اما اگر روند صعودی بود و قصد خرید داشتید، بهتر است با وارد کردن قیمت سفارش نزدیک به قیمت آخرین معامله، زودتر خریدتان را انجام دهید.

شیوه ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس : سفارش آفلاین

شیوه ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس : سفارش آفلاین
شیوه ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس : سفارش آفلاین

وقتی که صحبت از ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس به میان می‌آید، برخی تصور می‌کنند که ارسال سفارش به صورت آفلاین یعنی ارسال سفارش بدون نیاز به اینترنت. برخلاف این تصور، سفارش آفلاین به صورت اینترنتی انجام شده و بر روی سایت کارگزاری قابل اجرا است. در این روش شخص سفارش دهنده، ابتدا باید سفارش خود را در سایت کارگزاری اعلام کند. سپس کارگزار به عنوان واسطه بین سفارش دهنده و هسته‌ی معاملاتی، سفارش را دریافت و در صورتی که انجام پذیر باشد و یا به ضرر شخص نباشد، آن تایید و بر روی سایت قرار خواهد داد.

به این صورت که برای ارسال سفارش آفلاین، باید ابتدا سفارش‌دهنده وارد سایت کارگزاری شود و با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که در اختیار دارد، به حساب شخصی خود در سایت ورود پیدا کند. پس از آن می‌تواند با مقایسه‌ی عملکرد سهم‌ها و قیمت آن‌ها، درخواست خرید یا فروش خود را برای کارگزار ارسال نماید. بعد از انجام این مراحل شخص منتظر می‌ماند تا کارگزار در خواست وی را ببیند و به مرحله‌ی تایید برساند.

ثبت سفارش به صورت آفلاین، نسبت به ثبت سفارش حضوری، سرعت بالاتری داشته و سفارش دهندگان در این روش می‌توانند در تمام طول روز و بدون محدودیت زمانی، سفارش‌های خود را ثبت کنند. کارگزار نیز موظف است تا در نخستین روز اداری، به درخواست آن‌ها رسیدگی کند.

نحوه ارسال سفارش آفلاین در کارگزاری آگاه

کسانی که کد آفلاین دارند، برای ارسال سفارش آفلاین از طریق کارگزاری آگاه:

۱. ابتدا باید وارد سایت کارگزاری به آدرس online.agah.com شوید.

۲. در قسمت سمت راست نام کاربری، رمز عبور و عبارت امنیتی را وارد کنید و وارد پنل معاملاتی خود شوید.

۳. در پنل معاملاتی، روی منو کلیک کنید.

۴. در قسمت پایین منو، گزینه‌ی خرید و فروش آفلاین را کلیک کنید.

۵. در صفحه‌ی جدید می‌توانید درخواست خرید یا فروش خودتان را ثبت کنید.

با ادامه‌ی مقاله‌ی ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس همراه باشید.

ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس : ارسال خرید آفلاین در کارگزاری آگاه

۱. روی گزینه‌ی درخواست خرید که سبزرنگ هست کلیک کنید.

۲. در قسمت جستجوی نماد، نام نمادی که قصد خرید آفلاین آن را دارید وارد کنید.

۳. در صفحه‌ی جدید قیمت آخرین معامله، قیمت پایانی، تعداد و حجم معاملات و … را می‌توانید ببینید.

۴. نوع درخواست خود را در قسمت سمت راست ثبت کنید.

در ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس موقع ارسال سفارش آفلاین با استفاده از نرم‌افزار معاملاتی آگاه، وقتی وارد قسمت نوع درخواست می‌شوید، ۴ گزینه به شرح زیر را مشاهده خواهید کرد.

سرمایه و قیمت روز: در این بخش می‌توانید میزان سرمایه‌‌ای که قصد خرید آن را دارید را وارد نمایید. کارگزاری نماد مد نظر شما را به اندازه‌ سرمایه‌‌ای که وارد نموده‌اید، در قیمت روز (یعنی قیمتی که سهم در آن لحظه معامله می‌شود) خریداری می‌کند.

حجم و قیمت : با انتخاب این گزینه، قادر خواهید بود تا حجم خرید، یعنی تعداد سهامی که قصد خرید آن را دارید و همین طور سقف قیمت (یعنی قیمتی که قیمت خرید از آن بیشتر نباشد)، را انتخاب نمایید. در انتها اعتبار درخواست را تعیین می‌نمایید که فقط روز معاملاتی کنونی باشد یا یک تاریخ معین.

حجم و قیمت روز : با انتخاب این گزینه، تعداد سهام یا اوراقی که قصد خرید آن‌ها را دارید می‌توانید ثبت کنید تا کارگزار آن را به قیمت روز برایتان خریداری نماید.

سرمایه و قیمت : در این قسمت، سرمایه‌‌ای که قصد دارید برای خرید آن نماد اختصاص دهید را درج کرده و سقف قیمتی را نیز هم در نظر می‌‌گیرید تا کارگزار بالاتر از این قیمت برای شما خرید انجام ندهد. با انتخاب این گزینه امکان مشخص کردن تاریخ اعتبار درخواست را نیز خواهید داشت.

ارسال فروش آفلاین در کارگزاری آگاه

ارسال فروش آفلاین در کارگزاری آگاه
ارسال فروش آفلاین

در ارسال سفارش آفلاین و آنلاین در بورس برای ارسال سفارش فروش آفلاین از طریق کارگزاری آگاه هم باید مانند بخش قبلی عمل کنید. با این تفاوت که تنها دو گزینه‌ی «حجم و قیمت روز» و «حجم و قیمت» قابل انتخاب خواهد بود. فقط دقت داشته باشید هنگامی که سفارش ثبت می‌کنید، اگر قیمت و حدود قیمت را مشخص نکنید، کارگزاری پایین‌ترین قیمت فروش را برای شما در نظر خواهد گرفت. اما اگر قیمت‌های بهتری هم باشد سعی می‌کند تا بهترین قیمت را برایتان معامله کند تا مشکلی پیش نیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *