مقالات آموزشی

آشنایی با پرایس اکشن (Price Action)

پرایس اکشن یک روش معامله‌گری است که در آن معامله‌گر با استفاده از چارت قیمتی خام و بدون استفاده از هیچ‌گونه اندیکاتوری به پیش‌بینی و معامله اقدام می‌کند. با این استدلال که در یک چارت قیمتی و در دوره‌های زمانی متفاوت تغییرات قیمت نشان‌دهنده اعتقادات، احساسات و پیش‌بینی‌های مجموعه کسانی است که در بازار فعالیت دارند. بنابراین در پرایس اکشن سعی می‌شود تا با شناخت این‌گونه موارد بتوان آینده را پیش‌بینی کرد.

پرایس اکشن چیست؟

اصطلاح “پرایس اکشن” صرفاً مطالعه حرکت قیمت یک اوراق بهادار است. معامله‌گران با استفاده از استراتژی‌های پرایس اکشن اقدام به بررسی تاریخچه قیمتی می‌کنند تا سرنخ‌هایی را برای حرکت بازار شناسایی کنند. متداول‌ترین شاخص پرایس‌اکشن، مطالعه روندها و میله‌های قیمتی است که جزئیاتی مانند قیمت باز و بسته شدن بازار و سطح پایین و پایین آن در یک بازه زمانی خاص را ارائه می‌دهد. تجزیه و تحلیل این اطلاعات هسته اصلی پرایس اکشن است.

در واقع ، در پاسخ به سوال “پرایس اکشن چیست؟” ، می‌توان گفت که مطالعه عملکرد کلیه خریداران و فروشندگان فعال در هر بازار خاص است. بنابراین، تجزیه و تحلیل آنچه که بقیه فعالان بازار انجام می‌دهند، می‌تواند به معامله‌گران امتیاز منحصر به فردی در تصمیم‌گیری‌های معاملاتی بدهد. میله‌های قیمتی متداول که به عنوان شاخص پرایس‌اکشن استفاده می‌شوند، کندل نامیده می‌شوند. همه سامانه‌های معاملاتی در جهان نمودار کندلی را ارائه می‌کنند که اثباتی است بر میزان محبوبیت معاملات بر اساس پرایس اکشن.

شناخت کندل 

برای شروع کار با پرایس اکشن ابتدا باید اجزای یک کندل را بشناسیم تا به بررسی الگوهای پرایس اکشن بپردازیم.

اطلاعات هر شمع

الگوهای پرایس اکشن

۱. پین بار در پرایس اکشن

پین بار یکی از الگوهای مهم پرایس اکشن است. کندل شکل گرفته در این الگو معمولا سایه بلند اما بدنه کوتاهی دارد.

این الگو هم در جهت روند اصلی و همراه خلاف جهت روند می‌تواند شکل بگیرد. ظاهر آن به این صورت است که به خطوط حمایت و مقاومت نفوذ کرده اما قیمت در آن سطح نمانده و برگشته که نشان می‌دهد قدرت کافی برای شکست مقاومت یا حمایت را نداشته است.

برای مثال زمانی که در یک روند نزولی قرار داریم و به یک حمایت در مسیر قیمت می‌رسیم ممکن است که ابتدا قیمت سطح حمایت را بشکند ولی پس از مدتی به دلیل قدرت بیشتر خریداران نسبت به فروشندگان قیمت مجدد به سطح بالای خط حمایت برمی‌گردد و این نشانه خوبی از برگشت روند بازار و تبدیل روند به صعودی است. ولی باید توجه کنیم که ابتدا باید کندل کامل شود تا ما بتوانیم چنین نتیجه‌ای را بگیریم.

الگوهای پرایس اکشن: پین بار

۲. کندل برگشتی 

الگوی کندل برگشتی یکی دیگر از الگوهای مهم پرایس اکشن است. در این الگوی ما به دنبال کندلی هستیم که به ما از بازگشت روند بازار خبر می‌دهد. ‌این کندل‌ها در خلاف جهت روند اصلی شکل می‌گیرند. به این صورت که اگر در یک روند نزولی باشیم، یک کندل صعودی که دارای Low ای، پایین‌تر از Low کندل قبل خود است اما بالای Low کندل قبل بسته شده‌است، می‌تواند نشانه‌ای از بازگشت روند باشد. و اگر در یک روند صعودی باشیم یک کندل نزولی با High بالاتر از High،  و low ای در زیر High کندل قبل، نشان از برگشت روند دارد.

این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که بازار در این قیمت‌ها برای خود یک حمایت یا مقاومت پیدا کرده و با وجود نفوذ قیمت به آن محدوده توانایی آن را دارد که آن را برگشت داده و حتی به طور کلی روند را تغییر دهد.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است به شکل زیر توجه کنید:

الگوهای پرایس اکشن: کندل برگشتی

۳. سه کندل برگشتی

الگوی سه کندل برگشتی در انتهای یک روند تشکیل می‌شود و بازگشت روند را خبر می‌دهد این الگو با احتمال بیشتری نسبت به قسمت قبلی این متن بازگشت را اعلام می‌کند و ریسک کمتری را به ما تحمیل می‌کند.

اگر در یک روند صعودی باشیم این الگو پرایس اکشن به شکل زیر است:

الگوهای پرایس اکشن: سه کندل برگشتی

و اگر در یک روند نزولی باشیم شکل زیر اتفاق می‌افتد:

سه کندل برگشتی

در این الگو‌ها پس از تکمیل کندل سوم تقریبا و با احتمال زیاد برگشت روند قطعی شده و متناسب با وضعیت خود می‌توان تصمیم برای معامله گرفت.

۴. کندل این سایدبار و اوت ساید بار در پرایس اکشن

اینساید بار کندلی است که نسبت به کندل قبل از خود کوچک‌تر است. هنگام تشکیل کندل اینساید بار بازار در حالت تصمیم‌گیری قرار دارد و اغلب پس از شکل‌گیری این کندل یک پولبک یا به طور کل یک تغییر روند اتفاق می‌افتد.

اما کندل اوت ساید بار زمانی شکل می‌گیرد که بازار تصمیم خود را برای حرکت به یک سمت گرفته است. این شمع نسبت به شمع قبلی خود کاملا بزرگ‌تر و همین‌طور به طور کامل آن را می‌پوشاند ولی اگر کندل اوت ساید بار در وسط دامنه معاملاتی شکل گیرد نشان‌دهنده آن است که قدرت خریداران و فروشندگان هر دو زیاد است و این دو در یک کشمکش برای تعیین جهت قیمت هستند پس در این صورت باید منتظر کندل بعد ماند تا مشاهده کنیم قیمت به کدام سمت می‌رود.

الگوهای پرایس اکشن: کندل این سایدبار و اوت‌ساید بار

۵. پولبک با سه کندل

این الگو به شکل زیر است و پس از شکل گیری آن در یک روند صعودی یا نزولی ما انتظار داریم این حرکتی که در خلاف جهت روند اصلی ایجاد شده است یک پولبک باشد و پس از آن قیمت به روند اصلی خود برگردد.

این الگو به این ظاهر است که ابتدا یک کندل در جهت روند اصلی شکل می‌گیرد و پس از آن سه کندل در خلاف جهت روند ایجاد می‌شود. در انتها انتظار می‌رود که قیمت به مسیر اصلی برگردد.

 الگوهای پرایس اکشن: پولبک با سه کندل

۶. کف و سقف دوقلو

در بعضی مواقع قیمت به سطحی می‌رسد و پس از آن پولبک میزند ولی پس از پولبک نیز دوباره به همان سطح قبلی برگشته و در همان حدود قبلی برای مرتبه دوم قیمت برمی‌گردد که در این صورت یک کف یا سقف دوقلو شکل گرفته و احتمال تعییر روند قیمت بسیار زیاد می‌شود.

برای معامله طبق این الگو بهتر است منتظر بمانیم تا حمایت یا مقاومتی که در پولبک اول ساخته شده نیز شکسته شود و عجولانه عمل نکنیم.

کف و سقف دوقلو

۷. استراتژی شکست

شکست به معنای خارج شدن قیمت سهم از دامنه  مورد انتظار کنونی است. اگر روند خنثی است یا در یک الگوی مثلث یا هر الگوی دیگری قرار داشته باشیم، یا نزدیک به یک حمایت یا مقاومت باشیم با تغییر و خارج شدن از این الگوی مورد انتظار می‌توانیم اقدام به معامله کنیم. ولی باید توجه داشت که در بعضی از مواقع ممکن است شکست کاذب باشد و قیمت دوباره به الگوی قبلی بازگردد پس بهتر است تا زمان تایید شکست منتظر بمانیم.

مثال معامله بوسیله پرایس اکشن

برای انجام معاملات با روش پرایس اکشن، توجه به میزان نقدشوندگی و نوسانات ضروری است. برای ساده نگه داشتن همه چیز، در این مثال با محور‌های اساسی پرایس‌اکشن معامله انجام می‌شود: خطوط و کانالهای روند. همچنین بر روی یک الگوی قیمت واحد تمرکز خواهیم کرد: شکست خط روند. این یک الگوی قیمت همه کاره و مشخص است.

۱. این سهام قبل از تشکیل یک ساختار صعودی در حالتی خنثی بود. این میله یک مقطع حیاتی بود.

۲. این خط روند، روند قیمتی نمودار را تعیین کرد

۳. این اولین شکست خط روند پس از ترسیم آن بود. این همچنین یک شکست خارج از نوار بود.

۴. با بالا رفتن فشار بازار ، یک کانال قیمت برای کمک به برداشت سود اضافه کردیم.

۵. شکست دوباره خط روند کانال فرصتی برای خروج با سود بود.

دلیل محبوبیت معامله بوسیله پرایس اکشن

انجام معاملات با روش پرایس اکشن به جای سرمایه‌ گذاری بلند مدت برای معاملات محدود کوتاه مدت و میان مدت مناسب‌تر است. بسیاری از معامله‌گران معتقدند که بازار از یک الگوی تصادفی پیروی می‌کند و هیچ روش روشنی برای تعریف استراتژی وجود ندارد که همیشه کارساز باشد.

در این میان پرایس اکشن که با ترکیب ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه قیمت برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی به کار می‌رود، در بین معامله‌گران طرفداران زیادی دارد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلیل این موضوع آن است که، معامله‌گران در این روش احساس مسئولیت می‌کنند ، زیرا این روش به آنها اجازه می‌دهد تا در مورد اقدامات خود تصمیم بگیرند، به جای اینکه کورکورانه از یک سری قوانین پیروی کنند.

مزایای معامله گری بر اساس پرایس اکشن

  • اجازه استفاده سودمند از فریم‌های زمانی بالاتر را می‌دهد.
  • تجزیه و تحلیل پرایس اکشن کمک می‌کند تا یک ذهنیت عینی و هدفمند به بازار داشته باشید.
  • تجزیه و تحلیل پرایس اکشن کمک می‌کند تا نظم و انضباط لازم برای برتری در معامله‌گری را به دست آورید.
  • با استفاده از پرایس اکشن معامله‌گران نمودار خالصی در مقابل خود دارند، نه “تماشای” شاخص‌های متعددی که ممکن است تحلیل‌گر را به اشتباه بیندازد.
  • با پرایس اکشن معامله‌گران مجبور نیستند معمای شرایطی را حل کنند که چندین شاخص همزمان نتایج متناقضی را نشان می‌دهند.

 

نکته پایانی

همانطور که در مقالات آموزش رایگان تکنیکال توضیح داده شده است، ابزار‌ها، روش‌ها و الگوهای تحلیل تکنیکال همگی به ما کمک می‌کنند تا تحلیل بهتری از شرایط قیمت و آینده آن را داشته باشیم. آن‌ها هیچ وقت موضوعی قطعی را به ما نشان نمی‌دهند. در مورد سیگنال‌های پرایس‌اکشن هم این موضوع صدق می‌کند. همچنین، علاوه بر ایجاد یک سیگنال، منطقه شکل‌گیری آن هم اهمیت دارد.

باید توجه داشت هیچ رویکرد معامله‌گری و تحلیل‌گری ایده آلی وجود ندارد. با این وجود، تجزیه و تحلیل بر اساس پرایس اکشن اطلاعاتی را فراهم می‌کند که تعداد زیادی از شاخص‌های واقعی بر اساس آن‌ها است. با استفاده از پرایس‌اکشن یادگیری خواندن و تفسیر حرکات نمودار قیمت به خودی خود به یک استراتژی معامله‌گری تبدیل می‌شود. اگر تصمیم دارید سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال را یاد بگیرید، پیشنهاد این است که برای شروع فقط بر روی یک روش تمرکز کنید. قبل از تلاش برای یادگیری بیشتر، با استراتژی انتخابی خود سودآور شوید. پرایس اکشن روشی نیست که سود را تضمین کند، اما با گذشت زمان و تمرین، یک سبک معاملاتی عالی را فراهم می‌کند.

سوالات متداول

پرایس اکشن چیست؟

اصطلاح “پرایس اکشن” صرفاً مطالعه حرکت قیمت یک اوراق بهادار است. معامله‌گران با استفاده از استراتژی‌های پرایس اکشن تاریخچه قیمتی را بررسی می‌کنند تا سرنخ‌هایی برای حرکت بازار شناسایی کنند. متداول‌ترین شاخص پرایس اکشن، مطالعه روندها و میله‌های قیمتی است که جزئیاتی مانند قیمت باز و بسته شدن بازار و سطح پایین و پایین آن در یک بازه زمانی خاص را ارائه می‌دهد. تجزیه و تحلیل این اطلاعات هسته اصلی پرایس اکشن است.

الگوهای پرایس اکشن کدام هستند؟

پین‌بار، کندل برگشتی، سه کندل برگشتی، کندل این‌ساید بار و اوت‌ساید‌ بار، پولبک با سه کندل، کف و سقف دوقلو

آیا پرایس اکشن برای معاملات با دید بلند‌مدت مناسب است؟

انجام معاملات با روش پرایس اکشن به جای سرمایه‌‌گذاری بلند‌مدت، برای معاملات محدود کوتاه‌مدت و میان‌مدت مناسب‌تر است.

کندل اینساید بار چیست؟

اینساید بار کندلی است که نسبت به کندل قبل از خود کوچک‌تر است. هنگام تشکیل کندل اینساید بار بازار در حالت تصمیم‌گیری قرار دارد. اغلب پس از شکل‌گیری این کندل یک پولبک یا به طور کل یک تغییر روند اتفاق می‌افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *