مقالات آموزشی

کامودیتی چیست؟ معرفی انواع کامودیتی یا کالای اولیه

https://t.me/bazaryabi24

قطعا همه شما که در حال مطالعه این مقاله هستید، درباره بازارهای مالی یا Financial Markets چیزهای زیادی می دانید. بازارهای مالی به هر مارکتی که در آن معاملات انواع دارایی های مالی صورت می گیرد، اشاره می کنند.

برخی از مهمترین این دارایی ها شامل: بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار فارکس، بازار مشتقات و بازار کالاها می باشند. حضور بازارهای مالی برای کمک به گردش اقتصادهای متکی به سرمایه داری، به شدت حیاتی هستند.

هر زمان که بازارهای مالی دچار مشکل می شوند، بحران های اقتصادی مثل رکود و بیکاری دامنگیر کل جهان می شود. در یک مقاله دیگر از سری مقالات وبسایت دنیای ترید، این دفعه در خدمت شما هستیم تا کامودیتی ها را برای شما توضیح دهیم.

موضوعاتی که قرار است در این مقاله با هم بیاموزیم، به شرح زیر است:

تاریخچه بازار کالا یا کامودیتی ها، کامودیتی چیست، معاملات کامودیتی ها چگونه انجام می شود، مزایای سرمایه گذاری در بازار کامودیتی ها، انواع کامودیتی ها، آیا می شود کامودیتی ها را ترید کرد، چطور؟ انواع  روشهای سرمایه گذاری در بازار کالا، عوامل موثر بر بازار کامودیتی ها، آیا سرمایه گذاری روی کامودیتی ها مفید است، کدام کالاها بیشترین معاملات را دارند، ارتباط و همبستگی بین کامودیتی ها و دیگر مارکتها، آیا بیت کوین ها جزو کامودیتی ها هستند یا پول فیات محسوب می شوند؟ و نتیجه گیری.

تاریخچه بازار کالا یا کامودیتی ها

تاریخچه بازار کالا، قدمتی به درازای تمدن بشری و ظهور اولین انسان ها دارد. قبایل و پادشاهی ها در طول تاریخ گذشته، محصولات و کالاهای مورد نیاز خود را با دیگر قبایل و پادشاهی ها، معامله یا به قول امروزی ها ترید می کردند. در حقیقت تاریخچه بازار کالاها از مارکت سهام و اوراق قرضه بسیار تا بسیار قدیمی تر است.

به عنوان مثال می توان ظهور امپراتوری هایی مانند یونان، ایران و روم باستان را مثال زد. آنها کالاهای مورد نیاز خود را مستقیماً از طریق مسیرهایی مانند جاده ابریشم معروف که اروپا را به خاور دور مرتبط می کرد، مبادله می کردند.

امروزه هم کامودیتی ها در کل جهان و در مقیاس های بسیار بزرگتر، به طرز پیشرفته تری با هم مبادله می شوند.

کامودیتی چیست؟

به زبان خیلی ساده بازار کالاهای اولیه یا کامودیتی، مکانی است که در آن خرید، فروش و ترید انواع مواد اولیه و خام، صورت می گیرد. در واقع بازار کالا به دو دسته خیلی بزرگ تقسیم می شوند که به آنها کالاهای سخت و کالاهای نرم گفته می شود.

کالاهای سخت شامل منابع طبیعی می شوند که باید استخراج یا حفاری بشوند. برای مثال می توان از طلا، نفت، مس و گاز طبیعی نام برد. کالاهای نرم اما شامل محصولات کشاورزی و احشامی مثل: ذرت، گندم، قهوه، شکر، لوبیا و گوشت خوک می شوند.

معاملات کامودیتی ها چگونه انجام می شود؟

بازار کالا محیطی را فراهم می آورد که در آن هم تولید کنندگان و هم مصرف کنندگان گرد هم بیایند و به مارکتی متمرکز و با نقدینگی بسیار بالا، دسترسی داشته باشند. بازیگران این بازار همچنین این فرصت را دارند تا از مشتقات کالاها برای محافظت از مصرف یا تولیدات آتی، استفاده کنند. در این راستا، سفته بازان و سرمایه گذاران نقش بسیار فعالی در این مارکت بازی می کنند.

برخی کالاها مثل فلزات گرانبها سرمایه گذاری های امنی در مقابل تورم محسوب می شوند. از انواع وسیع دیگری از کالاها نیز به عنوان دارایی های جایگزین، به منظور تنوع در پورتفوی سرمایه گذاران استفاده می شود. از آنجا که قیمت کالاها تمایل دارند درست در جهت مقابل بازار سهام حرکت کنند، بسیاری از سرمایه گذاران در زمان هایی که بازارها نوسانی هستند، سراغ کالاها می آیند.

اگر کسی در گذشته تمایل به ورود در مارکت کالا داشت، باید پول هنگفت، وقت زیاد و تجربه بسیار بالایی می  داشت. ولی در عصر ما، انتخاب های بسیار گسترده ای برای ورود به مارکت کالا فراهم شده است.

مزایای سرمایه گذاری در بازار کامودیتی ها

سرمایه گذاری در بازار کالا، مزایای بیشماری دارد. یکی از بزرگترین محاسن سرمایه گذاری در بازار کالا، در امان بودن از تورم است. به طور عمومی، در زمانهایی که تورم بالا است، تمایل سرمایه گذاران برای هجوم به بازار کالاهایی مثل طلا، افزایش می یابد و همین مسئله، باعث بالارفتن قیمت آن کالا نیز می شود.

انواع کامودیتی ها

به طور عمومی، کالاها به دو صورت معامله می شوند: 1- بازارهای لحظه ای 2-  بازار های مشتقات. منظور از مارکت لحظه ای بازارهایی است که کالاهای پایه در آنها به صورت آنی و لحظه ای و نه به شکل قراردادهای آتی، معامله می شوند. نامهای دیگر مارکت های لحظه ای، بازارهای فیزیکی یا بازارهای نقدی نیز است. در اینگونه بازارها، خریداران و فروشندگان، کالاهای فیزیکی خودشان را به قصد تحویل فوری، معامله می کنند.

ولی بازارهای مشتقات، شامل فورواردها، آتی ها و آپشن ها می باشد. فورواردها و آتی ها، قراردادهای مشتقه ای هستند که از بازار لحظه ای به عنوان یک کالای پایه ای استفاده می کنند. در واقع این نوع قراردادها به صاحبانشان کنترل آینده کالاها را در قیمتی که امروز با هم به توافق می رسند، می دهد.

آیا می شود کامودیتی ها را ترید کرد، چطور؟

حال که با کالاها، نحوه کارایی آنها و انواع کالاها آشنا شدید، شاید تمایل داشته باشید تا بدانید که آیا امکان معامله و ترید کالاها وجود دارد. پاسخ این سوال، بلی است. از آنجا که کالاها هم یک دارایی مالی محسوب می شوند، در نتیجه کالاها هم مثل بسیاری از دارایی های دیگر قابل معامله هستند. روش های متفاوتی برای ترید کالاها وجود دارد که در پاراگراف بعدی این مقاله، بیشتر درباره آنها توضیح خواهیم داد.

ابتدا باید انتخاب کنید که شما متقاضی معامله کدام نوع از کالاها هستید. منظور ما این است که به دنبال ترید کردن کالاهای سخت هستید یا کالاهای نرم، متقاضی سهام های کالایی هستید یا صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، سپس بعد از انتخاب کلی نوع کالاها، باید از بین دسته بندی زیر، آنهایی را که متناسب با معیارهای شما می باشند را انتخاب کنید.

انواع کالاها

انرژی ها

منابع انرژی سنتی مثل: نفت خام، بنزین، گاز طبیعی، ذغال سنگ، اتانول، اورانیوم و نفت گرمایشی. انرژی ها همچنین شامل انرژی های تجدید شدنی مثل انرژی بادی و انرژی خورشیدی نیز می شوند.

فلزات

کالاهای معدنی شامل فلزات گرانبهایی مثل طلا، مس، نقره، پالادیوم و پلاتینیوم همچنین فلزات صنعتی مثل: کانه آهن، قلع، مس، آلومینیوم و روی می شوند.

محصولات کشاورزی

این نوع کالاها شامل محصولات خوراکی برای مصرف انسان ها مثل شکر، قهوه، کاکائو، جو، گندم و غیره است همچنین شامل محصولات غیرخوراکی مثل: پنبه، روغن پالم، پوشاک، لاستیک، کش، پاک کن، مواد اولیه ساختمان و غیره نیز می شود.

دام ها و گوشت ها

شامل تمام حیوانات زنده مثل گاوها و خوک ها

انواع  روشهای سرمایه گذاری در بازار کالا

سهام های کالایی

شما می توانید به صورت غیر مستقیم و از طریق خرید و فروش سهام شرکت هایی که درگیر استخراج معادن، رشد دادن و یا کشت هر نوعی از کالاها هستند، وارد معاملات بازار کالاها شوید. به عنوان مثال، سرمایه گذارانی که علاقه مند به صنعت نفت می باشند، می توانند روی سهام کمپانی های استخراج نفت، سرمایه گذاری کنند.

همچنین افرادی که علاقه مند به طلا هستند نیز می توانند روی سهام شرکت های استخراج طلا سرمایه گزاری کنند.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله مخصوص کالاها

یک نوع ابزار سرمایه گذاری است که روی یک نوع دارایی یا یک سبد از دارایی ها مثل کالاها یا سهام تمرکز می کند. برخی از آنها دارایی های فیزیکی مثل شمش طلا یا سکه را نگهداری می کنند.

معامله کالاها از طریق قراردادهای آتی

شما در این روش قادر خواهید بود کالاهایی که مد نظرتان می باشد را از طریق یک توافق نامه برای هر مقدار کالا، برای زمانی مشخص در آینده، معامله کنید.

معامله نرخ لحظه ای کالاها

این روش درست مثل معامله در بازار فارکس، سهام، شاخص ها و غیره می باشد. تمام آنچه شما نیاز دارید، بازکردن یک حساب معاملاتی نزد یک بروکر معتبر است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: بروکر چیست؟ معرفی فاکتورهای مهم انتخاب یک بروکر

معامله کالاها به صورت قراردادهای آپشن

این نوع سرمایه گذاری درست شبیه به قراردادهای آپشن است.

موسسه مشترک کالا

یک نوع صندوق سرمایه گذاری خصوصی یا مدیریت پولی است که سرمایه گذاری روی کالاهایی مثل قراردادهی آپشن یا آتی را مدیریت می کند.

سپس بعد از انتخاب نوع کامودیتی از دسته بندی بالا، شما می توانید آن کالاها را از طریق روش هایی مثل: باز کردن یک حساب معاملاتی نزد یک بروکر معتبر و سپس معامله آنها به صورت قراردادهای آتی، معامله نرخ لحظه ای یا آپشن ها، یا سرمایه گذاری روی سهام های کالایی و صندوق های قابل معامله، انجام دهید.

عوامل موثر بر بازار کامودیتی ها

فاکتورهای مختلفی روی بازار کامودیتی ها تاثیرگذار هستند که در زیر به مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

  • عرضه و تقاضا
  • شاخص دلار امریکا
  • رقابت
  • سیاست
  • عوامل اقتصاد کلان
  • فصل ها
  • آب و هوا

آیا سرمایه گذاری روی کامودیتی ها مفید است؟

بازار کالا هم مثل هر نوع سرمایه گذاری دیگر دارای ریسک ها و خطرات مختص خودش می باشد. اگر شما به این بازار علاقه دارید، باید حسابی درباره این بازار دانش و تجربه کافی داشته باشید. منظور از دانش و تجربه، یادگیری تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، روانشناسی بازار، تحلیل بین بازارها و دیگر فاکتورهای مهم است.

به عنوان مثال، اگر شما طالب ترید کردن طلای سیاه یا همان نفت هستید، باید حتما بدانید که قیمت نفت تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیکی، بالا و پایین می رود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: تفاوت نفت برنت و نفت وست تگزاس چیست؟

نکته دیگر داشتن آگاهی لازم درباره نوع سرمایه گذاری است که قرار است انجام دهید. مثلا سرمایه گذاری روی صندوق های قابل معامله، تنوع بیشتر و ریسک کمتری دارد. در صورتیکه سرمایه گذاری از طریق قراردادهای آتی، پرریسک تر می باشد.

ولی به عنوان یک قانون کلی، سرمایه گذاری در بازار کالاها مخصوصا طلا، یک نوع بیمه کردن سرمایه در زمانهای تورم و در مقابل تورم است.

عکس مربوط به انواع کالاها

کدام کالاها بیشترین معاملات را دارند؟

در این قسمت از مقاله، ما لیستی را برای شما فراهم آورده ایم که بتواند به شما در پیدا کردن کالاهایی که بیشترین تریدها را به خودشان اختصاص داده، کمک بکنند. این کالاها به شرح زیر می باشند.

  • نفت خام
  • قهوه
  • گاز طبیعی
  • طلا
  • گندم
  • لوبیا
  • پنبه
  • ذرت
  • شکر
  • نقره
  • مس و آلومینیوم.

ارتباط و همبستگی بین کامودیتی ها و دیگر مارکتها

تمام تریدرهای حرفه ای بازار می دانند که کلیه بازارها با همدیگر در ارتباط هستند. منظور از کلیه بازارها، بازار ارز، کالا، اوراق قرضه و سهام است. اگر شما تمام موارد بالا را ترید می کنید، باید حتما بقیه مارکت ها را نیز، از نزدیک رصد کنید.

معمولا دلار ایالات متحده امریکا خلاف جهت مارکت کالاها حرکت می کند. بارها شنیده اید که مسیر حرکت دلار، مخالف مسیر حرکت طلا است. همانطور که می دانید طلا یک فلز ارزشمند است که در گروه کالاها جای دارد. اصطلاحا گفته می شود که یک همبستگی منفی بین طلا و دلار امریکا وجود دارد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: ترید طلا در فارکس؛ آموزش معامله طلا در فارکس

حال به ارتباط بین کالاها و بازار اوراق قرضه می پردازیم. رابطه معکوس نیرومندی بین شاخص قیمت بازار کالاها و قیمت اوراق قرضه وجود دارد. یعنی با بالا رفتن قیمت شاخص کالاها، قیمت اوراق قرضه افزایش پیدا خواهد کرد.

حال سری به ارتباط بین قیمت اوراق قرضه و بازار سهام بزنیم. فراموش نکنید که قیمت اوراق قرضه، اغلب قیمت سهام را رهبری می کند. یعنی با بالا رفتن قیمت اوراق قرضه، بازار سهام هم افزایش پیدا می کند.

حال، تمام بازارهای ذکر شده در قسمت بالا، با شاخص دلار امریکا که قدرت این ارز را در مقابل رقبایش ارزیابی می کند، ارتباط دارند.

به عنوان مثال با افزایش شاخص دلار امریکا، شاخص قیمت کالاها کاهش پیدا می کند. در حقیقت این همان ارتباط بین دلار و طلا است که پیشتر برایتان توضیح دادیم. سپس زمانیکه شاخص دلار افزایش می یابد و شاخص قیمت کالاها ریزش می کند، بازار سهام و قیمت اوراق قرضه هم بالا می روند.

آیا بیت کوین ها جزو کامودیتی ها هستند یا پول فیات محسوب می شوند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که آیا بیت کوین ها پول فیات محسوب می شوند یا جزو کالاها به حساب می آیند؟ پاسخ شما این است، از آنجایی که بیتکوین ها پول قانونی رایجی نیستند که توسط دولت ها منتشر شوند، در نتیجه بیتکوین ها پول فیات نمی باشند. آنها جزو کالاها به حساب می آیند و پول مجازی هستند که توسط تکنولوژی بلاکچین ها حمایت می شوند.

نتیجه گیری

خوب، به پایان این مقاله رسیدیم. امیدوارم که شما با خواندن این مقاله تخصصی، متوجه شده باشید که کامودیتی ها یا بازار کالاها چیست و چطور می شود آنها را ترید کرد. کالاها، یکی از بهترین سرمایه گذاری ها در زمان های تورم هستند. اگر سری به چارتهای طلا در زمانهای جنگ و بحران ها بزنید، متوجه می شوید که چطور با شنیدن یک خبر بحرانی، سرمایه گذاران برای خرید  طلا دست و پا می شکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *