مقالات آموزشی

اندیکاتور SMIIO در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور SMIIO در تحلیل تکنیکال

در بازار‌های مالی آموزش اندیکاتور‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. تسلط به اندیکاتورهای مختلف این امکان را به تحلیلگر می‌دهد تا از آنها در روند‌های مختلف به خوبی استفاده کند و نقاط ورود و خروج را شناسایی کند. یکی از اندیکاتورهای کارآمد اما کم‌تر شناخته شده در تحلیل تکنیکال، اندیکاتور  SMI Ergodic یا همان SMIIO می‌باشد. در این مقاله از سری مقاله‌های آموزشی کارگزاری اقتصاد بیدار، اندیکاتور اندیکاتور SMIIO و جزئیات آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

اندیکاتور SMIIO چیست ؟

SMI Ergodic یا به اختصار، SMIIO اولین بار توسط ویلیام بلاو به دنیای تحلیل تکنیکال و بازار‌های مالی معرفی شد. شاخص SMI Ergodic در واقع  شاخص مقاومت واقعی (True strength index) می‌باشد که در بازار‌های روندی توسط تحلیلگران به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از کلیدی‌ترین امکاناتی که این اندیکاتور با صادر کردن سیگنال‌ به تحلیلگران می‌دهد، شناسایی نقاط ورود و خروج در نماد و به طور کلی در بازار است. اندیکاتور SMIIO در بازارهایی با روند رنج، سیگنال‌های زیادی صادر می‌کند. به همین منظور باید به نکات معاملاتی آن تسلط داشت تا به کارکرد اصلی این اندیکاتور که کسب نوسان مناسب است، دست یافت.

اجزای اندیکاتور SMIIO

  • یکی از ویژگی‌های خاص این اندیکاتور، اعمال همزمان ترکیبی دو خط روند با دوره ۵ و ۲۰ روزه می‌باشد.2 خط روند SMI و خط سگینال بین بازه 1- تا 1+ نوسان می‌کند. خط SMI با رنگ آبی و زرد به صورت پیش فرض مشخص شده‌اند.
  • اندیکاتور SMIIO دارای بخش سومی به نام هیستوگرام نیز می‌باشد. هر 3 جزء این اندیکاتور در عکس پایین نشان داده شده است.

smiio1.jpg

 روش‌های معاملاتی با اندیکاتور SMIIO

  1. ابتدا مطابق شکل در پلتفرم معاملاتی اکسیر اقتصاد بیدار، عبارت SMI را در قسمت اندیکاتورهاسرچ کرده و  را انتخاب می‌کنید..
  2. در مرحله بعد، قبل از اتخاذ پوزیشن خرید یا فروش باید به حالاتی که خط روند SMI و خط سگینال نسبت به یکدیگر می‌گیرند (پایین چارت)، دقت شود. از اندیکاتور SMIIO در تحلیل تکنیکال برای تعیین نقاط ورودی و خروجی بالقوه و همچنین برای شناسایی سطوح بازگشتی روند هنگام برخورد با حمایت و مقاومت احتمالی، استفاده می‌شود.

smiio2-2.jpg

سیگنال خرید

در صورتی که خط SMI ، خط سیگنال را به سمت بالا قطع کرده باشد، یک سیگنال قوی صعودی از این اندیکاتور دریافت می‌کنید. در این صورت تغییر روند قیمتی از منفی به مثبت بسیار محتمل است. همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است بعد از اینکه این فاکتور اتفاق افتاد، نماد مورد نظر رشد خواهد داشت.

 

smiio3.jpg

 سیگنال فروش

در صورتی که خط SMI ، خط سیگنال را به سمت پایین قطع کند (خط سیگنال بالای خط SMI  قرار گیرد)، اندیکاتور SMIIO سیگنال قوی نزولی صادر می‌کند. در این صورت احتمال تغییر روند قیمتی از مثبت به منفی ممکن است. خط SMI هنگامی خط سیگنال را به سمت پایین قطع می‌کند که سهم قادر به عبور از مقاومت نباشد یا یک خط حمایت شکسته شود. همان‌طور که در تصویر پایین مشخص است بعد از اینکه این فاکتور اتفاق افتاد، شاهد رشد نماد مورد نظر هستید.

smiio4.jpg

 

نکات معاملاتی هیستوگرام

یکی دیگر از فاکتور‌های مهم هنگام استفاده از اندیکاتور SMIIO در تحلیل تکنیکال بررسی عدد هیستوگرام است. عددی که هیستوگرام به خود اختصاص می‌دهد نشانگر قدرت روند موجود می‌باشد.

روند صعودی

در روندهای صعودی هر چه هیستوگرام از 0 فاصله بگیرد و عدد بزرگتری در بازه مثبت داشته باشد، قدرت روند صعودی بیشتر است و اگر به 0 نزدیک شود به منزله‌ کاهش قدرت رشد و گاها می‌تواند سیگنال فروش باشد. چرا که بعد از تضعیف شدن روند صعودی، تغییر روند و شروع موج اصلاحی محتمل است.

روند نزولی

در روندهای نزولی هر چه هیستوگرام از 0 فاصله بگیرد و عدد بزرگتری در بازه منفی داشته باشد، قدرت روند نزولی بیشتر است و اگر به 0 نزدیک شود به منزله‌ کاهش قدرت نزولی و گاها می‌تواند سیگنال خرید باشد. چرا که بعد از تضعیف شدن روند نزولی، تغییر روند و شروع موج صعودی امکان‌پذیر است. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است هنگامی که هیستوگرام عدد منفی‌تری دارد، روند نزولی سهم ادامه‌دار و پر‌قدرت است. اما زمانی که به 0 نزدیک شده است، موج اصلاحی به اتمام می‌رسد و تغییر روند منفی به مثبت را در چارت مشاهده می‌کنید.

smiio5.jpg

 

جمع‌بندی

اندیکاتور SMI Ergodic یا به اختصار، SMIIO اولین بار توسط ویلیام بلاو به دنیای تحلیل تکنیکال و بازار‌های مالی معرفی شد. این اندیکاتور همزمان 2 خط با دوره‌ی ۵ و ۲۰ روزه را نمایان می‌سازد. نحوه قرار‌گیری و حرکت این 2 خط (خط SMI و خط سیگنال) سیگنال‌هایی صادر می‌کنند که به تحلیلگران دید و قدرت تصمیم‌گیری جهت اتخاذ پوزیشن خرید یا فروش را می‌دهد. به طور کلی در تحلیل تکنیکال هنگام استفاده از اندیکاتورها بهتر است به سایر الگوها و اندیکاتور ها نیز توجه شود تا تحلیل صورت گرفته قابل اعتمادتر و کم ریسک‌تر باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *