اخبار عمومی / گوناگون

بزرگترین ماهی آب شیرین جهان

 

ماهیگیران در کامبوج توانسته‌اند بزرگ‌ترین ماهی آب شیرین در دنیا را صید کنند. این ماهی بزرگ که یک لقمه ماهی عظیم‌الجثه است حدود ۴ متر طول دارد و وزن آن هم کمی کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم است و در رودخانه مکونگ صید شد.

صید این ماهی رکورد بزرگ‌ترین ماهی صید شده در دنیا را که متعلق به یک گربه ماهی غول پیکر بود، شکست. در مورد قبلی در سال ۲۰۰۵ ماهیگیران تایلندی توانسته بودند این گونه ماهی را که حدود ۲۹۳ کیلوگرم وزن داشت، صید کنند.

این لقمه ماهی روز ۱۳ ژوئن توسط یک ماهیگیر محلی در استان «استانگ ترنگ» در شمال شرقی کامبوج به دام افتاد. ماهیگیر بلافاصله موضوع را به گروه تحقیقاتی که وظیفه حفاظت از این آبراه را بر عهده دارد، اطلاع داد. پژوهشگران پس از مشاهده این ماهی بزرگ در این منطقه و در آب‌های شیرین شگفت‌زده و در عین حال خوشحال شدند.

ماهی‌های آب شیرین به ماهی‌هایی گفته می‌شود که تمام زندگی خود را در آب شیرین می‌گذرانند.

رودخانه مکونگ از چین، میانمار، لائوس، تایلند، کامبوج و ویتنام می گذرد. این شهر محل زندگی چندین گونه ماهی غول پیکر آب شیرین است اما فشارهای محیطی در حال افزایش نگرانی‌ها را در خصوص آینده این گونه‌های جانوری افزایش داده است، به ویژه، دانشمندان بیم این را دارند که یک برنامه بزرگ سدسازی که در سال‌های اخیر پی گرفته شده، ممکن است به طور جدی زمینه‌های تخم‌ریزی این موجودات آبزی را مختل کند.

محققان می‌گویند این چهارمین ماهی غول پیکری است که در دو ماه گذشته در این منطقه مشاهده شده و تمامی آنها هم ماده بوده‌اند. این مسئله باعث شده تا دانشمندان استدلال کنند که احتمالا این منطقه یکی از کانون‌های تخم‌ریزی این گونه از موجودات آبزی باشد.

 

ماهیگیر خوش‌شانس در ازای تحویل ماهی و آزاد کردن آن در آب مبلغی حدود ۶۰۰ دلار به پول محلی غرامت دریافت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *