اخبار عمومی / گوناگون

Marketing automation

نویسنده مقاله : خدایار عبدالهی

ایمیل : khodayarabdollahi7@gmail.com

(اخطار قانونی : استفاده از مطلب بدون ذکر منبع مجاز نیست )

اتوماسیون بازاریابی به پلتفرم‌ها و فناوری‌های نرم‌افزاری اشاره دارد که برای بخش‌ها و سازمان‌های بازاریابی طراحی شده‌اند تا به طور مؤثرتری در چندین کانال آنلاین (مانند ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و غیره) بازاریابی کنند و کارهای تکراری را خودکار کنند.

بررسی اجمالی

اتوماسیون بازاریابی زیرمجموعه ای از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یا مدیریت تجربه مشتری (CXM) است که بر تعریف، تقسیم بندی، زمان بندی و ردیابی کمپین های بازاریابی تمرکز دارد. استفاده از اتوماسیون بازاریابی فرآیندهایی را که در غیر این صورت به صورت دستی انجام می شد بسیار کارآمدتر می کند و فرآیندهای جدید را ممکن می سازد. اتوماسیون بازاریابی را می توان به عنوان فرآیندی تعریف کرد که در آن از فناوری برای خودکارسازی چندین کار تکراری که به طور منظم در یک کمپین بازاریابی انجام می شود، استفاده می شود.

 

پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی به بازاریابان این امکان را می دهد که با مدیریت استراتژی های بازاریابی پیچیده همه کانالی از یک ابزار واحد، ارتباطات مشتری را خودکار و ساده کنند. اتوماسیون بازاریابی در زمینه هایی مانند تولید سرنخ، تقسیم بندی، پرورش و امتیازدهی سرنخ، بازاریابی رابطه مند، فروش متقابل و افزایش فروش، حفظ، اندازه گیری ROI بازاریابی کمک زیادی می کند. ابزارهای اتوماسیون بازاریابی موثر داده ها را از یک CRM جداگانه یا یکپارچه برای درک تأثیر و ترجیحات مشتری به کار می گیرند.

 

سه دسته نرم افزار اتوماسیون بازاریابی وجود دارد:

 

هوش بازاریابی

از کدهای ردیابی در رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و صفحات وب برای ردیابی رفتار هر کسی که به یک محصول یا خدمات علاقه‌مند است استفاده می‌کند تا هدف خود را به دست آورد. می تواند ضبط کند که کدام گروه یا رشته رسانه های اجتماعی را دنبال کرده اند، روی کدام پیوند در ایمیل کلیک شده است یا کدام عبارت جستجو برای دسترسی به یک وب سایت استفاده شده است. سپس تجزیه و تحلیل پیوندهای چندگانه می تواند رفتار خریدار را ردیابی کند – دنبال کردن پیوندها و موضوعات متعدد مرتبط با محصول A اما نه B فقط به A علاقه نشان می دهد. این اجازه می دهد تا پاسخ دقیق تر و هدفمندتری ایجاد شود و یک برنامه پرورشی که به طور خاص در جهت علاقه و بازار عمودی آنها هدف گذاری شده است. . این امر به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به طور مؤثرتر و مؤثرتری به مصرف‌کنندگان هدفی دست یابند که از طریق رفتار تاریخچه اینترنتی خود نشان می‌دهند که به محصولات شرکت علاقه‌مند خواهند بود. به دلیل ماهیت تعاملی آن به عنوان اتوماسیون بازاریابی 2.0 توصیف شده است.

اتوماسیون بازاریابی

تمرکز خود را بر انتقال سرنخ ها از بالای قیف بازاریابی تا تبدیل شدن به سرنخ های آماده فروش در انتهای قیف دارد. مشتریان بالقوه بر اساس فعالیت‌هایشان امتیازدهی می‌شوند و محتوا و پیام‌های هدفمند دریافت می‌کنند، بنابراین از علاقه اول تا فروش آنها را پرورش می‌دهند. اتوماسیون بازاریابی که معمولاً در چرخه‌های فروش تجارت به کسب‌وکار (B2B)، تجارت به دولت (B2G) یا چرخه‌های فروش طولانی‌تر از تجارت به مصرف‌کننده (B2C) استفاده می‌شود، شامل حوزه‌های متعددی از بازاریابی است و در واقع پیوند ایمیل است. فناوری بازاریابی همراه با فرآیند فروش ساختاریافته است.

اتوماسیون تبلیغات

 

تمرکز خود را بر خودکار کردن فرآیند تبلیغات دارد، که معمولاً بر مدیریت چرخه عمر کمپین تمرکز دارد. اتوماسیون شامل حوزه‌های مختلفی مانند مدل ترکیبی رسانه، برنامه‌ریزی رسانه، زمان‌بندی، تنظیم کمپین، تبلیغ و گزارش‌دهی است. اتوماسیون تبلیغاتی که فقط برای یک یا بسیاری از این عناصر قابل استفاده است، بر خودکارسازی یک جنبه کامل یا پیش پا افتاده ترین وظایف آنها – اغلب با استفاده از هوش مصنوعی تمرکز دارد. یک مثال واضح را می‌توان در عملیات‌های تبلیغاتی (که به عنوان قاچاق نیز شناخته می‌شود) یافت، که شامل فعالیت‌های مربوط به نقشه‌برداری آگهی‌دهنده و قرار دادن تجزیه و تحلیل در رسانه‌های مختلف و پلت‌فرم‌های فناوری تبلیغاتی، ایجاد پیکسل‌های ردیابی برای انتشار در رسانه‌های مختلف، و مدیریت پارامترهای UTM – که به طور سنتی به صورت دستی در پلتفرم های مختلف adtech عمل می کنند – که با اتوماسیون تبلیغاتی خودکار می شوند. این یک ایجاد خودکار مکان‌یابی، هل دادن خودکار ردیاب‌ها به رسانه‌های مختلف و مدیریت خودکار ایجاد پارامترهای UTM را ایجاد می‌کند. در حالی که معمولاً در میان تبلیغ‌کنندگان بزرگ برای ساده‌سازی زیرساخت‌ها و فرآیندهای پیچیده استفاده می‌شود، اتوماسیون تبلیغاتی راه را برای دسترسی به تبلیغات برای کاربران غیر ماهر هموار می‌کند.

 

اتوماسیون پیشرفته گردش کار

 

شامل اتوماسیون فرآیندهای بازاریابی داخلی است. اینها شامل بودجه بندی و برنامه ریزی، گردش کار و تصویب، تقویم بازاریابی، همکاری داخلی، ایجاد دارایی دیجیتال و مدیریت و اساساً هر چیزی است که از کارایی عملیاتی عملکرد بازاریابی داخلی پشتیبانی می کند. معمولاً این سیستم‌ها به یک مدیر CRM یا COM نیاز دارند تا مجموعه‌ای از قوانین پیچیده را تنظیم کند تا موارد اقدام را برای متخصصان فروش داخلی و بازاریابی به صورت دستی پردازش کند (طراحی فایل‌ها، ارسال نامه‌ها، ارسال کمپین‌های ایمیل). این نوع سیستم توانایی بازاریاب را برای ارائه محتوای مرتبط به افراد مرتبط در زمان های مربوطه افزایش می دهد. ممکن است بر اساس ظرفیت منابع انسانی سازمان و میزان تعهد آنها به وظایف محول شده، محدودیت هایی اعمال شود. اتوماسیون گردش کار پیشرفته می تواند برای پشتیبانی از کل سفر مشتری، از جمله آگاهی، توجه، تصمیم گیری و وفاداری طولانی مدت ایجاد شود.

ثرات GDPR بر اتوماسیون بازاریابی

از 25 مه 2018، مقررات عمومی حفاظت از داده ها در اتحادیه اروپا اجرایی شد،  این تأثیر زیادی بر روشی که تیم ها و سازمان های بازاریابی می توانند داده های مصرف کننده خود را مدیریت کنند، داشته است. هر سازمانی که از ردیابی اتوماسیون بازاریابی استفاده می کند ملزم به درخواست رضایت از مصرف کننده و همچنین شفافیت در مورد نحوه پردازش داده ها است.

 

تاثیر اتوماسیون بازاریابی بر مصرف کنندگان

 

مصرف کنندگان مستقیماً تحت تأثیر اتوماسیون بازاریابی قرار می گیرند. مصرف کنندگان داده هایی را برای شرکت ها فراهم می کنند و شرکت ها از الگوریتم هایی برای تعیین محصولات و خدمات برای بازاریابی به سمت مصرف کننده استفاده می کنند. محصولات و خدمات بر اساس داده های جمع آوری شده برای هر فرد شخصی سازی می شوند. استفاده از اتوماسیون بازاریابی به عنوان یک تجربه مشتری کارآمد تفسیر می شوددر حالی که دیگران از دست دادن استقلال[را برای مصرف کننده تفسیر می کنند.

 

عملکرد

به منظور کمک موثر به بازاریابان در درک کامل مشتریان و متعاقباً توسعه یک برنامه بازاریابی استراتژیک، پلتفرم‌های اتوماسیون بازاریابی (MAPs) برای انجام هشت وظیفه کلیدی طراحی شده‌اند:

 

توسعه و تجزیه و تحلیل کمپین های بازاریابی و مشتریان

مدیریت کمپین های بازاریابی

سازماندهی و ذخیره سازی مناسب داده های مشتری

انتقال مخاطبین از سرنخ ها (بازار بالقوه) به مشتریان

با اندازه‌گیری سطح مشارکت آنها، امتیازدهی به سرنخ‌های واجد شرایط را هدایت کنید

ادغام چندین نقطه تماس مانند ایمیل و رسانه های اجتماعی

مدیریت رهبری

تجزیه و تحلیل عملکرد کمپین (یعنی نرخ باز شدن یا نرخ کلیک روی ایمیل ها، نرخ تبدیل در صفحات فرود)

بازار

 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *