اخبار عمومی / گوناگون

اولین روی سیاه بازاریابی : تروريسم مصرف كننده

اولین روی سیاه بازاریابی : تروريسم مصرف كننده

تروريسم مصرف كننده

حملات تروريستى سال ٢٠٠١ يك زنگ بيدارباش براى سيستم تجارت آزاد بود. اين حملات آسيب پذيرى اهداف غير نظامى را آشكار كردند و به ما نشان دادند كه گسستگى شبكه هاى مالى ، الكترونيكى ، و تأمينى ما مى تواند به طور بالقوه براى نحوه ى زندگى ما خسارت بارتر از شكست در يك ميدان نبرد متعارف باشد. اين تجاوزات ممكن است عمدى يا غير عمدى باشد ، امواج اقتصادى بيمارى ” جنون گاوى ” در اروپا هنوز هم صنعت گوشت گاو را به لرزه در مى آورد. سنجش هاى شركت رند ( Rand Corporation  ) و تحليلگران ديگر ، آسيب پذيرى سيستم تأمين غذاى كشور را به عنوان يك هدف بالقوه ى بيوتروريسم خاطر نشان مى كند.

تروريسم مصرف كننده

تروريسم مصرف كننده

حتى قبل از ارعاب هاى سياه زخم سال ٢٠٠١ ، مواد سمى قرار داده شده در محصولات بازار را به گروگان گيرى تهديد مى كرد . اين تاكتيك نخستين بار در ايالات متحده ى آمريكا در سال ١٩٨٢ جلب توجه كرد كه ٧ نفر پس از مصرف قرص هاى تايلنول ( Tylenol ) كه با سيانيد آغشته شده بود ، مردند. يك دهه ى بعد ، پپسى ( Pepsi ) نيز با بحران مواجه شد ، و بيش از ٥٠ مورد پيدا شدن سرنگ در قوطى هاى نوشابه ى رژيمى از ٢٣ ايالت گزارش شد. در اين مورد ، پپسى يك ضربه ى فنى روابط عمومى انجام داد و عموم مردم را متقاعد كرد كه سرنگ ها در طى فرآيند ساخت وارد قوطى ها نشده اند. حتى اين شركت يك ويدئوى مراقبت داخلى فروشگاه را نشان داد كه يك مشترى را در حالى كه دور از چشم صندوقدار فروشگاه ، يك سرنگ را وارد يك پپسى رژيمى مى كرد ، نشان مى داد. اعمال تهاجمى پپسى نشان دهنده ى اهميت پاسخ فعالانه و سريع به اين بحران است.

اخيراً يك پويش تبليغاتى براى يك نمايش كارتونى آخر شب دردسرهاى زيادى ايجاد كرد ، چون ترس هايى در مورد حمله ى تروريستى پديد آورد و شهر بوستون ( Boston  ) را به طور موقتى به تعطيلى كشاند. اين تلاش ” بازاريابى چريكى ” شامل علايم الكترونيكى چشمك زن به ارتفاع ١ فوت بود كه داراى سيم هاى آويزان و باترى بود و بازاريابان از آنها براى تبليغ يك كارتون تلويزيونى شبكه ى كارتون به نام Aqua Teen Hunger Force ( يك سريال خيالى در مورد يك معجون شير سخنگو ، يك بسته ى چيپس ، و يك گلوله ى گوشت ) استفاده مى كردند. اين علامت ها روى پل ها و ساير محل هاى پر رفت و آمد در چندين شهر آمريكا نصب شده بودند. اكثر آنها يك شخصيت كارتونى جعبه مانند را نشان مى داد كه به عابران انگشت نشان مى داد. جوخه هاى خنثى سازى بمب و ساير كاركنان پليس كه مجبور به بررسى جعبه هاى اسرار آميز شدند ، براى شهر بوستون بيشتر از ٠٠٠’٥٠٠ دلار هزينه برداشتند ، و اعصاب خيلى ها هم به هم ريخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *