اخبار عمومی / گوناگون

روی سیاه بازاریابی

دکتر خدایار عبداللهی

مشاور بازاریابی و فروش

khodayarabdollahi7@gmail.com

انگیزه سود ،گاه شرکت ها را بر آن می دارد که محصولاتی تولید کنندکه از دید برخی از افراد غیر قابل قبول یا زیان آور است و حتی قابل اعتراض است .یک بازی کامپیوتری در انگلستان بنام شکار انسان و…  سرو صدای زیادی به پا کرد چون گروهی از مردم سوال می کردند بازاریابان تا کجا اجازه دارند جلو بروند .

به رغم بهترین تلاشهای  محققان ،ناظران دولتی ، و افراد علاقمند در صنعت ،گاه بدترین دشمنان مصرف کنندگان خود آنها هستند .ما غالبا افراد را تصمیم گیرندگان منطقی می بینیم که با آرامش بیشترین تلاش خودرا برای بدست آوردن محصولات و خدماتی انجام می دهند که سلامتی و بهداشت ، خود و خانواده و جامعه شان را به حداکثر خواهند رساند .اما در واقع خواهشها ، انتخابها ، و رفتار مصرف کنندگان بسیاری از اوقات به عواقب منفی برای فرد و جامعه ای منجر می شود که در آن زندگی می کنند .

برخی از اعمال نسبتا بی ضرر است و برخی دیگر عواقب زیانباری دارد .برخی رفتارهای زیانبار مصرف کنندگان از قبیل کشیدن زیاد سیگار ، از فشارهای اجتماعی سرچشمه می گیرد و ارزش فرهنگی که بساری از ما برای پول قائل هستیم ،فعالیتهایی مانند دزدی از فروشگاه ، یا کلاهبرداری بیمه را دامن می زند .تماس با نمونه های غیر قابل دسترسی به زیبایی و موفقیت می تواند در ما ایجاد نارضایتی از خود کند.

تحقیق زیر در تحقیقی در این مورد است :

ارائه مدل کارکردهای پیدا و پنهان بازاریابی با تمرکز بر مادی گرایی با استفاده از نظریه زمینه ای

چکیده

هدف این تحقیق ارائه مدلی جامع در ارتباط با کارکردهای مثبت و منفی بازاریابی در زیست‌ جهان مدرن است. کارکردهای مثبتی که بازاریابی تا کنون بر آن ها متمرکز بوده و کارکردهای منفی ای که با توجه به مشکلاتی که در جوامع مصرفی در سطوح فردی و اجتماعی پدید آمده است بایستی بدان ها نگاهی جدی شود. روش تحقیق حاضر متمرکز بر استفاده از روش نظریه زمینه ای با هدف رسیدن به یک مدل جامع در ارتباط با روی سیاه بازاریابی بوده و سپس با استفاده از ابزار پرسشنامه که در میان 430 نفر از مشتریان فروشگاه های زنجیره ای توزیع گردیده است کوشیده است به آزمون مدل پرداخته است. رویکرد این تحقیق مبنی بر اکتشاف زمینه هایی نظری بوده است که در پرتو آن مصرف کننده، تولید کننده و بازاریاب در خلال فعالیت های روزمره و زندگی تحت پارادایم مدرن و مصرفی به آگاهی عمیق تری نسبت به وجوه گوناگون رفتارهای خود دست یابند. نتایج تحقیق حاضر در بخش کیفی که از دل مصاحبه های عمقی به دست آمده است ما را به این نتیجه رسانده است که مادی گرایی و ازخودبیگانگی انسانِ مصرف کننده تبدیل به یکی از محوری ترین مفاهیم زندگی انسان مدرن بدل گشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *