دکتر خدایار عبداللهی
مشاور بازاریابی و فروش
khodayarabdollahi7@gmail.com
انگیزه سود ،گاه شرکت ها را بر آن می دارد که محصولاتی تولید کنندکه از دید برخی از افراد غیر قابل قبول یا زیان آور است و حتی قابل اعتراض است .یک بازی کامپیوتری در انگلستان بنام شکار انسان و… سرو صدای زیادی به پا کرد چون گروهی از مردم سوال می کردند بازاریابان تا کجا اجازه دارند جلو بروند .
به رغم بهترین تلاشهای محققان ،ناظران دولتی ، و افراد علاقمند در صنعت ،گاه بدترین دشمنان مصرف کنندگان خود آنها هستند .ما غالبا افراد را تصمیم گیرندگان منطقی می بینیم که با آرامش بیشترین تلاش خودرا برای بدست آوردن محصولات و خدماتی انجام می دهند که سلامتی و بهداشت ، خود و خانواده و جامعه شان را به حداکثر خواهند رساند .اما در واقع خواهشها ، انتخابها ، و رفتار مصرف کنندگان بسیاری از اوقات به عواقب منفی برای فرد و جامعه ای منجر می شود که در آن زندگی می کنند .
برخی از اعمال نسبتا بی ضرر است و برخی دیگر عواقب زیانباری دارد .برخی رفتارهای زیانبار مصرف کنندگان از قبیل کشیدن زیاد سیگار ، از فشارهای اجتماعی سرچشمه می گیرد و ارزش فرهنگی که بساری از ما برای پول قائل هستیم ،فعالیتهایی مانند دزدی از فروشگاه ، یا کلاهبرداری بیمه را دامن می زند .تماس با نمونه های غیر قابل دسترسی به زیبایی و موفقیت می تواند در ما ایجاد نارضایتی از خود کند.
تحقیق زیر در تحقیقی در این مورد است :
ارائه مدل کارکردهای پیدا و پنهان بازاریابی با تمرکز بر مادی گرایی با استفاده از نظریه زمینه ای
چکیده