اخبار عمومی / گوناگون

بازار بورس

بازار بورس

بازار بورس

بورس بازاری برای معاملات اوراق بهادار و سهام شرکت‌های مختلف است. در این بازار، فرصت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. ورود به بورس و فعالیت در آن، نیازمند دانش قوی در زمینه‌ی اقتصاد و چگونگی عملکرد بورس است. در این مطلب، به‌طور مفصل در رابطه با بورس و مزایای آن صحبت کرده‌ایم. این مطلب می‌تواند اولین پایه‌ی دانشی شما برای شناخت این بازار باشد.

فعالیت اقتصادی

پول و سرمایه، در زندگی نقش بسیار مهمی دارد. اما همه‌ی مردم از سرمایه‌ی کافی برخوردار نیستند. گروهی از افراد، سرمایه‌ی اندکی دارند اما توان اجرای فعالیت‌های اقتصادی را دارند و در مقابل برخی از انسان‌ها با وجود سرمایه‌های کلان، مهارت و روحیه‌ی لازم برای چنین فعالیت‌هایی را ندارند. لذا بهتر است جایی باشد که این سرمایه‌ی گروه دوم در ازای فعالیت‌های اقتصادی گروه اول به کار گرفته شود. به عبارت دیگر، یک محیط برای معاملات اقتصادی یا یک بازار سرمایه‌ای وجود داشته باشد. در این صورت می‌توان به فعالیت‌های اقتصادی حیاتی دوباره بخشید و آن‌ها را از سر گرفت. در مقابل، سرمایه‌گذاران نیز در سود و بهره‌ی آن فعالیت‌ها شریک می‌شوند.

بازار بورس چیست؟

در حالت کلی، بازار یک محل برای معامله است. شما به عنوان یک خریدار، پول می‌پردازید و فروشنده، در ازای دریافت پول، به شما کالای مورد نظرتان را ارائه می‌دهد. بازار می‌تواند مجازی باشد. کافی است تا دارایی فروشنده، قابلیت معامله در فضای مجازی را داشته باشد. مثلاً یک نرم‌افزار یا یک کتاب الکترونیکی را به‌راحتی می‌توان از طریق بازار مجازی، معامله نمود.

بازار بورس نیز مشابه با همین مفهوم راه‌اندازی شده است. این بازار با هدف گردآوری سرمایه‌داران و سرمایه‌پذیران (فعالان اقتصادی) تشکیل شده است. در این بازار سه نوع معامله داریم. معامله کالا، معامله ارز و معامله اوراق بهادار از جمله انواع معاملاتی هستند که در بورس اجرا می‌شوند. در ازای دریافت پول و سرمایه، شما می‌توانید کالا، ارز و یا اوراق بهادار را در این بازار خریداری نموده و مجدد به ازای پرداخت ارز یا اوراق بهادار، آن را به پول نقد تبدیل نمایید.

تاریخچهی بورس دنیا

تاریخچه و چگونگی پیدایش این بازار، به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. در شهری به نام آنورس (که برخی منابع شهر بورُژو را نام‌ می‌برند)، بازرگانان و کسبه‌ش شهر، در مقابل خانه‌ی بزرگ‌زاده‌ای به نام واندِر بورس، جمع می‌شدند. در این جلسه، کالاها حراج و معامله می‌شد. کم‌کم نام فامیل این بزرگ‌زاده، یعنی بورس، بر روی بازارهایی که در آن معامله حراج کالا انجام می‌شد، نهاده شد.

در آن زمان، بورس تنها یک بازار بود و نظم و قاعده‌ی خاصی برای آن وجود نداشت. هر فردی وارد بورس می‌شد. تا این‌که کم‌کم قواعدی برای این بازار در نظر گرفته شد و تنها به بازرگانان ، صرافان و دلالان، حق معامله در این بازار اعطا شد. رفته رفته شکل بازار بورس به شکل امروزی درآمده و با تأسیس سازمان مربوطه، برای این بازار و فعالیت‌های آن، قوانین وضع شد.

مزایای سرمایهگذاری در بورس

بازار بورس، یک بازار رسمی است. در این بازار نهادی به عنوان سازمان بورس و اوراق بهادار، بر کلیه‌ی فعالیت‌ها، نظارت دارد. بنابراین کلیه‌ی فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری تحت نظارت بوده و یک شرایط ایمن را به‌وجود آورده است.

در بورس، امکان سرمایه‌گذاری با هر مبلغی وجود دارد. بنابراین حتی با سرمایه‌های اندک (مثلاُ ۵۰۰ هزار تومان) نیز می‌توان به آن ورود نمود.

فعالیت آگاهانه در بازار بورس (با دانش کافی در حوزه‌ی اقتصاد و سرمایه‌گذاری) می‌تواند سود بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد. حداقل فایده ورود آگاهانه‌ی سرمایه به این بازار، حفظ ارزش پول و سرمایه در برابر تورم است.

بازارهای زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. اما تقریباً هیچ یک از آن‌ها به اندازه‌ی بازار بورس شرایط ایده‌آل برای سوددهی‌های کلان را ندارند. البته به همان میزان، شرایط ریسک‌پذیری بالاتری نیز وجود دارد که یک روحیه‌ی ریسک‌پذیر الزامی است.

سرمایه‌گذار در این بازار، خیلی سریع‌تر می‌تواند سرمایه‌ی خود را به پول نقد تبدیل کند. این امکان به عنوان «قابلیت نقدشوندگی بالا در بورس» شناخته می‌شود. تصور کنید سرمایه‌ی خود را به صورت یک ملک درآورده‌اید. در صورت نیاز به پول، باید تا زمان فروش ملک، صبر کنید. در برخی شرایط این پروسه می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد. اما در بورس، برای تبدیل سهام و سرمایه‌ی خود به پول نقد، چندان معطل نخواهید شد!

چطور وارد بورس شویم؟

تا به‌این‌جا، ممکن است برای ورود به بورس و سرمایه‌گذاری در آن، ترغیب شده باشید. در این بخش قصد داریم تا مختصری شما را برای ورود به این بازار، راهنمایی کنیم. اولین و واجب‌ترین کاری که باید انجام دهید، مطالعه و کسب دانش کافی از این حوزه است. شما می‌توانید پکیج‌های آموزش بورس را خریداری کنید و مقالات به‌روز و حرفه‌ای در این زمینه را همواره دنبال کنید. هرچقدر که مطالعه‌ی بیش‌تری داشته باشید، احتمال موفقیت شما افزایش پیدا می‌کند. در این وب‌سایت می‌توانید پکیج‌های آموزش بورس به زبان ساده را خریداری نمایید. هم‌چنین مقالات ساده و کاربردی در این زمینه را در همین‌جا منتشر می‌کنیم که می‌توانید مطالعه‌ی آن را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید.

گام بعدی مراجعه به یک کارگذاری رسمی و مجاز و دریافت کد بورسی از آن است. دریافت کد بورسی، به منزله‌ی ورود رسمی شما به بازار سرمایه و امکان انجام معاملات در آن خواهد بود.  شما از این به بعد، می‌توانید برحسب دانشی که دارید وارد معاملات شوید. اوراق بهادار و یا سهام بخرید و آن‌ها را به‌ فروش برسانید. انتخاب و معامله‌ی این سهام، به دانش و تشخیص شما بستگی دارد. هم‌چنین از مشاوران خبره در این زمینه می‌توانید استفاده نمایید.

جمعبندی

بازار بورس، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران است. در این بازار، هم سرمایه‌گذار می‌تواند به سود خوبی برسد و هم سرمایه‌پذیر برای اجرای فعالیت‌های خود، منبع اقتصادی لازم را خواهد داشت. فعالیت در بازار بورس، مزایای زیادی دارد که در این مطلب به برخی از مهم‌ترین آن‌ها پرداختیم. وجود یک فضای امن برای انجام معاملات اقتصادی و قابلیت نقدشوندگی بالا در این بازار، از جمله مهم‌ترین امتیازات و مزایای بورس است. هم‌چنین در این مطلب اشاره‌ی کوچکی به چگونگی ورود به بورس داشتیم. کسب دانش و مهارت کافی در این حوزه، مهم‌ترین پیش‌زمینه‌ای است که می‌تواند موفقیت سرمایه‌گذار و کسب سود خوب برای وی را به ارمغان آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *