اخبار عمومی / گوناگون

چرا قطر جام جهانی را برگزار کرد ؟

چرا قطر جام جهانی را برگزار کرد ؟

بسیاری از دانشمندان علوم سیاسی، تصمیمات دولتها را براساس تعبیری که آنها از منافع ملی خود دارند می بینند .این منافع گاهی تحت عنوان منافع ملی نامیده می شود که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است ،اما بطور کلی شامل اهداف زیر  است :

  • بقای خود
  • امنیت
  • ایدئولوژی
  • پیشرفت
  • وجهه
  • هویت فرهنگی

با بررسی موارد بالا می توان نتیجه گرفت دلیل اصلی دولت قطر از برگزاری جام جهانی موارد زیر است :

1- وجهه و اعتبار

دلیل اصلی دولت قطر از برگزاری جام جهانی افزایش وجهه و اعتبار برای کشور خود بود که این وجهه و اعتبار به عنوان وسیله ای برای نسیل به سایر اهداف استفاده کند.قطر با برگزاری جام جهانی نشان داد که در این کشور کوچک دارنده منبع گازی جهان ثبات سیاسی برقرار است و کشورهای جهان می توانند به قطر به عنوان یک شریک بلند مدت اقتصادی حساب باز کنند .

میتوان به عنوان نمونه با امضای قرارداد 27 ساله قطر با چین و همچنین امضای قرارداد 15 ساله گاز مایع با آلمان اشاره کرد .

به گزارش اکونومیست، آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهند که قطر در طول ۱۲ سال، یعنی از زمانی که حق میزبانی جام جهانی مردان را به دست آورده است، ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. در مقابل، این کشور عربی انتظار دارد که میزبانی جام جهانی تنها ۱۷ میلیارد دلار به اقتصادش بازگرداند.

2-سرمایه گذاری در زیر ساخت و درآمد گردشگری

قطر به دنبال سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های زیربنایی و آماده شدن برای میزبانی جام جهانی، روند تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور آغاز شده است. سرمایه‌گذاری‌های عظیم زیرساختی ، میلیون‌ها فرصت شغلی را در بخش‌های کلیدی از جمله ساخت و ساز، املاک و مستغلات و گردشگری ایجاد کرده است.

قطر بلافاصله بعد از جام جهانی درخواست خود را برای برگزاری المپیک و ..داده است .این نشان می دهد قطر بر درآمد گردشگری به عنوان منبع دوم در اقتصاد خود حساب ویژه ای باز کرده است .

در گزارش بانک ملی قطر آمده است که سرمایه‎گذاری‌ها در صنعت ساخت‌وساز نقطه‌ عطفی برای ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر دانش در این کشور موسوم به «چشم‌انداز 2030» است. علاوه بر آن، میزبانی جام جهانی ابزاری کلیدی برای دستیابی این کشور به هدف بلندمدتِ مدرن‌سازی اقتصاد محسوب می‌شود.

جدا از این اتفاق آن‌ها از هم اکنون برنامه‌ریزی خود را برای برگزاری رقابت های جام ملت های آسیا را نیز آغاز کردند و بنا دارند در این مسیر به گونه ای رفتار کنند که بخشی از هزینه‌های خود در مسیر ساخت و ساز این اماکن ورزشی را از آن محل تأمین کنند.

3- نشان دادن فرهنگ عربی _اسلامی

نکته بسیار مهم تأکید قطری‌ها بر فرهنگ و رسوم در برگزاری این رقابت‌های بزرگ جهانی است. شیخ مشعل بن حمد آل ثانی، سفیر قطر در آمریکا در آستانه برگزاری این رویداد گفته بود جام جهانی فوتبال فرصت طلایی برای کاهش باورهای غلط و سوگرایی علیه قطر و فرهنگ عربی- اسلامی است.

از سوی دیگر، محمد بن نویمی الهاجری، سخنگوی دفتر ارتباطات دولت قطر گفته بود:.

قطر این فرصت را برای تصحیح تصویر غلط درباره اسلام در فعالیت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ بدست آورد تا از راه ورزش و سرگرمی چهره درست اسلام را نشان دهد.

قطر طرح‌ها و ابتکارات جدیدی را برای معرفی اسلام به راه انداخت که قراردادن «بارکد» در اتاق برخی از هتل‌ها برای معرفی اسلام به زبان‌های زنده دنیا از جمله این طرح‌هاست

برهمین اساس، هواداران فوتبال در جام‌جهانی قطر در اوقات پنج‌گانه نماز صدای اذان را با آهنگ و صدای زیبا می‌شنوند که پیام فرهنگی مسلمانان است. در وقت نماز تمام موسیقی‌های مربوط به مسابقات جام‌جهانی در فضای عمومی شهر قطع می‌شود تا نمازگزاران نمازشان به پایان برسد.

قطر همچنین ممنوعیت استعمال و فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌های جام جهانی و اطرف استادیوم‌ها را اعلام کرد که با حمایت رئیس فیفا روبه‌رو شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *