بازاریابی و فروش

تحلیل انتقال رونالدو به تیم النصر عربستان از دید بازاریابی

تحلیل انتقال رونالدو به تیم النصر عربستان از دید بازاریابی

نویسنده : خدایار عبدالهی
تحلیلگر اقتصادی

در حالی که انتظار می رفت رونالدو به یک تیم مطرح اروپایی بپیوندد ، به یکباره خبر انتقال رونالدو به النصر عربستان بحث برانگیز شد . کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی به طور رسمی به النصر عربستان پیوست تا به این ترتیب شایعه هایی که از مدت ها قبل پیرامون انتقال او به باشگاه عربستانی مطرح بود، به واقعیت بپیوندد. حضور رونالدو آنهم با بالاترین دستمزد فوتبالی جهان چه منفعتی برای تیم باشگاهی النصر و بطور کلی برای عربستان دارد که در ادامه به آن می پردازیم :

1– تبدیل تیم منطقه ای به تیم جهانی

انتقال رونالدو باعث شده دیگر تیم النصر یک تیم منطقه ای نباشد و اکنون به یک تیم بین المللی تبدیل شود و خبرهای تیم النصر بواسطه حضور رونالدو ، تیتر خبری رسانه های جهان تبدیل شود .

2-افزایش 7 میلیونی فالورهای اینستاگرام النصر

فالورهای اینستاگرام النصر روز بروز در حال افزایش است و تاکنون از یک میلیون به هفت میلیون افزایش یافته است . فالورهای بیشتر به منزله درآمد بیشتر برای تیم  النصر عربستان است . میتوان به فروش بی سابقه پیراهن رونالدو در عربستان در روز های قرارداد رونالدو اشاره کرد .

3- سلبریتی ها و رفتار مصرف کنندگان

در جهان امروز مردم دنبال کننده های سلبریتی ها هستند و رفتار مصرف کنندگان تابع رفتار سلبریتی ها شده است . حضور رونالدو در عربستان و به مرور قراردادهای متعددی  با شرکت های عربستانی خواهد بست باعث می شود مصرف کنندگان در سراسر جهان و بخصوص علاقمندان رونالدو علاقمند به مصرف کالاو خدمات (گردشگری و..)  عربستان شوند .

4- گردشگری

عربستان می داند روزی نفت اش تمام خواهد شد و از الان بدنبال برنامه هایی برای متنوع کردن درآمد خود است .عربستان در زمینه گردشگری برنامه هایی دارد .

احمد الخطیب وزیر گردشگری عربستان از برنامه ای بنام «راهبرد گردشگری » رونمایی کرده است که هدف گذاری آن جذب 100 میلیون گردشگر در سال 2030 است  .عربستان قصد دارد درآمد گردشگری را به 10 درصد تولید ناخالص داخلی خود برساند .و در این مسیر بدنبال سفیرانی می گردد که جاذبه های گردشگری عربستان را بدنیا معرفی کند .یکی از این سفیران رونالدو با داشتن 500 میلیون فالور اینستاگرام است . شرکت های گردشگری عربستان قصد دارند جاذبه های گردشگری عربستان را به رونالدو نشان دهند و از او در جهت ترغیب مردم کشورهای غربی جهت بازدید از عربستان ترغیب کنند .

5-رونالدو سفیر عربستان

قرارداد رونالدو با عربستانی‌ها هفت سال و تا پایان جام جهانی 2030 است که قرار است عربستان میزبانی آن را بر عهده بگیرد. ضمن اینکه از این قرارداد هفت‌ساله، فقط 2.5 سالش رونالدو متعهد است که بازی کند و بقیه را به‌عنوان سفیر عربستان مشغول به کار می‌شود.  سفیری که قصد دارد چهره جدید عربستانی‌ها را با زبانی شفاف به بقیه مردم دنیا معرفی کند و نگاه آنها را متوجه این منطقه از خاورمیانه کنند. حضور رونالدو در عربستان  فرصت طلایی برای کاهش باورهای غلط و سوگری علیه عربستان  و فرهنگ عربی- اسلامی است .رونالدو در مورد انتقال خود به النصرعربستان می گوید :  گفت: من به اینجا می آیم بازی کنم، لذت ببرم و بخشی از موفقیت کشور و فرهنگ آن باشم.

6- چشم‌انداز بلندمدت عربستان

عربستان چشم انداز بلند مدتی  دارد که رونالدو یکی از چهره‌های سرشناس این چشم‌انداز است. عربستان با تغییراتی که در ساختار سیاسی‌اش به وجود آورده، رفته‌رفته سعی در تعامل بیشتر با جوامع بین‌الملل دارد . ماجرا مربوط به خیز آنها برای میزبانی از جام جهانی 2030 است که دوست دارند در همکاری با دو کشور دیگر یعنی مصر و یونان انجامش دهند. همین که عربستان حاضر شده مصر را کنار دست خودش نگه دارد، می‌تواند نشانه روشنی برای بروز تغییرات در این کشور باشد. حال برای معرفی چهره‌ای بهتر از این کشور، ستاره‌هایی مانند کریستیانو رونالدو وارد گود می‌شوند تا رفته‌رفته زمینه را برای اهداف عربستان فراهم کنند. به همین دلیل است که مسئولان رده‌بالای عربستانی به تیم‌های این کشور پیشنهاد می‌دهند که اگر می‌خواهند ستاره‌های نام‌آشنا را به ریاض بکشانند، درنگ نکنند. در‌واقع حمایت دولت عربستان در این زمینه کاملا مشهود است.

 

با برنامه های عربستان ، نباید رونالدو را تنها ستاره بزرگ دنیای فوتبال دانست که سر از لیگ عربستانی درمی‌آورد. در آینده‌ای نه‌چندان دور، طبیعتا ستاره‌های دیگری که غالبا روزهای پایانی فوتبال را سپری می‌کنند به ریاض خواهند آمد ولی نه صرفا برای فوتبال. آنها مثل همین کریستیانو رونالدو قرار است سفرایی باشند که قصد معرفی چهره جدیدی از عربستان به دنیا را دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *