بورس

پیش بینی بورس در پایان سال 1402 با استفاده از رگرسیون خطی

پیش بینی بورس در پایان سال 1402 با استفاده از رگرسیون خطی

نویسنده : خدایار عبدالهی

تحلیلگر اقتصادی

Khodayarabdollahi7@gmail.com

سقف مقاومتی نیز سطحی از قیمت است که انتظار می‌رود قدرت نیروی عرضه به اندازه‌ای باشد که از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری نماید.

کف حمایتی به سطحی از قیمت‌ها گفته می‌شود که انتظار می‌رود قدرت نیروی تقاضا به اندازه‌ای باشد که از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری نماید.

نمودار زیر شاخص کل را از سال 1369 الی 1401 نشان می دهد .

جدول زیر فاصله کف و سقف های بورس از سال 1369 الی 1401 را نشان می دهد .

همانطور که جدول بالا نشان می دهد فاصله کف های بورس بصورت سال  2-6-3-7-5-3 است .

و همچنین  فاصله سقف های بورس بصورت سال  7-2-6-3-8-5 است .

 

 

رگرسیون خطی

بازارهای سهام نقش مهمی در سازماندهی سیستم های اقتصادی مدرن دارند. پیشبینی نوسان‌های آینده شاخص سهام می تواند اطلاعاتی در مورد روند آینده بازار سرمایه فراهم نماید.روش های مختلف برای پیش بینی بورس وجود دارد که رگرسیون خطی یکی از آنهاست .

رگرسیون خطی یا تنازل خطی یکی از روش‌های تحلیل رگرسیون است. رگرسیون یک نوع مدل آماری‌ست برای پیش‌بینی یک متغیر از روی یک یا چند متغیر دیگر. ه متغیرهایی که پیش‌بینی بر روی آن انجام می‌شود متغیر وابسته و به متغیرهایی که پیش‌بینی به کمک آن‌ها انجام می‌شود متغیرهای مستقل می‌گویند.

رگرسیون نیاز به استفاده از داده‌های قبلی تاریخی دارد. در تحلیل رگرسیون، پیش‌‌بینی‌کننده می‌خواهند رابطه‌ای بین داده گذشته (متغیر وابسته) و یک متغیر مستقل پیدا کند.

با استفاده از رگرسیون خطی شاخص کل در 5 سال گذشته ، پیش بینی می شود شاخص کل در پایان سال 1402 به رقم 2،387،329 برسد که رشد  21% نسبت به سال 1401 را نشان می دهد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *