بازاریابی و فروش

انواع گروه های بازار

کشورها سالهاست که به دلایل اقتصادی و سیاسی گروه بندی میشوند یک گروه بازار زمانی ایجاد میشود که چند کشور توافق نمایند که محدودیتهای تجاری و تعرفه ای را از میان خود بردارند و یک ائتلاف تجاری ایجاد نمایند. گروههای بازار را میتوان به پنج نوع تقسیم کرد:
۱) مناطق آزاد تجاری: به مجموعه کشورهایی میگویند که تعرفه تجاری را از بین خود برداشته اند اما با سایر کشورها هر یک روابط تجاری خاص خود را دارند. نفتا نمونه ای است از یک منطقه آزاد تجاری
۲) اتحادیه گمرکی به مجموعه کشورهایی می گویند که علاوه بر برداشتن محدودیتهای تجاری بین خود، برای کشورهی غیر عضو تعرفه و یا محدودیتهای گمرکی یکسانی را وضع نموده اند.
۳) بازار مشترک تمام ویژگیهای یک اتحادیه گمرکی را داراست به اضافه اینکه منابع انسانی و سرمایه نیـز بـه سهولت در بین کشورهای عضو جریان می یابد.
۴) اتحادیه اقتصادی بازار مشترکی است که کلیه سیاستهای اقتصادی کشورهای عضو با هم هماهنگ شده باشد.
۵) اتحادیه سیاسی حد نهایی ادغام کشورها اتحادیه سیاسی است که کشورهای عضو علاوه بر سیاستهای ،اقتصادی ائتلاف سیاسی نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *