سوگوشوشا
نویسنده :خدایار عبداللهی
سوگو شوشا(sōgō shōsha )یا شرکت های بازرگانی عمومی، شرکت های ژاپنی هستند که طیف وسیعی از محصولات و مواد را تجارت می کنند. سوگو شوشا علاوه بر نقش واسطه، در لجستیک، توسعه کارخانه و سایر خدمات و همچنین اکتشاف منابع بینالمللی نیز مشارکت دارد.
بطور خلاصه شرکت های سوگوشوشا وظیفه تجارت بین الملل ژاپن را به عهده دارند ،شرکت های ژاپنی بخاطر تخصص سوگوشوشاها (درتجارت) ، محصولاتشان را به این شرکت ها می دهند تا برایشان صادر کند .
دو نوع سوگو شوشا ژاپنی
انواع مختلفی از شرکت های سوگو شوشا وجود دارد، اما می توان آنها را به طور کلی به دو نوع تقسیم کرد : سوگو شوشا منطقهای که در یک منطقه خاص مانند اروپا، آسهآن یا خاورمیانه تخصص دارند، و سوگو شوشا مخصوص صنعت که در دسته های تجاری خاص مانند غذا،فلرات و…تخصص دارند.
دو کسب و کار اصلی سوگو شوشا
سوگو شوشا دارای نقاط قوتی مانند توانایی جمع آوری اطلاعات، منابع مالی فراوان و شبکه توزیع جهانی است. با بهره گیری از این نقاط قوت، سوگو شوشا دو کسب و کار اصلی دارد: «تجارت» و «سرمایه گذاری تجاری».
1-تجارت
بازرگانی تجارتی است که با محصولات تجاری مانند مواد خام، کالاها و خدمات و کسب پورسانت از طریق واسطه بین فروشندگان و خریداران انجام می شود. آنها با همه چیز از انرژی، فلزات، ماشین آلات، منسوجات و مواد غذایی سروکار دارند. شرکت های بازرگانی نیز خدمات ارزش افزوده ای مانند امور مالی و بیمه را در معاملات ارائه می دهند.
2- سرمایه گذاری تجاری
سرمایه گذاری تجاری، سرمایه گذاری منابع مدیریتی (افراد، کالاها، پول و اطلاعات) در تجارت شرکت های آینده دار و کسب سود از طریق سود سهام است.
مثال شرکت سوگوشوشا itochu
1-مدل کسب و کار Sogo-Shosha (شرکت بازرگانی عمومی)
مزیتهای رقابتی شرکتهای تجاری عمومی Sogo- عبارتند از: (1) دانش تجاری که از طریق فعالیتهای تجاری متنوع پرورش مییابد، (2) ارتباط با مشتریان و شرکا در زمینههای تجاری گسترده
(3) یک شبکه لجستیک و اطلاعات جهانی قوی، و (4) قدرت مالی فراوان و توانایی برای گسترش همه امکانات تجاری.
با استفاده از این نقاط قوت، شرکتهای تجاری عمومی معمولاً کسبوکارهایی را با محوریت دو رکن تجارت و سرمایهگذاری تجاری توسعه میدهند. اخیراً نسبت سرمایه گذاری تجاری سوگو شوشا نیز افزایش یافته است.
1-تجارت
تجارت یک پایه اساسی برای شرکت های تجاری عمومی است. شرکت های تجاری عمومی از طریق فروش و میانجیگری محصولات با مشتریان و شرکا روابط برقرار می کنند، زیرا ما به دنبال گسترش کانال های فروش و شبکه های اطلاعاتی در سطح جهانی برای محصولات متنوع هستیم. ما همچنین با ایجاد ارزش افزوده، مانند ارائه عملکردهای لجستیک یا مالی، در معاملات مختلف در سراسر جهان مشارکت می کنیم.
2-سرمایه گذاری تجاری
شرکتهای بازرگانی عمومی با هدف ارتقای ارزش شرکتی سرمایهگذاران و ایجاد همافزایی با فرض هلدینگ مستمر، اقدام به سرمایهگذاری تجاری میکنند. ما تجارت را با سرمایه گذاری تجاری در زمینه ها و مناطق مختلف، به عنوان مثال، تهیه مواد خام و محصولات در منطقه بالادست، یا ارائه محصولات و خدمات در منطقه پایین دست، گسترش می دهیم. ما همچنین برای بهبود ارزش شرکتی سرمایهگذاران با سرمایهگذاری منابع مدیریتی (دانش مدیریت، منابع انسانی، اطلاعات، منابع مالی و غیره) و اجرای بازسازی کسبوکار تلاش میکنیم.