اخبار

معرفی ۱۰ فیلم بورسی که هر سرمایه‌گذاری باید تماشا کند ( با لینک مستقیم فیلم)

۱. گرگ وال استریت (The Wolf of Wall Steer)

فیلم گرگ وال استریت

کارگردان : مارتین اسکورسیزی

نویسندگان : ترنس وینتر – جردن بلفورد

بازیگران : لئوناردو دیکاپریو – جوناه هیل – مارگوت رابی

سال تولید : ۲۰۱۳

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۳ ساعت

امتیاز فیلم : ۸/۲

لینک تماشا در IMDb

جردن بلفورت دلال سخت کوشی است که در اواخر دهه ۸۰ وارد بازار سهام می شود، اما ورود او مصادف با بزرگ‌ترین روز سقوط اقتصادی بعد از دهه بیست، یعنی روز دوشنبه سیاه می‌شود. بلفورت، پس از این اتفاق شغل خود را برای مدتی از دست می‌دهد، ولی با تلاش بسیار مجدداً وارد بازار سهام می‌شود.

جردن، که هر روز شاهد کلاهبرداری‌های بسیاری در بازار سرمایه است، پس از مدتی تصمیم می‌گیرد تا با موج فساد همراه شده و سریع‌تر رویای پولدار شدن خود را تحقق بخشد. وی پس از مدتی، برای خود شریکی پیدا کرده و به کمک او شرکت دلالی خود را راه‌اندازی می‌کند.

این دو نفر با کلاهبرداری از مشتریان بازار سهام، هر روز سود بیشتری کسب کردند و جردن بلفورت در نهایت به یکی از رؤسای وال استریت با ثروتی هنگفت تبدیل شد. اما اعتیاد به مواد مخدر و روابط نامشروع، هر چه بیشتر او را در منجلاب نابودی فرو می‌برد.

داستان فیلم تا جایی ادامه پیدا می‌کند که سرانجام کمیسیون امنیت و مبادلات ارزی، به عملکرد شرکت او مشکوک می‌شود، و با ورود ماموران اف.بی.آی به پرونده‌اش، سقوط و فروپاشی امپراطوری جردن بلفورت آغاز می شود.

۲. سوءاستفاده از جایگاه (Inside Job)

فیلم سوءاستفاده از جایگاه

کارگردان : چارلز فرگوسن

نویسندگان : چارلز فرگوسن – چاد بک – آدام بلات

بازیگران : مت دامون – گیلفی زوگا – اندری مگنسون

سال تولید : ۲۰۱۰

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه

امتیاز فیلم : ۸/۲

لینک تماشا در IMDb

داستان فیلم از آنجایی شروع شد که میزان نقدینگی در نظام بانکی آمریکا کاهش یافت. سپس، قیمت مسکن افزایش عجیبی پیدا کرد و انفجار حباب قیمت مسکن آغاز شد که به موجب آن، مردم توان بازپرداخت وام‌های خود را نداشتند و بانک‌ها هم خانه آنها را مصادره کردند، اما این خانه‌ها فروش نرفت و از طرفی بدهی مردم به بانک‌ها در سال ۲۰۰۷ حدود ۱ تریلیون دلار شد.

همه این اتفاقات سبب شد که بانک‌های اعطاکننده وام به مردم اعلام ورشكستگی کنند تا شاهد این باشیم که دنیا در یک بحران اقتصادی تازه گرفتار شده‌است. شاید بتوان دهه بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ را خشن‌ترین و بدترین دهه قرن دانست. شروع جنگهای مختلف در افغانستان و عراق، زلزله‌هایی با قدرت تخریبی فوق‌العاده بالا، سونامی، و … .

اما شاید بتوان مهمترین اتفاق این دهه را بحران مالی جهان در نظر گرفت. بحرانی که شاید مخرب‌تر از هر جنگ دیگری بود زیرا هیچ کس از ضرر آن در امان نبود. می توان بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ را مهمترین اتفاق ۵۰ سال اخیر هم به حساب آورد. بحرانی که به موجب آن دولت‌های جهان در مجموع مبلغی معادل ۲۰ تریلیون دلار ضرر مالی را تجربه کردند و مردم زیادی شغل و حتی خانه خود را از دست دادند.

۳. رکود بزرگ (The Big Short)

فیلم رکود بزرگ

کارگردان : آدام مک کی

نویسندگان : چارلز رندولف – آدام مک کی – میشل لویز

بازیگران : کریستین بیل – استیو کارل – رایان گوسلینگ

سال تولید : ۲۰۱۵

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه

امتیاز فیلم : ۷/۸

لینک تماشا در IMDb

فیلم رکود بزرگ روایتی است مستندوار درباره رویارویی افرادی که پیش از وقوع بحران ۲۰۰۸ از آن مطلع شده‌اند. فیلم با پرداختن به داستان چهار گروه از این افراد به طور موازی، تلاش می‌کند، چرایی فروپاشی را با تمثیل‌ها و ساده‌سازی‌های مختلف به عموم مردم توضیح دهد.

کارگردان از طریق شخصیت‌هایی ماجرای فروپاشی اقتصادی را روایت می‌کند. نقش یکی از این شخصیت‌ها را که از مدیران یک بانک است، استیو کارل بازی می‌کند. او از طریق فرد دیگری مطلع می‌شود که مطمئن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری، به زودی دچار فروپاشی می‌شود. او به مانند بقیه معامله‌گران باور نمی‌کند اما تصمیم می‌گیرد که به صورت میدانی وضعیت فروشندگان و خریداران وام‌های مسکن را بررسی کند.

در قسمتی از فیلم زمانی که مدیر بانک با دلالان خرد وام‌های مسکن در یک منطقه کوچک صحبت می‌کند، آنها با خنده به او می‌گویند که وام‌ها را به مهاجرینی می‌فروشند که زبان نمی‌دانند یا از سر ناچاری معامله می‌کنند و به این ترتیب، زودتر به پولشان می‌رسند و در همین ‌جا استیو کارل می‌فهمد که این وام‌ها هیچ‌گونه ضمانتی برای برگشت ندارند و به زودی بقیه ارکان بانکی که بر روی اعتبارات این وام‌ها بنا شده‌اند، با سقوط ارزش وام‌های مسکن زمین خواهد خورد.

۴. وارن بافت شدن (Becoming Warren Buffet)

فیلم وارن بافت شدن

کارگردان : پیتر دبلیو کانهارد

نویسنده : کریس چانگ

بازیگران : سائول بیشت – سوزان بافت – وارن بافت

سال تولید : ۲۰۱۷

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

امتیاز فیلم : ۷/۵

لینک تماشا در IMDb

مستند وارن بافت شدن، در مورد وارن بافت، کارآفرین، بازرگان، سرمایه گذار و نیکوکار آمریکایی است، که به عنوان موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم شناخته می‌شود. او با دارایی خالص بیش از ۶۰ میلیارد دلار، سومین میلیاردر جهان است.

فیلم وارن بافت شدن، مستندی محصول سال ۲۰۱۷ کشور آمریکا به کارگردانی پیتر دبلیو کانهارد است که توسط کمپانی Kunhardt Films منتشر شد. نویسندگی این مستند را نیز کریس چانگ برعهده داشته است و بازیگرانی چون سوزان بافت، وارن بافت، بیل گیتس، آیدن لینکوف، جاستین ون وورهیس و غیره در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این مستند که بر اساس زندگی فردی موفق به نام وارن بافت ساخته شده، اولین بار در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷ توسط شبکه HBO در آمریکا منتشر شد و توانست نظر مثبت منتقدین را به خود جلب کند.

۵. وال استریت (Wall Street)

فیلم وال استریت

کارگردان : اولیور استون

نویسندگان : استنلی ویزر – اولیور استون

بازیگران : چارلی شین – میشل داگلاس – تامارا تیون

سال تولید : ۱۹۸۷

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۲ ساعت و ۶ دقیقه

امتیاز فیلم : ۷/۴

لینک تماشا در IMDb

در خلاصه داستان فیلم وال استریت، باید بگوییم که کارگزار جوان بورس، باد فاکسبا بازی چارلی شین باید میان معیارهای کار و زندگی پدرش و قهرمان وال استریت، گوردون گکو با بازی مایکل داگلاس، یکی را انتخاب کند.

کاراکتر اصلی در این قسمت از وال استریت، با ادعایی مبنی بر دانستن یک فرمول ثروت‌ساز، به سراغ گوردن گکو می‌رود و پس از دو ماه پیگیری، موفق به ارتباط با او و مطرح کردن فرمولش می‌شود. او مدعی است : سهام یک آژانس هواپیمایی ظرف مدتی کوتاه دچار افت شده اما این رکود موقت در پی سقوط یک هواپیما نه تنها برطرف می‌شود، بلکه مجددا سهام به اوج خود می‌رسد.

گکو طرح این جوان را جدی می‌گیرد اما در ادامه‌ داستان، باد متوجه می‌شود در دنیای بی‌رحم اقتصاد، مطرح کردن این راز که به واسطه‌ اشتغال پدرش در آن شرکت هواپیمایی از آن مطلع بود، با شخصی مثل گکو تصمیم اشتباهی بوده‌است. و حالا او یا باید همه چیز را واگذار کند و یا تا جای ممکن، این بازی را ادامه دهد.

۶. کاپیتالیسم : یک داستان عاشقانه (Capitalism : A Love Story)

فیلم کاپیتالیسم : یک داستان عاشقانه

کارگردان : مایکل مور

نویسندگان : مایکل مور

بازیگران : مایکل مور – ویلیام بلک – جیمی کارتر

سال تولید : ۲۰۰۹

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۲ ساعت و ۷ دقیقه

امتیاز فیلم : ۷/۴

لینک تماشا در IMDb

مایکل مور، آمریکایی‌ترین مستندساز ضد سیاست‌های دولت آمریکا، در این فیلم، نظام سرمایه‌داری را به محکمه می‌برد و با برشمردن مصادیقی از نتایج فلاکت‌بار آن بر دنیای مدرن، فقر را ثمره این پدیده می‌داند. اين فيلم دارای قسمت‌های مختلفی است که در آن جنبه‌های مختلف و متفاوت بحران اقتصادی کنونی بحث و بررسی می‌شود.

جنبه هايی نظير، ضبط رهن مستأجران، اخراج آنها و تخليه خانه‌هایشان، تبديل همه چيز به سيستم کازينویی توسط وال استريت، خارج کردن آمريکا از حالت صنعتی (که از دوران رياست جمهوری ريگان شروع شد)، زندان‌های خصوصی، زياده‌روی‌های مديران عامل بيمه و دهقانان مرده (سيستم ناکارآمد بيمه)، کمک به شرکت‌های ورشکسته، نابودی شرکت جنرال موتورز، تأثيرات کمک های مالی کلان بر روی دولت و دست آخر، حقوق‌های ناچيز و شرم‌آور خلبان خطوط هوايی منطقه‌ای.

۷. برای شکست زیادی بزرگ است (Too Big to Fail)

فیلم برای شکست زیادی بزرگ است

کارگردان : کورتیس هانسن

نویسندگان : پیتر گولد – اندرو پراس سورکین

بازیگران : جیمز وودز – جان هرد – ویلیام هرت

سال تولید : ۲۰۱۱

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه

امتیاز فیلم : ۷/۳

لینک تماشا در IMDb

این فیلم با کلیپ‌هایی از گزارش‌های خبری درباره بحران صنعت وام مسکن و فروش اجباری بانک سرمایه‌گذاری Bear Stearns به هولدینگ خدمات مالی و بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی JPMorgan Chase، با ضمانت‌نامه‌های فدرال آغاز می‌شود.

منشأ بحران اقتصادی بزرگ آمریکا در سال ۲۰۰۸، مشکلات در بخش مسکن و املاک بود که بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری بزرگ آمریکا را در آستانه سقوط و ورشکستگی قرار ‌داد به گونه‌ای که نابودی هر یک از بانک‌ها، زنجیروار بانک و موسسه بعدی را نیز به ورطه سقوط می‌کشاند و در نهایت، ممکن بود منجر به سقوط کل نظام اقتصادی آمریکا شود.

فیلم برای شکست زیادی بزرگ است، از دیدگاه دولت آمریکا به این بحران مالی بزرگ می‌پردازد و داستان رویدادها و وقایع را با محوریت اقدامات وزیر خزانه‌داری آمریکا هنری پالسون و رئیس سیستم ذخیره فدرال، بن برنانک برای مهار بحران در بازه زمانی آگوست ۲۰۰۸ تا اکتبر ۲۰۰۸، به تصویر می‌کشد.

۸. مارجین کال (Margin Call)

فیلم مارجین کال

کارگردان : جی سی چندر

نویسنده : جی سی چندر

بازیگران : زاخاری کوینتو _ استنلی توچی – کوین اسپیسی

سال تولید : ۲۰۱۱

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۱ ساعت و ۴۷ دقیقه

امتیاز فیلم : ۷/۱

لینک تماشا در IMDb

داستان فیلم در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته در اوایل سال ۲۰۰۸ اتفاق می‌افتد. در آن زمان، بحران مالی آمریکا را فرا گرفته‌بود. در این فیلم، افراد کلیدی یک بانک سرمایه‌گذاری با یک وضعیت اضطراری مالی مواجه می‌شوند و در عین حال، هر اقدامی از سوی آنها، پیامدهای شخصی و اخلاقی در پی دارد.

داستان این فیلم در سال ۲۰۰۸ و در اوج بحران‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا و زمانی که بخش‌های اقتصادی در حال ورشکستگی هستند، اتفاق می‌افتد. این فیلم برشی ۲۴ ساعته از اتفاقات درون یک شرکت فعال در بازار بورس آمریکا است.

در فیلم مارجین کال، روند کشف یک بحران احتمالی، مراحل پیدا کردن راه‌حل و در نهایت، اجرایی کردن آن به زیبایی نشان داده‌‌ می‌شود.

۹. اتاق بخار یا اتاق سهام (Boiler Room)

فیلم اتاق بخار یا اتاق سهام

کارگردان : بن یانگر

نویسنده : بن یانگر

بازیگران : جیوانی ریبیسی – وین دیزل – نیا لانگ

سال تولید : ۲۰۰۰

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۲ دوساعت

امتیاز فیلم : ۷

لینک تماشا در IMDb

فیلم اتاق بخار یا اتاق سهام، روایتی درام اما هیجان‌انگیز و جنایی، از دنیای بورس، بازارهای مالی و حواشی پیرامون آن است.

بن یانگر نویسنده و کارگردان فیلم، با بهره‌گیری از تیمی قوی از بازیگران و با روایت داستانی یکپارچه و جذاب، موقعیت مالی آن روزهای سال ۲۰۰۰ آمریکا را به تصویر می‌کشد .

کارگردان با روایت داستان اتاق بخار، در تلاش است به مسائل اقتصادی و دنیای سرمایه‌گذاری و بورس بپردازد و در عین حال، از مؤسسات مالیِ به ظاهر قانونی که با روش‌های خاص خود قوانین اقتصادی را دور می‌زنند، انتقاد کند.

۱۰. پول هرگز نمی‌خوابد (Wall Street : Money Never Sleeps)

کارگردان : اولیور استون

نویسنده : آلن لوئب – استفن اسکیف – استنلی ویزر

بازیگران : شیا لابوف – کیری مولیگان

سال تولید : ۲۰۱۰

کشور سازنده : آمریکا

مدت زمان : ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه

امتیاز فیلم : ۶/۲

لینک تماشا در IMDb

داستان این فیلم در خصوص زندگی یک کارشناس ارشد بازار بورس به نام گور دون گکو است که پس از سالها از زندان آزاد شده‌است. او به دلیل توطئه‌هایی به فساد مالی محکوم شد و به ناچار، به زندان رفت. اما اکنون پس از آزادی، فقط به فکر انتقام گرفتن است. در همین راستا، با نامزد دخترش، جیک که جوانی مستعد است، نقشه‌ای طراحی می‌کند تا از این راه بتواند به بازار مالی راه پیدا کند.

وی قصد داشت تا از این طریق، با کسانی که او را به زندان انداخته‌اند، تسویه حساب کند و انتقام سالها زندانی بودنش را بگیرد. جیک در وال استریت برای شرکتی به نام کلر زابل کار می‌کند که توسط لوئیس زابل اداره می‌شود. این کسب و کار توسط شخصی به نام برتون جیمز به دلیل شایعاتی که درباه بی‌ثباتی‌اش منتشر کرد، به زانو درآمده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *