نویسنده :دکتر خدایار عبدالهی
مشاور بازاریابی و فروش
اخلاق بازاریابی و سیاست عمومی
در بازاریابی در بحث اخلاق بازاریابی و سیاست عمومی عمدتا تعارضاتی بین هدف موفق شدن در بازار و تمایل به بیشینه کردن سلامت از طریق ارایه محصولات و خدمات موثر بروز می کند .اخلاق کسب و کار قواعد رفتاری است که راهنمای عمل ما در بازار است ،استانداردهایی که بیشتر افراد در یک فرهنگ ،درست و غلط و خوب و بد را بر اساس آنها می سنجند .این ارزش های جهانی شامل صداقت ،عدالت،احترام،درستی،توجه به دیگران،مسیولیت پذیری ،و وفاداری هستند .
کسب و کار اخلاقی یعنی کسب و کار خوب
مفوم درست و غلط در فرهنگ های مختلف
البته مفهوم درست و غلط در میان فرهنگهای مختلف متفاوت است .برخی از شرکتها معتقدند که برای فروشندگان اشمالی ندارد که از تمام روشها به منظور ترغیب مشتریان برای خرید کردن استفاده کنند ولو اینکه بخواهندبه آنها اطلاعات غلط بدهند .برخی از بنگاه های دیگر احساس می کنند هرچیزی کمتر از صداقت محض با مصرف کنندگان ،اشتباه است .از آنجا که هر فرهنگی مجموعه ای ارزشهای مختص خود را دارد ،شرکت های مختلف دنیا رفتارهای کسب و کار اخلاقی را به صورت کاملا متفاوتی تعریف می کنند.مثلا رشوه در ژاپن از آن به عنوان مه سیاه یاد می شود ولی در خاورمیانه (به غلط)هبه نامیده می شود که بمعنای دادن انعام برای تسریع انجام یک معامله است .
هدیه دادن برای انجام کار در بعضی کشورها ناچذیرفتنی و جرم است ولی در کشورهایی مثل هند و..مرسوم است .