دکتر خدایار عبداللهی
مشاور بازاریابی و فروش
khodayarabdollahi7@gmail.com
نقشه ادراکی مصرف کننده
یک روش واضح است برای نقاشی یک تصویر از محل قرار گرفتن محصولات یا نامهای تجاری در ذهن مصرف کنندگان است .
نقشه های ادراکی معمولی، شامل نمودار دو بعدی حاوی یک محور افقی (X) و محور عمودی (Y) هستند.
در انتهای هر کدام از این محورها، ویژگی هایی قرار دارند که با یکدیگر در تضادند.
فرض کنید که هدف نقشه ادراکی، بررسی حس مشتریان نسبت به غلات صبحانه است.
در چنین حالتی در بالا و پایین محور Y، عبارت های خوشمزه و بدمزه (Great Taste و Poor Taste) و در انتهای محور X نیز عبارت های ارزش غذایی بالا و ارزش غذایی پایین (High and Low Nutritional Value) را مشاهده خواهید کرد.
سپس هر کدام از غلات های صبحانه با توجه به شیوه درک مشتریان از آن ها، بر روی نقشه ادراکی قرار می گیرند.
برای آن که نقشه ادراکی بهینه ای داشته باشید نیاز است تا هر دو محور X و Y، ویژگی هایی را که مصرف کنندگان در حین خرید به آن ها توجه دارند را ارزیابی نمایند.
بهترین شیوه شروع درک این موضوع که مشتریان و مشتریان بالقوه به چه نحوی محصولات و برندها را می نگرند، نظرسنجی کردن است.