اخبار عمومی / گوناگون

گوگل آنالیتیکس ورفتار مصرف کننده

گوگل آنالیتیکس ورفتار مصرف کننده

گوگل آنالیتیکس ورفتار مصرف کننده

دکتر خدایار عبداللهی

مشاور بازاریابی و فروش

khodayarabdollahi7@gmail.com

تعریف گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یا همان گوگل آنالیز یکی از ابزارهای پر کاربرد گوکل است . گوگل آنالیتیکس با انجام آنالیز و تجزیه و تحلیل اطلاعات بی شمار وب سایت ها و کسب و کارهای آنلاین، می تواند گزارش دقیقی از میزان بازدید سایت و همچنین آمار ترافیک را در دسترس مدیر سایت قرار دهد.

نقش گوگل آنالتیکس در رفتار مصرف کننده

گوگل آنالیتیکس به خوبی می تواند طیف وسیعی از سوالاتی را که در ذهن مدیران وب سایت ها است جواب دهد. چند نفر از وب سایت بازدید کرده اند؟ چه مدت کاربران در سایت وقت می گذرانند؟مطالب موجود در صفحات تولید شده به اندازه کافی جذاب و واضح هستند؟ کاربران بیشتر به چه محتوایی علاقه دارند؟کدام تکنیک بازاریابی بیشترین تاثیر را روی کاربران دارد؟ کدام صفحات از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند؟ چه تعداد از بازدیدکنندگان تبدیل به مشتری می شوند؟ چه طور می توان سرعت وب سایت را افزایش داد؟ چطور می توان بودجه تبلیغاتی را در بهترین جای ممکن هزینه کرد؟ چه ساعتی بیشترین ترافیک و چه ساعتی کمترین ترافیک را در وب سایت دارید؟

سیستم گوگل آنالیز طیف وسیعی از اطلاعات مفید هم چون تجزیه و تحلیل ورودی ها، کاربران وارد شده به سایت، میزان زمان حضور آن ها در سایت، مسیر خروج آن ها از سایت، بانس ریت ، نوع فعالیت های انجام شده در سایت و … را در اختیار مدیران وب سایت ها قرار خواهد داد. همچنین با استفاده از این ابزار می توانید از رزولوشن صفحه نمایش کاربران، فعال بودن جاوا اسکریپت و … مطلع شوید.

با استفاده از این سیستم می توانید بدانید که چند نفر هم اکنون در سایت شما هستند و چه کاری می کنند. از مهمترین و هیجان انگیز ترین بخش آنالیز گوگل می توان به سه بخش مخاطبان، رفتار کاربران و تبدیل شدن بازدیدکننده به کاربر ثابت یا مشتری اشاره کرد.

بخش مخاطبان یک سری اطلاعات کلی را در مورد کاربران در اختیار مدیران وب سایت قرار می دهد. این اطلاعات شامل تعداد دفعاتی که از وب سایت بازدید شده، تعداد کاربرانی که از وب سایت بازدید کرده اند، تعداد افراد جدیدی که وارد شده اند، تعداد صفحات بازدید شده در هر دوره، مدت زمان مشاهده کاربران، تعداد کاربرانی که از سایت خارج شده اند و … می شود.

گوگل با استفاده از حساب کاربری افراد بازدیدکننده از سایت، اطلاعاتی در رابطه با سن و جنسیت کاربران را در اختیار مدیران قرار می دهد. همچنین گوگل می تواند اطلاعاتی در مورد علایق کاربران را نمایش دهد. از دیگر اطلاعاتی که گوگل آنالیز نمایش می دهد، اطلاعاتی در مورد مکان و زبان کاربران است.

از دیگر اطلاعات مفیدی که با استفاده از ابزار تحلیل گر گوگل می توانید بدست آورید مربوط به مرورگر مورد استفاده کاربران، نوع سیستم عامل، شرکت ارائه دهنده اینترنت، تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت و … می باشد. با استفاده از این ابزار همچنین می توانید از تعداد کاربرانی که از طریق تبلیغات انجام شده، رسانه های اجتماعی، جستجو گوگل، آدرس سایت و … وارد سایت شما شده اند مطلع شوید.

همچنین می توان با استفاده از این ابزار جادویی گوگل آنالیتیکس رفتار کاربران را تحلیل کرد. شما می توانید اطلاعات مفیدی درباره اینکه کاربران با سایت چگونه تعامل کرده اند و یا اینکه چه کارهایی در سایت انجام داده اند را بدست آورید. در بخش تبدیل ها هم می توانید اطلاعاتی در مورد اینکه چقدر سود عایدتان شده و یا چند نفر از کاربران تبدیل به مشتری شده اند را بدست آورید.

چرا باید به آنالیز رفتار کاربران اهمیت دهیم؟

آنالیز رفتاری یکی از 5 بخش اصلی در گوگل آنالیتیکس است که می تونید در نوار سمت چپ پنلتون پیداش کنید. این 5 بخش اصلی نسبت به جایگاهی که در قیف فروش دارند به ترتیب از بالا به پایین قرا گرفتن:

  • RealTime کاربرانی که در لحظه روی وب سایت شما هست
  • Audience چه کسانی از سایت شما بازدید می کنند
  • Acquisition بازدیدکنندگان از کجاها به سایت شما میرسند
  • Behavior بازدیدکنندگان در سایت شما چه می کنند
  • Conversions کدوم بازدیدکنندگان اکشن موفقی در سایت داشتند

 

 

 

 

گزارش های رفتار مصرف کنندگان آنالیتیکس محتوای سایت

 

Overview نگاه کلی

بخش Overview یک گزارش تصویری از میزان ترافیک ورودی سایت و اطلاعات دیگه بهتون نشون میدهد.

موارد زیر اطلاعاتی هستند که می تونین در صفحه Overview گزارش رفتاری ببینید:

  • Page views بازدید صفحات

در این قسمت می تونین تعداد کل بازدید صفحات سایت را ببینید. این عدد شامل بازدیدهای تکراری از یک صفحه هم میشه، یعنی ممکنه یک کاربر صفحه ای را چندبار بازدید کنه و هر بازدید به این عدد اضافه میشه.

  • Unique Page views بازدید صفحات بدون تکراراین عدد مربوط به تعداد حداقل یک باز بازدید از یک صفحه خاصه. به عنوان مثال اگر شخصی یک صفحه را چند بار بازدید کنه فقط یک بار در این معیار حساب میشه.
  • Time on Page متوسط زمان در هر صفحه

میانگین مدت زمانی که کاربران برای مشاهده یک صفحه خاص یا مجموعه ای از صفحات صرف می کنن.

  • Bounce Rate نرخ ریزش

درصد بازدیدهای یک صفحه که کابران از همان صفحه ای که وارد سایت شدن به صفحه دیگری نرفتن و سایت را بستن. به عنوان مثال، اگر یک پست یا یک صفحه وب سایت را مشاهده کردین و بعد از سایت خارج شدین، این حرکت به عنوان یک ریزش حساب میشه و به نرخ ریزش اضافه میشه.

  • %Exit درصد خروج

درصد کاربرانی که از یک صفحه یا مجموعه صفحات سایت شما خارج شدند.

 

Behavior Flow گردش رفتاری

در گزارش جریان رفتاری، اولین ستون، صفحه لندینگ سایت است که مشخص می کنه ترافیک سایت شما از کجا میاد. برای دیدن ترافیک ورودی از یک منبع خاص می تونین گزینه پیش فرض صفحه لندینگ را تغییر بدهید..

به عنوان مثال می توانید گزینه شبکه های اجتماعی را انتخاب کنید تا بررسی کنین کابرانی که از صفحات اجتماعی متفاوت میان چطور در سایت شما حرکت می کنند. در مرحله بعد ستون «صفحه شروع» را می بینید، این ستون فقط صفحات برتر را لیست می کنه (برای آنالیز یک صفحه خاص، باید به بخش گزارشات محتوای سایت مراجعه کنید).

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *