بازاریابی و فروش

نقش خانواده در خرید

تصمیم گیری خانواده : 1_ تصمیم خرید اتفاقی: اعضای خانواده روی یک خرید مطلوب توافق می کنند و فقط از نحوه رسیدن با هم اختلاف دارند:خرید ماشین ظرفشویی ولی کدام برند 2_تصمیم خرید انطباقی :اعضای خانواده ترجیحات و اولویت متفاوتی دارندو نمی توانند روی یک خرید توافق کنند. خرید ماشین ظرفشویی، فرش و.

  • مسئولیت تصمیم گیری در خانواده: در خانواده سنتی مردان مسئولیت خرید ماشین دارند در حالی که تزئین خانه با زنان است. ولی اکنون هردو هم اندیشی می کنن.

  • براساس مطالعه شرکت جهانی روبر استارچ زنان حرف اصلی در خرید اجناس فروشگاه، اسباب بازی کودکان و لباس و دارو می زنند.

    فهمیدن اینکه چه کسی تصمیمات را می گیرد برای بازاریابان اهمیت دارد زیرا اطلاعات به آنها می گوید چه کسی را در تبلیغات هدف بگیرند.

    4 نوع متمایز مادران از نظر لیوشی:

    1.جون کلیور :زنانی که نقش سنتی مادر خانه دار را ایفا می کنند آنها اغلب سفید پوست، بسیار تحصیلکرده و کلاس بالا هستند.

    2_طناب کشی :زنانی که مجبورند کارکنند و از این کار خوشحال نیستند. آنها معمولا مشکل وقت دارند. برای اینکه خرید کردنشان راحت تر شود، نام هاي تجاری مشهور می خرند

    3_شانه های نیرومند :زنانی که در سطح درآمد پایین تر هستند ولی درباره خود و آینده دیدگاه مثبتی دارند. آنها نامزدهای خوبی برای امتحان کردن نام تجاری جدید بدلیل مثبت نگریشان هستند

    4_مادران اختراع :از مادر بودن لذت می برند و درخارج خانه کار می کنند. یک دلیل برای رضایت آنها این است که شوهرانشان زیاد کار می کنند.

    • چهار عامل مشخص می کند کدامیک از همسران یا هردو آنها برای خرید جنس تصمیم گیری می کند:

      1_کلیشه نقش جنسیتی:محصولات زنانه و مردان

      2_منابع همسری :همسری که منابع بیشتری برای خانواده خرج می کند تاثیر بیشتری دارد

      3_تجربه :تجربه باعث شده یکی از زوجها نقش بیشتری در خرید داشته باشد

      4_طبقه اجتماعی _اقتصادی : خانواده طبقه متوسط تصمیمات بیشتری نسبت به خانواده طبقه ی بالا یا پایین دارند.

      به رغم تغییرات اجتماعی، باز زنان مسئول اصلی ارتباطات خانوادگی هستندو پیوند دهنده اعضا هستند.

    تفاوت تصمیم گیری زنان آمریکایی و چینی : زنان آمریکایی موقعیت های بیشتری را به عنوان تصمیم گیری دارند چون نقش زنان در آمریکا بیشتر از چین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *