بازاریابی و فروش

سه ابررویداد در سبک مصرف

توضیح استادان مدرسه وارتون درباره مقاله‌ای با موضوع سیر تکامل مصرف

سه ابررویداد در سبک مصرف

 

تحول فلسفه مصرف از «مال من» به «مال ما»

منبع : Knowledge@wharton

مترجم : مریم رضایی

روزنامه دنیای اقتصاد ،چاپ 27/06/1400

اولین رویداد، رشد اقتصاد اشتراکی است: «استفاده اشتراکی» یا همان دسترسی سیال به کالاها، با سرعت بالا در حال جایگزین شدن با «مالکیت یا خرید دائمی» است.

به عنوان مثال، مجموعه‌های موسیقی از صدها صفحه صوتی که به ترتیب حروف الفبا در طبقه‌ها سازماندهی می‌شدند، به کتابخانه‌های دیجیتال تبدیل شدند و حالا نسخه ۲۰۲۱ آنها، لیستی از آهنگ‌ها در اسپاتیفای یا دیگر پلت‌فرم‌های استریم است. چیزی که مصرف‌کننده‌ها قبلا «مال من» می‌دانستند، در اقتصاد اشتراکی به «مال ما» تبدیل شده است؛ جایی که هر چیزی از خودرو گرفته تا کتاب، دیگر آیتمی که همه با حسرت به دنبالش باشند نیست و بیشتر یک تجربه است.

 

 

دومین رویداد، دیجیتالی کردن کالاها و خدمات است. : سرویس استریم، به رایج‌ترین روش مصرف موسیقی تبدیل شده و این نوع رایج مصرف دیجیتال را از طریق کتاب‌ها، ایمیل، فیلم‌ها، مجله‌ها، نقشه‌ها، اخبار و تلویزیون می‌بینیم. به آخرین باری که یک نقشه کاغذی را باز کردید یا آخرین باری که یک نامه کاغذی فرستادید فکر کنید. بیشتر نامه‌های ما در این نوع ارتباطات دیجیتال رد و بدل می‌شوند. این رد و بدل‌ها لزوما به هویت افراد مربوط نمی‌شوند و حتی چیزهایی مثل عکس و فیلم که حاوی خاطرات ما هستند نیز همگی دیجیتال شده‌اند.

 

آخرین رویداد، افزایش داده‌های شخصی است: تعاملات ما، چه با دولت‌ها و چه با کسب‌وکارها، معمولا به یک سند که تبادلی یک طرفه هم بود، محدود می‌شد. مثلا یک رسید در دست داشتیم و این رسید داده‌ای بود که درباره رفتار ما وجود داشت. حالا دولت‌ها و شرکت‌ها، اطلاعات شخصی درباره همه جنبه‌های زندگی ما را در اختیار دارند: از چه جاهایی بازدید کرده‌ایم، با چه کسانی بوده‌ایم، چه عکس‌ها و فیلم‌هایی گرفته‌ایم، تاریخچه جست‌وجوی اینترنتی ما چیست و اطلاعات پزشکی یا حتی ژنتیکی ما چه چیزهایی را دربرمی‌گیرد.

همان‌طور که پروفسور اسمال اشاره کرد، مثلا در معاملات مالی یا سوابق مالیاتی، کپی‌های کاغذی فیزیکی زیادی داشتیم. الان همه سوابق مالیاتی خود را در یک پلت‌فرم مبتنی بر تکنولوژی ابری ثبت می‌کنید. شرکت این داده‌ها را در اختیار دارد و می‌تواند آن را برای اهداف بازاریابی، یا برای وام گرفتن یا دریافت کارت‌های اعتباری، بفروشد. این سوال که چه کسی مالک این نوع اطلاعات است، برای مصرف‌کننده‌ها عادی و عادی‌تر می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *