بازاریابی و فروش

مرحله دوم فرآیند ادراک : توجه

توجه

توجه به معنای میزان اختصاص فعالیت پردازش به یک محرک خاص است. به طوری که خودتان با حاضر شدن در درس های جالب متوجه شده اید این میزان اختصاص ممکن است بسته به مشخصات محرک و گیرنده متغیر باشد. مصرف کنندگان معمولاً در وضعیت اضافه بار حسی قرار دارند، یعنی اطلاعاتی که دریافت می کنند خیلی بیشتر از آن چیزی است که بتوانند پردازش کنند. از آنجا که ظرفیت مغز برای پردازش اطلاعات محدود است مصرف کنندگان درباره ی آنچه به آن توجه می کنند، بسیارانتخابی عمل می کنند. فرایند انتخاب ادراکی بدان معنا است که افراد تنها به درصد کمی از محرک هایی که دریافت می کنند، توجه می کنند. مصرف کنندگان از نوعی صرفه جویی روانی استفاده می کنند و فقط برخی از محرک ها را برداشت و انتخاب می کنند تا گیج نشوند.

عوامل فردی انتخاب

تجربه که نتیجه کسب و پردازش تحریک در طول زمان است یک عامل است که مشخص می کند که یک فرد چه میزان تماس را با یک محرک خاص می تواند بپذیرد.

  1. هوشیاری ادراکی: مصرف کنندگان از محرک هایی بیشتر آگاه می شوند که به نیازهای کنونی آنها مربوط باشند. مصرف کننده ای که هیچ گاه به آگهی های مربوط به ماشین توجه نمی کند وقتی که بدنبال خرید یک ماشین جدید می گردد نسبت به آنها بسیار حساس می شود.
  2. دفاع ادراکی: یعنی مردم چیزی را می یابند که می خواهند ببینند و آنچه را نخواهند ببینند، نمی بینند. اگر یک محرک به طریقی برای ما تهدید کننده باشد ممکن است آن را پردازش نکنیم. یا اینکه ممکن است معنای آن را تغییر دهیم تا قابل قبول باشد. ( مانند هشدار روی جعبه های سیگار )
  3. انطباق (پذیرش): یعنی مصرف کنندگان در طول زمان تا چه حد همچنان توجه کردن به محرک را ادامه می دهند. فرآیند انطباق زمانی روی می دهد که مصرف کنندگان دیگر به یک محرک به علت اینکه خیلی با آن آشنا شده اند توجه نمی کنند. ممکن است یک مصرف کننده خوگیری پیدا کند و مرتبا به میزان بیشتری محرک نیاز داشته باشد تا به آن توجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *