بازاریابی و فروش

ادراک: توجه: عوامل فردی انتخاب: انطباق

عوامل انطباق

تجربه، که نتیجه کسب و پردازش تحریک در طول زمان است، یک عامل است که مشخص می کند یک فرد چه میزان  تماس با یک محرک خاص را می تواند بپذیرد. فیلترهای ادراکی مبتنی بر تجربیات گذشته برآنچه برای پردازش انتخاب می کنیم تاثیر می گذارند.

هوشیاری ادراکی یکی از این عوامل است. مصرف کنندگان بیشتر از محرک هایی آگاه می شوند که به نیازهای کنونی آنها مربوط باشد. روی دیگر هوشیاری ادراکی، دفاع ادراکی است. کعنای آن این است که مردم چیزی را می یابند که می خواهند ببینند و آنچه را نخواهند نمی بینند.

یک عامل دیگر انطباق است، یعنی مصرف کنندگان در طول زمان تا چه حد همچنان به توجه کردن به محرک ادامه می دهند. فرایند انطباق زمانی روی می دهد که مصرف کنندگان دیگر به یک محرک به علت اینکه خیلی با آن آشنا شده اند توجه نمی کنند. ممکن است یک مصرف کننده خوگیری پیدا کند و مرتبا دوزهای بیشتری از محرک نیاز داشته باشد تا به آن توجه کند. چندین عامل هست که می تواند منجر به انطباق شود:

  • شدت: محرک های کم شدت تر به خاطر آنکه تاثیر حسی کمتری دارند، موجب خوگیری می شوند.
  • مدت: محرک هایی که برای پردازش شدن نیاز به تماس طولانی دارند موجب خوگیری می شوند.
  • افتراق: محرک های ساده موجب خوگیری می شوند چون نیاز به توجه به جزئیات ندارند.
  • تماس: محرک های شایع به علت زیاد بودن دفعات تماس موجب خوگیری نمی شوند.
  • ارتباط: محرک های نامربوط یا بیاهمیت به علت اینکه نمیتوانند جلب توجه کنند موجب خوگیری می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *